Ga naar inhoud

Hoogste stand van de zon

Aanbevolen berichten

Gast The Digger
Geplaatst:

Beste mensen!!

in de/een krant staat:zon op 6.44 zon onder20.27,hoogste stand 13.35

volgens NOS TT:zon op 6.50 zon onder 20.28,

volgens knmi ;zon op 6.44 zon onder 20.22,

hoogste standen:NOS TT 13.40,knmi;13.33 ??

wat is nu waar??

in verband met uitrichten thuis in Aalten

Geplaatst:

gwn alles proberen want, er zit toch niet zoveel tijd tussen het scheelt maar een minuut of 5 dus ff daar tussen proberen en als je echt twijfelt denk ik toch dat NOS gelijk heeft kranten doen maar wat maar NOS heeft (bijna) altijd gelijk;)

Geplaatst:

@The Digger,

De hoogste stand van de zon is afhankelijk van je woonplaats, vooral je longitude is belangrijk.

Greenwich bevindt zich op Latitude N.51.28 en 0.0 Longitude

Aalten bevindt zich op Latitude N.51.933 en E.6.583 Longitude.

In Greenwich is de hoogste stand van de zon om 12:00 's middags.

Aangezien wij hier (NU zomertijd +2:00 uur) tijdverschil met Greenwich hebben is de hoogste stand vanzelfsprekend op een ander tijdstip.

Daarbij, jij woont 6.583 Oosterlijk van Greenwich, en moet je hierdoor ongeveer 26 minuten van die twee uur tijdverschil aftrekken, kan je het nog volgen....

Samengevat; in Aalten staat de zon op het hoogste punt rond 14:00 - 26min. = 13:34.

OPGELET!!!aangezien de aarde niet perfect rond-om de zon draait is dit tijdstip NIET constant, er kan dus wel een paar minutjes geschommel in zitten.

Mijn Longitude is E.3.48 bij ons (in het Zeeuwse)is de hoogste zonnestand rond 13:46

De Aarde heeft 24 uur = 1440 minuten nodig voor EEN omwenteling = 360 graden rond de zon te draaien.

EEN graad in longitude staat dus voor 1440:360 = 4 minuten in tijd.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hmm, de Aarde waar ik op woon, doet zo'n 365,24 dagen over een rondje om de zon, niet 24 uur. Die 24 uur (plus een beetje) is natuurlijk voor een rondje om z'n eigen as smile

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen