Ga naar inhoud

Hoe astra (19 graad oost) vinden en fine tunen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Iemand een idee hoe je het best uitricht op de Astra satelliet?

Heb gehoord dat je kan kijken waar de zon staat op bepaald tijdstip en dat zich daar dan de astra sat bevindt.

Ik ga me een multytenne aanschaffen en die moet op de astra uitgericht worden.

Ik heb ook een satfinder gekocht. Heb wel gezien dat hier 2 F connector oppassen, welke kant moet ik aansluiten aan de LNB?

Hoe stel je scherp? Met ontvanger en TV op dak?

p.s. geen kompas

Bedankt !

Multytenne Twin

Geplaatst:

Ik ben ook vrij nieuw hier wat ik heb gedaan is hier http://www.dishpointer.com/ de richting al opgezocht je satfinder moet dan de rest doen. Voor het fijn uitrichten heb ik daarna naar het signaal van de ontvanger gekeken op mijn TV(die had ik dus beide meegenomen).

Geplaatst:
Origineel bericht van: steventje

Ik heb ook een satfinder gekocht. Heb wel gezien dat hier 2 F connector oppassen, welke kant moet ik aansluiten aan de LNB?

Dat hoort op dat ding te staan.
Origineel bericht van: steventje

Hoe stel je scherp? Met ontvanger en TV op dak?
p.s. geen kompas

Bedankt !

Bvb. ja of met iemand beneden bij de tv en een babyfoon/gsm of zo iets, vroeger dee ik dat men een babyfoon waar een camera inzit.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Zon staat met de zomertijd omstreeks 1 uur in het zuiden, Astra 1 staat een eindje verder naar het oosten (dik 10 graden)

Geen kompas? Schoteltje water nemen, een naald en een magneet. Naald paar keer langs je vinger strijken (beetje vettig), dan paar keer langs magneet en dan voorzichtig op het water leggen en je hebt een kompas.

Zuiden kun je trouwens makkelijker met een analoog horloge en de zon vinden. Kan op elk moment als de zon schijnt:

Kleine wijzer in de richting van de zon en midden tussen 12 uur (wintertijd) en de kleine wijzer ligt het zuiden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

Was er ook geen site waar je je thuislokatie kan ingeven en dan rekent die uit op welk tijdstip en datum je je satelliet moet uitrichten naar de zon en op die positie waar de zon staat bevindt zich de astra 19 graden oost satelliet...

Dacht dat dit alleen werkte voor de maand oktober omdat de zon dan ongeveer 30 graden, smiddags, boven de hemel staat ?

Multytenne Twin

Geplaatst:

Eigenlijk een non-discussie, hierboven.

tired

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

• 2 weken later...
Geplaatst:

Het wordt hier wel een beetje moeilijk gemaakt.

Een schotel op astra 19,2 afstellen is echt niet zo ingewikkeld.

Als je in nl zit waar de zon op 11 uur staat die richting moet ie afgesteld worden.

Tegenwoordig heb je al kleine goedkope metertjes waarmee je dit verder kan uitrichten.

Wat je ook kan doen is een schermpie en ontvanger bij de hand houden om hem fijn af te stellen.

Geplaatst:

satlex.com

en daar staan 3 opties (als link) om je lengte en breedte graad te bepalen

Map information

Map information

Lat: 52:23:58N (52.39941)

Lon: 4:56:49E (4.94698)

dan kun je de sateliet opgeven die je wilt vangen

en automatique, komt elevatie.

maar als je een beetje ruimtelijk inzicht / richtingsgevoel hebt doe je dat enkel al door op de kaart te kijken met kies satvogel, kies almere, nl (of soortgelijk) dishpointer

er waren in de oude layout ook aardige links

Goodby Drama Queen

Hifi Sean, Doc Mcalmont

Geplaatst:

Vorige week Multytenne uitgericht. Had een satfinder maar de connector was afgebroken dus dan maar proberen uit te richten op goed gevoel met ontvanger en TV en GSM in de hand.

Vlug even gekeken op dishpointer waar ik naar toe moet richten en na 10 minuten was hij al afgericht !

Eigenlijk heb je geen kompas en satfinder nodig.

Multytenne Twin

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen