Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik ben op zoek naar een andere autoradio, omdat de ontvangst van de zenders vaak niet best is in deze omgeving, zat ik te denken aan een DVB radio, maar kan je hier ook radio mee vangen ? ik lees alleen over teletext en tv, maar ik wil juist radio. Bestaat dat ?

Geplaatst:

Er zitten ook radiozenders op. De meesten zijn echter gecodeerd en alleen te ontvangen als je een abonnement op Digitenne hebt. Alleen Radio 1-6 en nog wat publieke zenders (regionalen) zijn zo uit de lucht te plukken. Of er overigens een autoradio bestaat met DVB-T zou ik niet weten.

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Geplaatst:

Wat jij wilt, bestaat.

Het heet DAB (Digital Audio Broadcasting). Echter, in Nederland is dit nooit echt goed van de grond gekomen door tegenvallende belangstelling. Op dit moment is er bij mijn weten slechts één multiplex in Nederland beschikbaar waarop zo'n 7 zenders zitten.

Het begon met alleen autoradio's maar nu zijn er ook stand-alone tuners beschikbaar.

Google maar 's op DAB Nederland of kijk op deze link voor meer informatie

Geplaatst:
Origineel bericht van: Hendrik6073
okay! dat ga ik een bekijken. ik dacht dat radio538 etc ook free to air was......

Niet digitaal, mijn FTA-ontvanger thuis heeft 3fm en radio 1,2,4,5 en 6, FunX, de Concertzender en Omroep Brabant als FTA zenders, de rest is gecodeerd.
Geplaatst:
Origineel bericht van: zacht
Origineel bericht van: Hendrik6073
okay! dat ga ik een bekijken. ik dacht dat radio538 etc ook free to air was......

Niet digitaal, mijn FTA-ontvanger thuis heeft 3fm en radio 1,2,4,5 en 6, FunX, de Concertzender en Omroep Brabant als FTA zenders, de rest is gecodeerd.

iedereen even uit zijn natte droom halen.
DAB waar Skysurfer het over heeft is totaal wat anders dan wat Hendrik wil met DVBT op zijn autoradio. Op DAB zit alleen de publieke omroep en dus geen 538 !!
Dus koop GEEN DAB radio daar heb je geen bal aan.
Of er autoradios zijn met DVBT geen idee maar als je digitenne kan laten inbouwen voor veel geld in je auto om TV te kijken kan je ook radio luisteren neem ik aan. Maar dat is dus een apart extra systeem.
Geplaatst:
Citaat:
Op DAB zit alleen de publieke omroep en dus geen 538 !!

Wat is er mis aan de Publieke Omroep? frown

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Geplaatst:
Origineel bericht van: Matthijs
Citaat:
Op DAB zit alleen de publieke omroep en dus geen 538 !!

Wat is er mis aan de Publieke Omroep? frown

De toekomst van DAB is vrij onzeker.. Het is mij onduidelijk wat ze ermee van plan zijn. Of we ooit toch commerciëlen op DAB krijgen, of alles om naar DAB v2, of heel DAB het raam uit en dan maar FM-eXtra. Of een andere standaard.

DAB heeft iig geen brede acceptatie, en het risico dat een autoradio van honderden euro's straks niets meer waard is is levensgroot. 128kbit/s MPEG1 audio layer II is trouwens ook niet je-van-het, DVB-T heeft in NL dan nog 160kbit/s.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Er zijn nog DAB frequenties die al dan niet geveild gaan worden. Net voor het zomerreces heeft de Tweede Kamer besloten de veiling DVB-T en DAB frequenties niet door te laten gaan.

Bron

Misschien is er toch nog wat hoop voor DAB....

René.

Geplaatst:
Origineel bericht van: ReneBee
Er zijn nog DAB frequenties die al dan niet geveild gaan worden. Net voor het zomerreces heeft de Tweede Kamer besloten de veiling DVB-T en DAB frequenties niet door te laten gaan.
Bron
Misschien is er toch nog wat hoop voor DAB....
René.

ik hoop dat men hier ook overstapt op DAB+ zoals de Italianen en Zwitsers doen. Ook testen ze bij onze oosterburen en Tsjechie met DAB+ in dezelfde mux als waar DAB zit.
Er zal toch iets moeten komen lijkt me want zoals TV analoog uit MOEST zal dat met FM ook wel gaan gebeuren neem ik aan.
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Ik heb al bijna 3 jaar een DAB autoradio van Sony in m'n auto maar ik heb nog steeds niet de moeite genomen om de bijbehorende antenne ook daadwerkelijk tegen m'n raam te plakken.

Ik hoopte al een tijdje dat de commercieelen eindelijk ook op DAB beschikbaar zouden worden (zoals een tijdje terug het plan was) maar door het uitstellen(of afstellen) van de veiling zie ik dat zo snel niet gebeuren. Toen ik de radio kocht was het plan dat FM op termijn uitgefaseerd zou worden..

Geplaatst:

In België heb je toch een mooi DAB aanbod van VRT en RTBF

Radio 1

Radio 2

Klara

Studio Brussel

Donna

Donna Hitbits

Klara Continuo

Nieuws+

Sporza Radio

La Premiére

Classic 21

Musiq' 3

VivaCité

PureFM

BRF1

Ook hier nog geen commerciële zenders, al zijn er in Vlaanderen maar 3 van zo'n stations (Q-Music, 4FM, Nostalgie)

Geplaatst:

Voor die zenders zou ik m'n antenne wel op m'n raam plakken..denk ik.

Ik denk dat ik naar belgie ga verhuizen:-)

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Het Belgische digitale radiolandschap is alweer een zender rijker!

Sinds kort is er via het RTBF DAB netwerk naast BRF1 ook BRF2 te ontvangen.

Een klein overzicht

VRT DAB

-Radio 1

-Radio 2

-Klara

-Studio Brussel

-MNM

-Klara Continuo

-Sporza

-nieuws+

-MNM hits

RTBF DAB

-La Premiere

-VivaCité / VivaBruxelles

-Musiq`3

-Classic 21

-PureFM

-BRF1

-BRF2

Persoonlijk hoop ik dat "100,5 Das Hitradio" ook ooit in het Belgische digitale radiolandschap komt, het is tenslotte ook een onderdeel van BRF en dat zou het duitstalige aanbod helemaal compleet maken!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen