Ga naar inhoud

Wie vertelt mij de juiste elevatie voor prime focus schotel in Thailand?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mensen, misschien dat iemand mij even verder kan helpen want ik krijg de juiste boog voor mijn draaibare schotel niet te pakken in Thailand.

Het probleem is dat niemand schijnt te weten wat de elevatie moet zijn die je instelt op de schotel, ze denken 30 graden dus dat heb ik geprobeerd.

Op de een of andere manier kom ik met het programma Gorbtrack op waardes uit die ik niet kan volgen.

Ik heb de elevatie ingesteld op 30 graden (zie pijl 1 Metertje en pijl 2 regelbout)) de skew heb ik gelaten voor wat het is.

Nu ontvang ik wel Thaicom 2 op 78,5 oost. Echter is dat ook het enige wat ik ontvang want ik kan draaien wat ik wil maar meer ontvangen doe ik niet.

Mijn vermoeden is dat de elevatie van 30 graden niet klopt maar het lukt mij niet om te vinden hoeveel dat dan wel precies moet zijn.

Dan heb je nog de skew (zie 3) daar vind ik ook niets over. Hoe moet die dan staan hier?

Mijn lokatie is 100.883° E 12.933° N

De satelliet waarop ik uit wil richten is Thaicom 2 op 78,5 oost.

Uiteraard staat de mast loodrecht

47703.gif

47702.gif

post-464-1318259892,6193_thumb.gif

post-464-1318259892,6703_thumb.gif

• Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Als ik zoek op jouw locatie krijg ik dit te zien:

Dish Setup Data

Latitude: 12.933°

Longitude: 100.883° Name: 78.5E Thaicom 2,5

Distance: 36525km Elevation:60.0°

Azimuth (true): 241.5°

Azimuth (magn.): 242.2°

LNB skew: 58.9°

Salu2, D.Quijote

M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

Geplaatst:

Ja, maar zeg mij nu eens op hoeveel graden ik bij pijltje 1 moet hebben want daar kom ik dus niet uit.

60 graden lijkt me niet juist namelijk.

Geplaatst:

77 graden?? dan wijst de schotel bijna naar de grond en hij moet echt flink de lucht in gericht staan.

Geplaatst:

Als ik de schotel recht omhoog de lucht in richt dan staat de meter op 0 graden. Je kunt je dus wel voorstellen waar hij staat met 77 graden.

Geplaatst:

Als hij recht naar boven 0º aangeeft, dan klopt die 60º toch alleen is dat vanaf beneden gezien, dus dan kom je weer op 90 - 60 = 30º

Of zie ik dit verkeerd.

Salu2, D.quijote

M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

Geplaatst:

Tja 30 graden heb ik al 100x geprobeerd maar ik ontvang geen enkele andere satelliet dus volg ik niet de Clarke belt.

Op de schotel zitten geen graden aanduiding alles doe ik met een graden metertje.

Geplaatst:

Prima grap!

De mast staat volgens de bezopen waterpasjes ook recht.

Ga je verder zo?

• Moderator
Geplaatst:

Alan, is het niet zo, dat je de draaibare schotel moet afstellen terwijl die naar het zuiden kijkt?

Voor jou gezien, zit 1,5 graden west van pal zuid gezien Asiasat 2, met voor jou een elvatie van 74,7 graden. De skew is dan -1,5 graden.

Thaicom 2 zit dan naar rechts op 61 graden west, met een elevatie van 59,9 graden en een skew van -58 graden.

Het hoogste punt van de Clarc Belt is voor jou dus een elevatie van 75 graden wanneer je naar het zuiden kijkt.

De aanwijzing van je hoekmeter moet je denk ik zo lezen, dat wanneer de schotel recht omhook kijkt naar de hemel, de elevatie dan 90 graden is, je hoekmeter staat dan op 0 graden.

Met andere woorden, je schotelelevatie is dus 90 - de aanwijzing van je hoekmeter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

op 78,5 weet ik een paar kanalen die zeker uitzenden daar wil ik mij op richten. Als ik het aantal graden weet die ik bij pijl 1 moet hebben en ik zoek het kanaal op 78,5 weer op door de schotel te draaien dan ben ik er volgens mij.

Geplaatst:

Citaat:
Met andere woorden, je schotelelevatie is dus 90 - de aanwijzing van je hoekmeter.

Wat ik wil weten is het aantal graden die ik bij pijl 1 moet instellen. Dat kan geen 90 graden zijn want dan kan ik de schotel draaien wat ik wil want dan staat hij veel te laag gericht.

op de foto staat hij op 30 graden.

• Moderator
Geplaatst:

Alan, wanneer je naar Thaicom 2 kijkt, moet je meter, zoals jij hem hebt bevestigd, op 30,1 graden staan. De schotelelevatie is dan 59,9 graden, zoals ongeveer op de foto te zien is.

Je skew is dan -60 graden.

Wanneer je dan je schotel naar het zuiden draait moet je hoekmeter terug lopen naar ongeveer 15 graden.

Je schotel staat dan, gericht op het zuiden met een elevatie van 75 graden en een skew van 0 graden.

Wellicht ten overvloede vermeld, door de kantelbeweging van de schotel bij het draaien hoef je de LNB zelf niet te roteren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

In theorie staat de schotelinstelling al zo maar de lnbf staat misschien niet goed.

Ik zie alleen nergens een gradeninstelling staan wat is eigenlijk boven en onder van dat ding?

post-464-1318259892,7754_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen