Gast AlanS Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Nou cees, ik heb nog even lopen draaien aan de lnbf maar het blijft bij 1 satelliet. Ik zal wel iets behoorlijks dom doen. In Nederland zet ik een draaibare opstelling in mum van tijd neer maar dit is toch even anders. Morgen weer verder klooien het is nu donker.
Moderator ceesv Geplaatst: 9 september 2008 Moderator Geplaatst: 9 september 2008 Ik heb nog even gegoogeld, maar geen informatie kunnen terugvinden over de ref. mark voor de skew van deze LNB. Kan je wel zien, dat wanneer je de schotel naar het zuiden draait, de elevatie het hoogst is? Kennelijk volgt je schotel de Clarke belt toch niet goed. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast AlanS Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 specs: http://www.infosats.com/html/LNBF/cku.html Als ik meer naar het oosten draai dan gaat de elevatie omhoog.
Gast NerdOne Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Origineel bericht van: AlanS Ik heb de elevatie ingesteld op 30 graden (zie pijl 1 Metertje en pijl 2 regelbout)) de skew heb ik gelaten voor wat het is. Nu ontvang ik wel Thaicom 2 op 78,5 oost. Echter is dat ook het enige wat ik ontvang want ik kan draaien wat ik wil maar meer ontvangen doe ik niet. Mijn vermoeden is dat de elevatie van 30 graden niet klopt maar het lukt mij niet om te vinden hoeveel dat dan wel precies moet zijn. Dan heb je nog de skew (zie 3) daar vind ik ook niets over. Hoe moet die dan staan hier? Ik vermoed (geen ervaring met deze setup) dat je meer met stel-bout 3 moet doen. Dat woord 'skew' lijkt niet niet over de LNB te gaan, maar de schotel hoek tov. de voet/houder. Als ik de foto's zo zie, dan stel je met bout 2 de basis hoek in, maar met 3 de hoogte/kromming van de clark belt die hij moet volgen? Net zoals op een standaard disecq motortje waar je ook de motor zelf op een bepaalde latitude moet instellen, waabij de as dan een hoek tov. verticaal maakt en daarna de schotel meestal op de hoek minus deze 'declination angle' moet zetten zodat het totaal (op de 0 stand) weer uit komt op de hoek die hij moet maken om het hoogste punt van de clarke belt uit te komen. Je schotel/voet fabrikant zou dan waarschijnlijk voor de instelling van je hoek-meter via bout 2 een tabelletje hebben om 12.933° N om te rekenen naar de basis hoek. Tenzij ze zo aardig zijn geweest dat 1:1 te doen... Je zou als probeersel eens de positioner naar 78,5 oost kunnen draaien tot je lock/signaal hebt, dan bout 2 stellen totdat de meter op 13 graden staat (signaal weg) en dan met bout 3 weer de schotel kantelen tot totaal 30 graden en je weer signaal hebt op de 78,5. Dan eens proberen als je draait of het dan wel goed gaat naar de andere satellieten. Naja.. Dit is als ik zo de foto's zie.. Bye, Arno.
Gast AlanS Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Dat is helemaal niet zo een gekke redenering. ik ga het morgen proberen.
Gast AlanS Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Ik kon niet wachten, dus met een zaklantaarn aan de gang. Eerst de schroef bij pijl 2 helemaal teruggedraaid totdat de gradenmeter(pijl1) op 0 graden stond en de schotel dus geheel horizontaal stond. Toen de gradenmeter zo geplaatst dat ik de elavtie goed kon zien. Toen de skew (pijl 3) gedraaid maar helaas aan het eind van de bout zit ik op 10 graden dus de 13 haal ik niet. toch zegt mijn gevoel dat jij gelijk hebt en ik het daar moet zoeken.
Ronsworld Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Hier nog een linkje on een aantal waardes te berekenen. Vorige tip is ook erg belangrijk, je kan je mount wel goed hebben staan, maar als de schotel met draadstang 3 niet goed staat zul je nooit de Clark Belt voor elkaar krijgen. Suc6, HCO. It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Gast fatfreddy Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 De as waar de schotel om draait die moet parallel aan de pool as van de aarde komen te lopen. Een lattitude van 13 geeft zoals Wammeswaggel al eerder aangaf een elevatie van 77 graden wat inhoud dat de as 77 graden t.o.v. de mast of 13 graden t.o.v. een waterpas. Ik weet niet wat voor schaal er op dat metertje zit maar dikke kans als ik zo uit je antwoorden opmaak dat die gewoon de lattitude aangeeft dus dan moet ie bij 1 op 13 graden worden ingesteld en dat stel je dus in met moer 2.Als je dit gedaan hebt moet je niet meer aan deze afstelling gaan zitten klooien. De volgende stap is dan zoals al eerder geopperd is een sat te nemen die zo dicht mogelijk bij jou longitude zit en dat is Asiasat begrijp ik.Als je dan op deze sat uitricht moet je er wel voor zorgen dat de schotel exact in het midden staat dus niet een beetje naar links of naar rechts laten overhellen.Je gaat nu met stelmoer 3 de hoogte instellen van de schotel ten opzichte van de polarmount door uit te richten op Asiasat.
Gast fatfreddy Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Ik heb zojuist nog ff gecheckt of asiasat wel te ontvangen valt bij jou maar dat is moeilijk begrijp ik. Een andere sat welke nog redelijk dichtbij staat is de volgende : NSS 6 op 95 oost en dan deze transponder 11676 H 27.500
Gast fatfreddy Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Origineel bericht van: ceesv Wellicht ten overvloede vermeld, door de kantelbeweging van de schotel bij het draaien hoef je de LNB zelf niet te roteren. Ik geloof je Cees maar er staat mij iets bij dat dit bij prime focus schotels net ff anders werkt.
Ronsworld Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Nee hoor, ceesv heeft gelijk, maar je moet wel een start positie hebben natuurlijk HCO. It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Gast AlanS Geplaatst: 10 september 2008 Geplaatst: 10 september 2008 Citaat: dan moet ie bij 1 op 13 graden worden ingesteld en dat stel je dus in met moer 2.Als je dit gedaan hebt moet je niet meer aan deze afstelling gaan zitten klooien. Dat klopt niet helaas. Als ik twee feiten op een rijtje zet: 1. Stelschroef 3 kan niet meer dan 10 graden overbruggen. 2. Voor 78.5 moet de elevatie 30 graden zijn. Als ik stelschroef (pijl 2) op 13 graden afregel dan kan nooit te nimmer met stelschroef (pijl 3) bereikt worden dat ik, in welke positie van de schotel of moter dan ook, die 30 graden elevatie haal om 78.5 thaicom te ontvangen. Dus ergens maken we met z'n allen een denkfout.
Gast AlanS Geplaatst: 10 september 2008 Geplaatst: 10 september 2008 Citaat: Ik weet niet wat voor schaal er op dat metertje zit maar dikke kans als ik zo uit je antwoorden opmaak dat die gewoon de lattitude aangeeft
Moderator ceesv Geplaatst: 10 september 2008 Moderator Geplaatst: 10 september 2008 Alan, kijk eens naar dit verhaal. Daarin staat tot zover ik het kan zien op de foto's, de methode om de lengte van de diverse instelarmen te berekenen. Misschien is dit voor jou de oplossing. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast fatfreddy Geplaatst: 10 september 2008 Geplaatst: 10 september 2008 Origineel bericht van: AlanS Citaat: dan moet ie bij 1 op 13 graden worden ingesteld en dat stel je dus in met moer 2.Als je dit gedaan hebt moet je niet meer aan deze afstelling gaan zitten klooien. Dat klopt niet helaas. Als ik twee feiten op een rijtje zet: 1. Stelschroef 3 kan niet meer dan 10 graden overbruggen. 2. Voor 78.5 moet de elevatie 30 graden zijn. Als ik stelschroef (pijl 2) op 13 graden afregel dan kan nooit te nimmer met stelschroef (pijl 3) bereikt worden dat ik, in welke positie van de schotel of moter dan ook, die 30 graden elevatie haal om 78.5 thaicom te ontvangen. Dus ergens maken we met z'n allen een denkfout. Zal best Alan maar de as van de polarmount zal toch echt parallel aan de aardas moeten komen te lopen. Heb je je stelschroeven overigens wel goed gemonteerd ? Als je 2 en 3 omwisseld moet het wel mogelijk zijn. Die 30 graden waar je over rept word bij een polarmount overigens bereikt door het kantelen van de schotel. Daarom moet je een andere satelliet nemen om op af te stellen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen