Koen B Geplaatst: 13 september 2008 Geplaatst: 13 september 2008 Hallo Heb een aantal verschillende toestellen aan een versterker hangen, waaronder ook de pc, voor zowel opname als weergave. Als ik enkel de pc aansluit op de versterker, klinkt alles normaal. Als ik naast de pc nog een ander apparaat aansluit (videorecorder, cd-speler,...) geeft de versterker op alle aangesloten toestellen een vervelende achtergrondbrom. Dit gebeurt als ik verschillende toestellen met verschillende kabels aansluit, naast de pc. Het probleem lijkt dus niet te liggen bij die 'secundaire' toestellen of de daarvoor gebruikte kabels. Ook het vervangen van de voor de pc gebruikte kabels helpt niet. Als ik mijn eigen pc vervang door een laptop en die aansluit, kan ik op de versterker naar hartelust combineren. Het probleem lijkt dus bij mijn computer te liggen. Ik heb recentelijk mijn technische apparatuur verhuisd naar een andere kamer. Op de vroegere locatie had ik met dezelfde apparatuur deze problemen niet, nu dus wel. Ik heb eens wat gegoogeld, en volgens dit Engelstalige draadje gaat het hier om een fenomeen dat bekend staat als 'ground loop', waarbij een aantal apparaten (vaak een computer en een geluidsinstallatie) een soort 'aardingsloop' (?) creëren. Mag ik ervan uitgaan dat wat ik heb inderdaad die zogenaamde 'ground loop' is? Voor de geïnteresseerden, hier is, in het Engels, een relevant citaat van dat draadje waarnaar ik gelinkt heb. Citaat: This is a quite common problem with audio equipment, which contains components that are earthed, called "ground loop". It appears most often when you connect a computer with a power supply (so not running on battery) to a stereo set that is connected to another earthed device, such as any device that is connected to cable tv oder satellite dish. You can resolve it using a transformer for your computer-audio-line oder using a small adapter for your cable tv, which breaks up the ground connection using a capacitor. Your local electronic store will sell you such devices for a few bucks (should be <10$). VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
D.Quijote Geplaatst: 13 september 2008 Geplaatst: 13 september 2008 Tja, als een totale nitwit op dit gebied heb ik misschien toch een ideetje. Bij mijn versterker/receiver ( Harman/Kardon ) had ik een gegeven moment ook een achtergrond brom op alle aangesloten toestellen, dus me ook rot gezocht maar toen ik de antenne kabel eruit trok was het probleem over, dus gebruik ik de radio maar niet meer, want ik luister toch alles via de satelliet of pc. Antenne kabel was trouwens wel goed aangesloten, op een gegeven moment weer eens geprobeerd en geen brom meer te horen, maar die brom kwam na een paar weken weer terug, dus laat ik die antenne kabel nu maar er uit, Salu2, D.Quijote M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
Koen B Geplaatst: 13 september 2008 Auteur Geplaatst: 13 september 2008 Je bent een genie, bij mij is het ook de antennekabel (analoge kabel-tv)! Nu ja, ik gebruik de analoge kabel toch nauwelijks... steek ik die wel weer even in als ik dat signaal eens nodig heb. Wat een eenvoudige oplossing... bedankt! Ben uit academische interesse wel nog altijd benieuwd of een techneut mij kan verklaren hoe een antennekabel zo'n brom veroorzaakt... VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
D.Quijote Geplaatst: 13 september 2008 Geplaatst: 13 september 2008 Mooi zo, had ik trouwens niet verwacht dat het hetzelfde probleem zou zijn. Bij mij was het trouwens ook de antennekabel van het gebouw waar ik in woon. Ik wil trouwens ook wel weten waardoor dit wordt veroorzaakt. Salu2, D.Quijote M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
grunnsat Geplaatst: 13 september 2008 Geplaatst: 13 september 2008 Dat is eenvoudig te verklaren. De mantel van de antennekabel ligt "ergens" aan de aarde, de randaarde van jouw stopcontact ligt bij jouw huis aan de aarde. Tussen die twee aardpunten bestaat altijd een klein beetje potentiaalverschil, dus een klein spanningsverschil. Als je nu alle apparaten aan elkaar knoopt krijg je een electrische verbinding tussen de randaarde en de mantel van de antennekabel. Daartussen bestaat spanningsverschil, en dus gaat er een stroompje lopen, en dat is je brom.
D.Quijote Geplaatst: 13 september 2008 Geplaatst: 13 september 2008 @grunnsat Mijn stopcontact heeft geen randaarde. Salu2,D.Quijote M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
jonge-grieze Geplaatst: 13 september 2008 Geplaatst: 13 september 2008 een oplossing voor dit probleem is wel te krijgen of zelf te maken. Zie de volgende link :http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator_building.html Ik hoop dat dit is toegestaan van de moderator. Heb dit probleem zelf ook gehad tot ik een galvanische scheing heb aangebracht. venema
Gast AlanS Geplaatst: 14 september 2008 Geplaatst: 14 september 2008 http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...rue#Post1387686 Koop twee van die kabeltjes waar ik over schrijf ben je van alles af.
Pjotrb Geplaatst: 15 september 2008 Geplaatst: 15 september 2008 Het beste kun je een dergelijk apparaatje kopen dat tussen de pc en de versterker past, een dergelijk filter kost ook niet zo veel. Op de foto hier boven staat een filter voor één kanaal, ze zijn er ook voor twee kanalen. 2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C) 2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo 1x DB 7020 (C).
winwiz Geplaatst: 15 september 2008 Geplaatst: 15 september 2008 Origineel bericht van: Pjotrb Het beste kun je een dergelijk apparaatje kopen dat tussen de pc en de versterker past, een dergelijk filter kost ook niet zo veel. Op de foto hier boven staat een filter voor één kanaal, ze zijn er ook voor twee kanalen. Huh? Bovenstaand is een filter voor de standaard centrale antenne aansluiting. Dit heeft dus weinig met kanalen te maken. In 95% van de gevallen is het afdoende om van brom af te zijn. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Pjotrb Geplaatst: 16 september 2008 Geplaatst: 16 september 2008 Ja je hebt gelijk, dat was een antennekabel met een galvanische schieding. Maar ze zijn er dus ook voor een stereokabel en volgens mij is dat de beste oplossing, tussen pc en versterker. 2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C) 2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo 1x DB 7020 (C).
Gast MP4 Geplaatst: 16 september 2008 Geplaatst: 16 september 2008 Helaas is hier een bericht verdwenen over een HarmanKardon versterker die ook die brom kent. Dit heeft te maken met slechte aansluiting kan ik melden. Er liggen momenteel ook 100 kabels achter mijn systeem, maar iedere keer dat ik ruk en trek, haha, gaat er ergens iets los. Het is zo'n ouderwetse brom van de pick-up. Wie kent 'm nog..
D.Quijote Geplaatst: 16 september 2008 Geplaatst: 16 september 2008 @MP4, dat was mijn bericht, maar is niet verdwenen. Staat als 2 de in dit topic. Net nog even de antenne ingeplugd en kreeg gelijk een brom te horen. Salu2, D.Quijote M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
winwiz Geplaatst: 16 september 2008 Geplaatst: 16 september 2008 Origineel bericht van: Pjotrb Ja je hebt gelijk, dat was een antennekabel met een galvanische schieding. Maar ze zijn er dus ook voor een stereokabel en volgens mij is dat de beste oplossing, tussen pc en versterker. Waarom, kan alleen maar lastig zijn en het beïnvloed zeker de geluidskwaliteit. Vooral als je meer apparatuur hebt aangesloten is een simpele scheiding tussen de antenne voldoende. Anders moet je alle apart behandelen. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Koen B Geplaatst: 16 september 2008 Auteur Geplaatst: 16 september 2008 Heren, in ieder geval bedankt voor de antwoorden. Ik behelp me er voorlopig maar mee de antennekabel uit te trekken. Dat signaal gebruik ik toch niet zoveel (mochten jullie niet kijken via de sat, ik kan het van harte aanbevelen ) en zolang ik nog steeds op zoek ben naar werk, geef ik maar liever geen geld uit aan filtertjes. Maar goed om te weten dat ze bestaan, weet ik in ieder geval waarnaar ik op zoek moet als ik later van die brom af wil zonder aan kabels te frunniken. VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen