Ga naar inhoud


Handleiding: VDR, CCcam en Xineliboutput


Niels Wagenaar

Aanbevolen berichten

Mensen,

 

Ik heb de Wiki uitgebreidt met een nieuw onderdeel, het gebruik van VDPAU. Met VDPAU kunnen Linux gebruikers hardwarematige MPEG2 en H264 decoding verwachten. Hiervoor dien je dus wel te beschikken over een NVidia kaart voorzien van de PureVideo HD extensie (Types 8200 en hoger) en minimaal 256MB aan VideoRAM.

 

Ten opzichte van de voorgaande tutorial, maken wij gebruik van de vdr-xine plugin. Deze plugin is ook te gebruiken op non-vdpau configuraties (dus door middel van de Xv extensie). Deze aanpassingen zijn ook meegenomen op de Wiki, dus het vdr-xine gebeuren is niet VDPAU specifiek.

 

Laat aub even weten of het allemaal werkt, etc. Ik ben uitgegaan van den bestaande situatie.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 640
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

  • 2 weken later...

Ik moet eerlijk bekennen dat VDPAU echt een goede implementatie is voor hardware acceleration. Overigens, de huidige/originele xine-vdpau (gebaseerd op Xine-Lib 1.1.16) heeft sinds de laatste revisies aanpassingen gemaakt op gebied van MPEG2, hierdoor heb ik verder geen rare zaken meer gezien op MPEG2 streams. smile

 

Oh, mocht je last hebben van een constante vsync issue en mogelijk tearing, schakel dan composite uit in je xorg.conf door het volgende toe te voegen (na de edit, dien je Xorg te herstarten. Geldt zowel voor ATI als NVIDIA GPU's):

 

Code:
Section "Extensions"        Option  "Composite" "Disable"EndSection

 

Hierdoor heeft tfh vervolgens goed beeld gekregen wink Je hoeft overigens met VDPAU geen aparte interlacing filters te activeren (TVTime, etc). De default interlacing doet het perfect en ook nog eens via de GPU zelf. Kortom, VDPAU betekend minder CPU kracht in het algemeen met een zeer goede beeldkwaliteit.

 

Desondanks houdt ik het nog even bij mijn eHD. Het zappen via mijn eHD is binnen dezelfde transponder nagenoeg instant (< 2 seconden). Een zap naar een andere transponder heeft even tijd nodig, maar uiteindelijk is het binnen < 5 seconden beeld. Xine is een software output plugin, dus deze zal altijd een buffer moeten opbouwen (ong. 5 seconden bij MPEG2). Binnen dezelfde transponder gaat het vlot, maar een transponder change of een HDTV kanaal heeft immers tijd nodig alvorens de stream is gebuffered. Verder is VDR 1.7.4 (of mogelijk de nieuwe 1.7.5) echt aan te bevelen, door de TS implementatie is er een behoorlijke zap-snelheid verbetering icm vdr-xine 0.90+

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo zeer! Je kan de S2API tutorial gewoon volgen, je hoeft alleen de speedup en de S2API patch niet meer uit te voeren. De resterende zaken is gewoon 1 op 1 over te nemen.

 

In geval van tfh heb ik gewoon de PLUGINS folder gepakt en de benodigde plugins gekopieerd. Tevens ook de Make.config en het was compileren en draaien wink

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Niels,

Hartstikke mooie handleiding voor alles. Ik zit er zelf aan te denken om een dergelijk systeem te bouwen met een TeVii S460 DVB-S2 kaart.

Mijn vraag is, hoe stabiel is je linux HTPC? Hangt het systeem wel eens en zo ja, hoe vaak? Ivm met dat de vrouw er ook gebruik van maakt.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stabiliteit is uber. Onlangs was ik even een tijdje weg (5 dagen in totaal) en toen bleek hij nog vrolijk aan te staan. En het beeld was nog lopend wink

 

Tegenwoordig doe ik een shutdown na 3 uur geen use. Dan gaat hij automatisch uit en gebruikt hij geen stroom wanneer ik er niet naar kijk.

 

Overigens, de TeVii versie is volgens mij een Hauppauge clone. Dus die moet je zonder problemen kunnen gebruiken.

 

BTW, voor de personen die het willen gebruiken. Ik heb een Channels.conf aangemaakt die ik dagelijks gebruik en ingericht met diverse bouquets. Mogelijk dat andere personen dit handig vinden.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, bedankt voor je snelle reactie.

Ik zag op de website van TeVii, bij de S2-S460 kaart onder Software Key Features het volgende staan:

Watch DVB-S/S2 TV and Radio on PC

Real Time and Pre-Scheduled Recording in MPEG2/TS format

Pre-Scheduled & Wake-up Recording from Stand By (S3) mode

DiSEgC 1.0/1.1/1.2 & USALS support

Support Video input (MPEG-II/H264 quality)

HDTV support (MPEG2)

 

Let met name even op waar MPEG2 wordt genoemd.

Houdt het in dat HDTV is te ontvangen, maar dat dit gedowngrade wordt naar MPEG2?

 

M'n oog valt ook op de Technotrend S2-3200 of Technisat Skystar HD2. Welke is aan te raden?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hebben ze het over de software die erbij wordt geleverd. Deze zal zowel MPEG2 als H264 streams in een MPEG2/TS container worden opgenomen (PVR functie).

 

De meeste software doet dit waarbij de content wordt bewaard in een TS container. VDR doet dit sinds versie 1.7.4 ook en dit maakt qua kwaliteit geheel niet uit. VDR zal MPEG2 als MPEG2 op het beeld laten zien en hetzelfde geld ook voor H264. Maar de opname wordt gedaan in het algemene TS formaat.

 

BTW, zowel de TT S2-3200 en de SS HD2 zou ik links laten liggen. Ondanks dat beide worden ondersteund in S2API, hebben zowel de S2-3200 en de SS HD2 problemen in de vorm van lock problemen en artifacts. Dit komt mede omdat de originele ontwikkelaar geen drivers vrijgeeft voor S2API.

 

Mijn advies is om de TeVii S2-S460 of de Hauppauge NOVA-HD-S2 te gebruiken. Deze wordt 100% ondersteund in S2API maar ook in diverse Windows software smile

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niels, weet jij of het eigenlijk mogelijk is om "alleen" VDR zelf te upgraden en de rest te laten zoals het nu is of moet je het echt helemaal opnieuw opbouwen?

 

Ik had al een beetje gezocht of het/dit eigenlijk mogelijk is maar had nog niks echt concreets gevonden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien veel vragen, maar ben in de onderzoeksfase om een HTP in elkaar te knutselen...

De vraag over MPEG2 vs MPEG4 blijft me wat bezighouden. Omdat bij de TeVii S470 er wel melding over wordt gemaakt, dat deze MPEG4 wordt ondersteund.

 

En gewoon ter info, wat is het verschil tussen MPEG2 en MPEG4 qua kwaliteit?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Earthfinder

En gewoon ter info, wat is het verschil tussen MPEG2 en MPEG4 qua kwaliteit?


Dat kan je niet zo zeggen ... het is een andere manier van het comprimeren van de beelden. Het is het zelfde om te vragen wat het verschil tussen MP3 en WMV is.

De kwaliteit is afhankelijk van de hoeveelheid compressie die gedaan is op het beeld. Het voordeel van MPEG4 is dat er door andere compressie methode toe te passen een vergelijkbare kwaliteit gehaald kan worden als bij een MPEG2 signaal maar dan met een mindere bandbreedte. Je kan dus meer signalen kwijt op de zelfde ruimte met behoud van (ongeveer) de zelfde kwaliteit.

Ik weet niet precies hoe het zit met DVB-S maar voor DVB-C is een signaal gewoon een signaal en is het aan de achterliggende software om deze om te zetten in een begrijpelijk video signaal. Dus elke budget DVB-C kaart "ondersteund" MPEG4. Je kan nu DVB-C kaarten kopen waarbij je ook een stukje software er bij krijgt (windows gebaseerd natuurlijk) welke dus MPEG4 decompressie kan uitvoeren. Dat wordt meestal wel bedoeld met MPEG4 (of HD) ondersteuning. Het is dus aan de software of het MPEG4 ondersteund en aan je processor hardware of deze snel genoeg is om het te kunnen decoderen. Met de huidige PC's is dat meestal wel het geval.

Bij DVB-S is er wel een wezelijk verschil tussen DVB-S en DVB-S2. En volgens mij wordt het meeste MPEG4 signaal uitsluitend op DVB-S2 methode uitgezonden .. maar zoals ik al zei, ik weet meer van DVB-C dan DVB-S(2)

Hein
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: NINjak
Niels, weet jij of het eigenlijk mogelijk is om "alleen" VDR zelf te upgraden en de rest te laten zoals het nu is of moet je het echt helemaal opnieuw opbouwen?

Ik had al een beetje gezocht of het/dit eigenlijk mogelijk is maar had nog niks echt concreets gevonden...


Je zult zowel VDR als de plugins opnieuw moeten compileren. Meestal doe ik gewoon een copy van mijn huidige 3rd party plugins naar de nieuwe sourcetree. En compileren maar!

Er zijn redelijk weinig plugins die niet werken. Ik kwam er maar eentje tegen bij de vanilla VDR configuratie (VompServer) terwijl bij ReelVDR er een aantal meer waren. Maar over het algemeen verwacht ik zeer weinig problemen. Je hoeft dus niet opnieuw de configs te initialiseren, of je moet nog op 1.6.0 zitten wink

Niels

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Earthfinder
Misschien veel vragen, maar ben in de onderzoeksfase om een HTP in elkaar te knutselen...
De vraag over MPEG2 vs MPEG4 blijft me wat bezighouden. Omdat bij de TeVii S470 er wel melding over wordt gemaakt, dat deze MPEG4 wordt ondersteund.

En gewoon ter info, wat is het verschil tussen MPEG2 en MPEG4 qua kwaliteit?


MPEG2 of MPEG4 (ook wel H264 genoemd) is een andere vorm van compressie. MPEG2 heeft relatief weinig compressie en gebruikt dus meer bandbreedte dan wanneer je dezelfde zender via MPEG4/H264 uitzendt. Dus met MPEG4 is het mogelijk om hogere kwaliteit uit te zenden op dezelfde transponder en met behoudt van de specificaties van de transponder.

Kort door de bocht:

DVB-S = MPEG2 = SDTV (OK niet helemaal waar, een aantal HDTV zenders zenden ook uit via DVB-S icm MPEG2)
DVB-S2 = MPEG2 of H264 = HDTV

Niels

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...