Ga naar inhoud


Handleiding: VDR, CCcam en Xineliboutput


Niels Wagenaar

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Helaas zul je v.w.b. xine-liboutput moeten wachten op een fix in de cvs versie. Versie 1.0.4 ondersteunt geen namelijk geen TS streaming, welke geintroduceerd werd in vdr-1.7.3.

 

Xine zou daarentegen wel moeten werken. Neem de allerlaatste versie van rnissl (0.9.3).

xine-lib moet wel ondersteuning bieden voor VDR:

 

Code:
./configure --help | grep vdr  --enable-vdr            Enable support for the VDR plugin (default: enabled)

 

Verder zie ik een fout die kan duiden op een gebrek aan schrijfrechten:

[4240] [input_vdr] Server does not support pipes ? (PIPE: Pipe creation failed.)

[4240] [input_vdr] Data stream connection failed (PIPE)

 

Suc6

 

Carel

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 640
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Eindelijk ook die ghost- image gelukt.

 

Dat zou een mooie aanvulling zijn voor de wiki van niels.

 

Ik heb het progje Ping gebruikt en dat gaat ,na even wat uitproberen, vrij simpel.

 

Ook oxine start nu op maar kan geen verbinding maken met VDR kaart of andere codecs.

Het maakt weinig uit of ik nu die config files aanpas van oxine.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klaarblijkelijk zijn er een aantal personen die hetzelfde willen, ik kwam een goede tutorial tegen -> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1126258

 

Volgens mij moet je het hier wel mee gaan redden smile

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

smile

 

dat is idd een van de tut's die ik heb gebruikt..

 

Samen met jouw handleiding ben ik zover gekomen dat ik iig al beeld heb..

 

oxine is gewoon een leuke extra (als ik het lopend krijg want die wilt wel de GUI geven maar geen beeld op ook maar iets)..

 

Ik heb nu ook een scanplugin lopen en ik heb me hele oude siemens dvb-c kaart firmware in jaunty lopend. Nu nog kijken of ik hem in vdr draaiend krijg.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje ruimte gemaakt op de schijf en daar 9.04 op gezet.

 

Vervolgens bovengenoemde tut. gevolgd, aangevuld met deze.

 

Er zijn me een aantal dingen opgevallen:

- Waarom ineens die andere (oudere?)firmware?

nou ja,ik heb die gebruikt en hij werkt.

 

- In 9.04 wordt de remote altijd vrijgegeven, de dev/inputs zijn nog steeds random na een herstart, /dev/input/irremote maken is dus erg handig.

 

- In 9.04 werkt sysv-rc-conf niet, wel beeld na handmatig opstarten vdr enz.

 

- Xine-VDPAU uit deze tut. geinstalleerd.

 

- Cccam gedeelte is ook beter hier.(Werkt tenminste.)

 

- Oxine zelf gecompileerd, daarna nog een tweede make install in ffmpeg gedaan (Weet niet of dat echt moet).

Meegeinstalleerde xml's gebruikt, handmatig aanpassen, voorlopig alleen "TV kijken".

 

- Als je xine-vdr gebruikt, speelt het probleem van de afstand bediening weer, wil je die zowel bij oxine als bij vdr gebruiken dan gaat dat alleen met xineliboutput(dmv. --lirc=/dev/null) kan ook bij oxine heb ik gezien.

 

- Verder geen enkel probleem met compileren gehad en xine-vdr is erg stabiel en zapt ook ietsje sneller.

 

Omdat oxine mooi licht is ga ik daar mee verder, tot xbmc, mms heeft meer mogelijkheden maar is wat complexer, hoeft hier niet.

 

Veel vdr plezier.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ondertussen heb ik mijn Wiki grondig aangepakt en bepaalde gedeeltes losgeweekt, samengevoegd en/of geüpdate. Tevens ook de installatie handleiding uitgebreid met een Xubuntu 9.04 tutorial en de VDPAU gedeeltes zijn nu standaard opgenomen.

 

Het grootste gedeelte heb ik op een VM geprobeerd en de post-configuratie taken zijn niet aangepast. Aangezien dat ik beschik over een stabiele configuratie ben ik er niet direct happig op om dit te testen op mijn live systeem.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er goed uit, ga een aantal dingen aanpassen/uitproberen, zal hier dan terugberichten.

 

Ben toch maar overgestapt naar MMS, daar is in ieder geval een forum, moet je wel veel raden.

 

Toch een (X)ubuntu vraag, ben vandaag lang bezig geweest met remotes.

Ik heb zelf een Nv8300 van Asus, wat ik ook doe de usb-MCE remote wordt alleen herkent als ik hem uit- en inplug was dat bij jouw ook zo of is daar een oplossing voor.

 

Anders gebruik ik wel input/irhaup en input/irtt1500 zie geen andere optie.

 

Bedankt maar weer, ik puzzel nog even verder met 9.04.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Niels:

In je Wiki (Xubuntu 8.04) gebruik je voor het installeren van de DVB-kaart met S2API de volgende link:

wget http://tevii.com/Tevii_linuxdriver_0815.rar

 

1. Is dit niet de driver voor Multiproto?

(Als ik het bestand handmatig download en uitpak, dan kom ik dit namelijk tegen...)

 

2. In het Xubuntu 9.04-gedeelte gebruik je een link met Hauppauge (driver v1.22.82.0) en in die van Xubuntu 8.04 een link die naar tevii.com gaat (driver v1.23.86.1). Het lijkt nu, dat je voor X 9.04 een oudere driver gebruikt. Klopt dit?

 

Groet,

Andries

 

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

@satire

Nee, ik heb geen problemen gehad met mijn MCE-remote. Maar weet je ook zeker dat je ook zeker dat je de LIRC modules/software hebt geïnstalleerd? Kun je mij anders even de dmesg output weergeven en lsusb -vv van je MCE remote?

 

Overigens, de remote van de Hauppauge heeft volgens mij hetzelfde aantal knoppen en qua werking maakt het eigenlijk (icm de remote plugin) niet uit. Ik gebruik deze remote dus ook icm VDR terwijl ik de MCE remote gebruik voor XBMC.

 

En ja, MMS is enorm leuk als frontend. Toch hoop ik dat ze veel haast gaan maken met de XBMC implementatie omdat XBMC toch wel een streepje voor heeft ten opzichte van MMS omdat ook de output binnen XBMC wordt weergegeven. Dit maakt het configureren van bijvoorbeeld de remote een stuk meer simpel smile

 

@Andries,

 

In principe is de Wiki op basis van mijn gebruikte kaart (Hauppauge NOVA-HD-S2) en deze heeft firmware nodig om gebruikt te kunnen worden in Linux. Bij de 8.04 editie maakte ik gebruik van de Tevii firmware (daarom heb ik die Tevii_linuxdriver_0815.rar nodig, niet vanwege de echte driver inhoud) maar in 9.04 gebruik ik de originele Hauppauge Firmware.

 

De reden is namelijk, dat de nieuwe Tevii firmware soms locking issue's heeft icm DVB-S2 transponders waarbij het een aantal keer moet retryen. Met de oude firmware heb ik dit probleem niet en gaat het zappen en locken veel sneller.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Earthfinder

 

Volgens mij niet, de firmware in de Tevii driverpack geeft expliciet addiotionele ondersteuning aan de Tevii producten. Maar het kan zijn dat de Tevii producten dit probleem niet hebben en dat het komt omdat de firmware eigenlijk bedoeld is voor Tevii varianten.

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Praktisch alles nieuw geïnstalleerd.

 

Een paar puntjes:

- Bij de laatste mkdir van vdr-1.7.8 staat -P i.p.v. -p.

- Bij het patchen van de EPG plugin kreeg ik een HUNK, patch was ook niet uitgevoerd, handmatig ging het goed, moet hem nog testen.

- Misschien iets duidelijker aangeven dat CCcam.cfg ook handmatig gekopieerd moet worden.

 

Voor het overige liep alles op rolletjes.

 

Het Ubuntu 9.04 vdr systeem staat nu al drie uur te draaien, veel zappen etc.

geluid en beeld prima, PC is alleen nu voor mij taboe.

 

dmesg: Na opstarten (zal hem morgen hier plaatsen)

- Rapporteert problemen met herkenning van alsasymbolen bij de Nova hd s2, niets van te merken in de praktijk.(Alsa 1.0.20)

- Voor de usb remote: unable to enemarate usb 4-5 etc, groene led brand ook niet, laadt later wel de Lirc driver.

 

Dmesg na in en uitpluggen remote mce-usb normaal, irw werkt ook.

(wel drie regels na één keer drukken.)

 

Ik moet bij het draadloze toetsenbord ook altijd op een toets drukken voordat er wat gebeurd, op een andere machine(ook 9.04) is dat allemaal niet nodig.

Ik heb wel gezien dat dat de ir ingangen van de hauppage en de technotr. automatisch zijn vrijgegeven in lircftio(of zoiets) de mce-usb niet, zal die er morgen bijzetten.

 

Dacht tot nu toe dat lirc=/dev/null in runvdr genoeg was i.c.m. vdr remote plugin maar het compileren met deze instelling maakt een duidelijk verschil.

 

Een ander 9.04 probleem is dat cccam en vdr niet starten via sysv-rc wel handmatig via /var/bin/runvdr en /etc/init.d/..., misschien toch Xubuntu?

 

Heb XBMC twee keer geprobeerd, maar kreeg de ene segfault na de andere, ik gebruik alleen 32 bits.

 

In ieder geval wat leesvoer tot morgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dmesg, voor uit-inpluggen remote:

Code:
usb 4-5: device descriptor read/64, error -62[    6.224517] usb 4-5: device descriptor read/64, error -62[    6.452737] ieee1394: Host added: ID:BUS[0-00:1023]  GUID[001e8c0001834256][    6.504526] usb 4-5: new full speed USB device using ohci_hcd and address 4[    6.688021] usb 4-5: device descriptor read/64, error -62[    6.976515] usb 4-5: device descriptor read/64, error -62[    7.256016] usb 4-5: new full speed USB device using ohci_hcd and address 5[    7.664514] usb 4-5: device not accepting address 5, error -62[    7.840024] usb 4-5: new full speed USB device using ohci_hcd and address 6[    8.248017] usb 4-5: device not accepting address 6, error -62[    8.248027] hub 4-0:1.0: unable to enumerate USB device on port 5

 

 

dmesg, na uit-inpluggen remote:

Code:
[ 2315.852330] usb 4-5: new full speed USB device using ohci_hcd and address 7[ 2316.077492] usb 4-5: configuration #1 chosen from 1 choice[ 2316.108008] lirc_dev: IR Remote Control driver registered, major 61 [ 2316.112232] [ 2316.112238] lirc_mceusb2: Philips eHome USB IR Transceiver and Microsoft MCE 2005 Remote Control driver for LIRC $Revision: 1.51 $[ 2316.112244] lirc_mceusb2: Daniel Melander <lirc@rajidae.se>, Martin Blatter <martin_a_blatter@yahoo.com>[ 2316.292536] usb 4-5: reset full speed USB device using ohci_hcd and address 7[ 2316.501843] lirc_dev: lirc_register_plugin: sample_rate: 0[ 2316.507852] lirc_mceusb2[7]:   SF+ Dongle(e.d) on usb4:7[ 2316.507940] usbcore: registered new interface driver lirc_mceusb2

 

 

dmesg alsa-cx88:

Code:
11.769433] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_ctl_add[   11.769436] cx88_alsa: Unknown symbol snd_ctl_add[   11.769506] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_pcm_new[   11.769508] cx88_alsa: Unknown symbol snd_pcm_new[   11.769648] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_card_register[   11.769649] cx88_alsa: Unknown symbol snd_card_register[   11.769722] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_card_free[   11.769723] cx88_alsa: Unknown symbol snd_card_free[   11.770159] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_ctl_new1[   11.770161] cx88_alsa: Unknown symbol snd_ctl_new1[   11.770247] cx88_alsa: Unknown symbol snd_card_new[   11.770326] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_ctl_boolean_mono_info[   11.770327] cx88_alsa: Unknown symbol snd_ctl_boolean_mono_info[   11.770390] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_pcm_lib_ioctl[   11.770391] cx88_alsa: Unknown symbol snd_pcm_lib_ioctl[   11.770648] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_pcm_hw_constraint_pow2[   11.770649] cx88_alsa: Unknown symbol snd_pcm_hw_constraint_pow2[   11.770717] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_pcm_set_ops[   11.770719] cx88_alsa: Unknown symbol snd_pcm_set_ops[   11.771238] cx88_alsa: disagrees about version of symbol snd_pcm_period_elapsed[   11.771239] cx88_alsa: Unknown symbol snd_pcm_period_elapsed

 

Ik ga nog proberen het toetsenbord aan te sluiten d.m.v. een usb-ps-2 verloop stekkertje, misschien zit dat de mce-usb in de weg.(blijft tenslotte een redelijk nieuwe NV-8300 chip.)

Mocht iemand een andere suggestie hebben dan hoor ik dat graag.

 

Ik heb middels het engelse ub-forum wel een oplossing gevonden voor het niet opstarten m.b.v. sysv-rc, ook de update van vandaag hielp niet.

Init.d scripts aanpassen, alleen de regel(s) die daad werkelijk

de programma's opstarten.

 

/etc/init.d/vdr:

nohup /var/bin/runvdr >> /var/log/vdr.log &

in plaats van

/var/bin/runvdr >> /var/log/vdr.log &

 

/etc/init.d/cccam

nohup /var/bin/run.sh &

in plaats van

/var/bin/run.sh &

 

Dus alleen nohup voor de betreffende regels typen, bij mij werkt dit echt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Niels

Even Off-topic.

Ik heb je Tweakblog gelezen (Niels' z'n Tweakblog)en ik heb toch gelijk of niet, dat een HTPC met dvbviewer op windows 64bit het beste en makkelijkste te installeren is.Of niet?

 

Gr Andre

_________________________

HTPC met DvbViewer en flycccam op windows vista ultimate 64bit

DM 800

Visiosat Big BiSat - vantage 8/1 - 8 x Alps lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het beeld VDR/Linux ook makkelijk door te sturen via een TV-out naar een scart-aansluiting van een crt/analoge TV?

Ik snap, dat dit via een s-video-kabel kan met audio-kabel naar zo'n scart-plug.

Maar is het in VDR/Linux ook makkelijk in te stellen en heeft iemand ervaring met de beeldkwaliteit?

 

Mvg,

Andries

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...