Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds een tijdje een nieuwe pc, met daarop windows.

Windows kan ik niet missen. Mijn vrouw heeft het nodig.

Nu heb ik als test eens ubuntu (8.04) in windows geinstalleerd.

Dat ging trouwens lekker snel, was in n kwartiertje gepiept.

Maar hoe zit het nu eigenlijk: werk ik nu ook echt in ubuntu of is het een virtualisatie? Waar het mij feitelijk om gaat is of de veiligheid op deze manier in het geding is , of niet.

Ben ik via deze manier wel of niet ontvankelijk voor virussen ed?

Veiligheid vind ik erg belangrijk, zie ook mijn berichten in windows forum. Daarom wil ik eigenlijk van windows af, maar helaas kan dat nu nog niet.

Natuurlijk kan ik een echte dual boot maken, zo heb ik het altijd gedaan, maar nu gaat het me ff om de installatie binnen windows en hoe ik dat moet interpreteren.

Ps. om ubuntu eens te proberen kan ik het sowieso aanraden. installeren op deze manier is supersimpel, en bevalt het niet, kun je gewoon in windows un-installeren.

Geplaatst:

Als je vraag is kan je Ubuntu beschadigen door virussen is het antwoord eigenlijk nee ! Er zijn uitzonderingen maar niet echt de moeite voor hedendaagse virussen.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Geplaatst:

Het gaat me specifiek om Wubi: dit is in principe een map op een windows partitie. Wat doen virussen dan? springen ze over naar windows? Is ubuntu kwetsbaarder indien uitgevoerd via Wubi?

Geplaatst:

Ik kon het niet laten.

Ik heb Ubuntu als 2e OS geïnstalleerd.

Maar ik ben niettemin evengoed wel nieuwsgierig naar Wubi.

Want voor iedereen die eens ubuntu wil proberen, is het absoluut een aanrader.

Geplaatst:
Origineel bericht van: vincent1971
Of gebruik bijvoorbeeld vwware en installeer daarbinnen ubuntu

Of nog beter, installeer Ubuntu op je pc en draai windows in een vmware-player :D

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

zoiets wil ik nog wel eens proberen.

Maar ik heb dus helemaal geen ervaring met VMware of virtualbox.

Dus dat moet ik eerst eens testen.

Hoe zit het met virussen als windows virtueel draait binnen linux?

Geplaatst:
Origineel bericht van: jacobus

Hoe zit het met virussen als windows virtueel draait binnen linux?

Daar is bij mijn weten geen gevaar voor. De windows die in de virtuele computer draait kan aangetast worden door een virus. Maar voor je linux is er geen gevaar. Windows virussen werken niet in liunux.
Heb je een virus op je virtuele windows computer, dan delete je hem en installeer je een nieuwe.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Of... je gaat, ipv. installeren, gewoon een snapshotje terug teminste moet je ze wel aanmaken wink

Hele vreemde dingen test/draai ik in een virtueele windows omgeving gaat er dan wat geks of fout ben ik zo weer terug waar ik was. Ik heb thuis, voor mijn werk, Autocad 2007 ook onder een virtueele Windows XP versie draaien zo vervuil ik mijn eigen windows niet EN kan het onder linux en windows draaien (zelfde image).

Geplaatst:
Origineel bericht van: jacobus
ik heb het eens geprobeerd.
Ik heb nu windows virtueel draaien in virtualbox.
Maar hoe moet ik (usb) schijven koppelen?

Ik dacht dat in vitualbox standaard de usb ondersteuning niet aan staat. Je moet dat ergens in de instellingen aan zetten of het voorzien in je virtuele pc.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Dat heb ik idd gedaan.

Daarna gaat de virtuele windows nieuwe hardware detecteren en usb installeren. Maar als ik een usb disk in plug, herkent ie hem niet.

Tevens werkt mijn audio niet.

Volgens de virtuele windows is alles ok, maar ik hoor niks.

Ik hoop deze probleempjes de komende dagen nog op te lossen.

Al met al werkt het prima.

Wel is het gelukt om een netwerkmap aan te maken, via welke ik bestanden kan uitwisselen tussen de os,en

Geplaatst:

Beste J,

je moet hiervoor enige instellingen aanbrengen ten aanzien van gebruikers. Google op USB virtualbox en je vindt hierover veel informatie.

Ik ga dit zelf ook opzetten met Virtualbox of VMware. Maar heb verder nog geen ervaring hiermee. Vandaar deze verwijzing. Maar technische lijkt het geen enkel probleem te zijn.

Groet,

Bram

Geplaatst:

Klopt, ik heb ook all eea gevonden op internet.

alleen heeft het nog niet het gewenste resultaat gegeven.

Daarnaast kent virtualbox een commerciële en een niet commerciële versie, en een van de 2 ondersteund sowieso geen usb (de niet commerciële)

Virtualbox kan dus beter gedownload worden ipv hem uit de repo's te halen. (beide versies zijn gratis)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen