Ga naar inhoud

gasleiding koper knelkoppeling of solderen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik moet een gasleiding (koper Ø 15mm) verleggen/verlengen, wat is beter dit met klemkoppelingen doen of solderen? De gasleiding zit op de muur dus in het zicht.

• Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Solderen, en vergeet niet de gas kraan dicht te draaien anders heb je nog veeeel meer te solderen :D

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

solderen... want??

waarom beter? mogelijk lekkage bij knellen?

en ja die gaskraan, goed dat je daar ff aan herinnert laugh

Geplaatst:

Knelle met gas vind ik gewoon minder veilig(gevoelsmatig), heb bij mezelf alles aangelegt maar het gas soldeerwerk door een vakman laten doen, water heb ik wel zelf gesoldeert(zeg maar gerust gebakke).

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:
Origineel bericht van: WPW
water heb ik wel zelf gesoldeert(zeg maar gerust gebakke).

En nu een inpandig zwembad? :D

Maar idd, ik zou ook alles solderen

GREETZZ.HOBSAT
--------------------
oost west, mij best.
Xtrend ET8000 3x DVB-C

Geplaatst:

ok, bedankt voor de adviezen, ik neig zelf ook naar solderen, vind dat gevoelsmatig meer solide, komt bij dat wat ik knelde altijd lekte...

• Moderator
Geplaatst:

lekkage nooit controleren met een lucifer!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Gewoon met knelkoppelingen is goed. Dit is ook giveg keur. Absoluut veilig. De laatste stukken die aangesloten worden gaat toch ook met draad of knelkoppelingen.

Geplaatst:

Daarna even controleren met zeepsop, of er geen belletjes worden geblazen. Moet natuurlijk wel de gaskraan opengezet worden. Als je soldeert niet de sokjes nemen voor water.

Salu2, D.Quijote

M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

Geplaatst:

Tip: er zijn twee verschillende soorten (messing) knelkoppelingen, een soort alleen voor water (KIWA-keur) en een voor water en gas (KIWA en GIVEG-keur). Let op bij knelkoppelingen die overgaan op draad. Dat een korte draad voor water is en een lange draad voor water en gas geschikt is.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Geplaatst:

Zeker als je het zelf doet,knelkoppelingen gebruiken,controleren met zeep,er kan je weinig gebeuren.

Snel geen brandvlekken.

Qua veiligheid of degelijkheid geen verschil,beide zijn toegestaan.

Toch solderen,geen roodkoper gebruiken,dit mag weer niet.

Geplaatst:

solderen wordt ook nog weinig gedaan, de knelkoppelingen die je nu koopt zijn net zo lekvrij als soleer (da's zoooooo jaren 80 cool)

Ik heb mijn gas hier ook gewoon met knel. no problemo.

Geplaatst:

Een soldering in het zicht is mooier (tenzij je alles in de buurt zwart gaat blakeren), een knelpoppeling is makkelijker.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:
Origineel bericht van: boaz
Tip: er zijn twee verschillende soorten (messing) knelkoppelingen, een soort alleen voor water (KIWA-keur) en een voor water en gas (KIWA en GIVEG-keur). Let op bij knelkoppelingen die overgaan op draad. Dat een korte draad voor water is en een lange draad voor water en gas geschikt is.

Lees: een lange draad MOET gebruikt worden bij gas, een korte
draad MAG gebruikt worden bij water.

Neem altijd, zowel bij gas als bij water een lange draad,
is gewoon eenvoudiger te dichten met pakkingsmateriaal.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen