Con Geplaatst: 24 september 2008 Geplaatst: 24 september 2008 Origineel bericht van: wanderer Ik moet een gasleiding (koper Ø 15mm) verleggen/verlengen, wat is beter dit met klemkoppelingen doen of solderen? De gasleiding zit op de muur dus in het zicht. Knellen is voor een leek verstandiger, daar is minder vakbekwaamheid bij nodig als bij solderen. Solderen is daarentegen wel veel goedkoper dan de knelfittingen. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
sathopper Geplaatst: 24 september 2008 Geplaatst: 24 september 2008 Ik had hier helemaal geen gas en ik heb alles zelf aangelegd en alles gesoldeerd. De gasfitter (van de oude stempel) die de gasmeter kwam aanleggen was zeer verbaasd maar gaf ook de voorkeur aan solderen .
Con Geplaatst: 24 september 2008 Geplaatst: 24 september 2008 Origineel bericht van: sathopper Ik had hier helemaal geen gas en ik heb alles zelf aangelegd en alles gesoldeerd. De gasfitter (van de oude stempel) die de gasmeter kwam aanleggen was zeer verbaasd maar gaf ook de voorkeur aan solderen . Ik geef ook uiteraard (als NIET leek zijnde) de voorkeur aan solderen (met een ietsiepietsie zilver), maar een LEEK moet ik dat sterk afraden. Dus NIET solderen als je het nooit hebt gedaan!! Althans niet bij gasleidingen. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
soktic Geplaatst: 24 september 2008 Geplaatst: 24 september 2008 Ik heb 1 keer een gesprongen knelkoppeling gezien (moer hlemaal doormidden!)... welliswaar van de waterleiding, maar toch .. Ik zou voor solderen gaan.
Claes Geplaatst: 24 september 2008 Geplaatst: 24 september 2008 Ik heb alles geperst met Viega Profipress. Dat werkt perfect en geeft ook een mooi zicht. 3 x DM8000 2TB | 17/8 Multiswitch | PCH A110 & C200 | Synology NAS DS1511+ | iPad 1 Dreambox image: PLI of zo
maja Geplaatst: 24 september 2008 Geplaatst: 24 september 2008 Origineel bericht van: soktic Ik heb 1 keer een gesprongen knelkoppeling gezien (moer hlemaal doormidden!)... welliswaar van de waterleiding, maar toch .. Ik zou voor solderen gaan. Dat komt dan zeker niet van de druk van de waterleiding. Trouwens de druk van gas is minimaal. Het topic wordt overheerst door vooroordelen.
Fiene56 Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 Is kunstof misschien een optie of is dit binnenshuis verboden? Hoofdleidingen en aftakkingen tot in de meterkast zoals bij mij zijn tegenwoordig vaak niet meer in koper. VU+ Duo en 2x dreambox . -------------------------------- plus 2 ruwharige tekkels
lock Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 De nominale gasdruk is 25mbar en een nieuwe leiding hoort met 1 bar afgeperst te worden. "That's another fine mess you've got me into"
gigantaandemuur Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 Ja dat is dus een stuk lager dan de waterdruk die soms 3 bar bedraagt in een huisinstallatie. Solderen vereist een beetje handigheid maar dat leer je zo. Wil je absolute zekerheid met je nieuw gesoldeerde gasleiding vraag je t gasbedrijf m ff af te persen met pro apparatuur. Ook weet je dan of t helemaal volgens de voorschriften zit mbt beugeltype en afstand en muurdoorvoer. "You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"
gamgra Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 Indien je beslist om te gaan solderen, hetgeen ook mijn voorkeur heeft, ziet er lekker strak uit, heb je misschien iets aan de link hieronder. http://www.doehetzelven.nl/loodgieter/ron/solderen.html Je moet wel even de boel afpersen en testen met zeepsop, zelf heb ik dit gedaan door een fiets-ventiel op het einde aan de leiding te solderen en met fietspomp uitgerust met manometer op te pompen tot 1 Bar. Na de zeepsop-test mag je indien gewenst gerust de druk verhogen tot 4 a 5 Bar, een degelijk uitgevoerde soldeerverbinding is ruimschoots in staat om zelfs een druk van >8 Bar te weerstaan.
tiercé /quarté Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 wanderer ik heb hier deze thraed eventjes gelezen ik kan je wel zeggen dat solderen een must is zeker wat betreft gas MAAR NU OPGELET GASKRAAN DICHT je mag nooit op een bestaande gasleiding solderen zonder deze eerst met stikstof uit te blazen als je last waar reeds gas ingevuld geweest is dan zijn de gevolgen dramatisch ALTIJD EERST UITBLAZAN DIT DOE JE ALS VOLGT GA OM EEN FLES STIKSTOF ONTKOPPELT DE LEIDING AAN DE TELLER SLUIT DAAR JOU FLES OP AAN AAN HET UITEINDE VAN DE GASLEIDING MONTEER JE EEN SLANG EN HET UITEINDE VAN DE SLANG LEG JE BUITEN DAARNA ZET JE DE FLES OPEN EN NU ZAL JE ZIEN DAT BUITEN HET GAS OPGELOST WORDT DOOR DE STIKSTOF IK kan het weten want ik heb vele leidingen moeten lassen waar reeds gas in geweest is je ziet het is niet zonder gevaar eerst goede voorbereidingen nemen heb dat hier nergens gelezen in deze thraed daarom deze toelichting groeten van T/Q
tiercé /quarté Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 Origineel bericht van: lock De nominale gasdruk is 25mbar en een nieuwe leiding hoort met 1 bar afgeperst te worden. maximum 1bar want de gaskraan en fittings zouden erdoor slaan bij meer dan 1bar en eerst af persen bij lucht druk want niet met gas erop te steken want bij verlies mag je weer de procedure dat ik hierboven geschreven hebt herhalen nog een belangrijke opmerking wanneer je aan een bestaande gasleiding iets toegevoegd hebt dan dien je dit over te maken met een volledig schema van de leidingen aan de gasmaatschappij ter controle groeten van T/Q
lock Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 Origineel bericht van: gamgra Je moet wel even de boel afpersen en testen met zeepsop, zelf heb ik dit gedaan door een fiets-ventiel op het einde aan de leiding te solderen en met fietspomp uitgerust met manometer op te pompen tot 1 Bar. Die kende ik nog niet! een leuke manier om tot een goed resultaat te komen In de jaren 70 werd er wat afgerommeld met gas(meters); er waren mensen die de meter vervingen door een stuk fiets-binnenband, waar dan over geschreven werd alsof het vreselijk gevaarlijk was. De druk (25mbar)stelde natuurlijk niets voor, dus gevaarlijk? wel was je natuurlijk ernstig in overtreding. "That's another fine mess you've got me into"
Con Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 Een afgeperst en dichte gasleiding zegt helemaal niets over de kwaliteit van de solderingen. Mensen heb geen illusies, laat aub een leek geen gasleiding solderen zonder ervaring. Moedig dat niet aan. Het zou niet de eerste keer zijn dat fittingen te heet worden gestookt en de kwaliteit van de soldering dubieus blijkt. Wellicht wel dicht maar op termijn door spanningen NIET. - of verkeerde vloeistof gebruiken - of niet heet genoeg stoken waarbij niet voldoende vloeiing plaatsvind - of in- en uitwendig niet schoon genoeg - of verkeerde tin - of . . . HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Han Peekel Geplaatst: 25 september 2008 Geplaatst: 25 september 2008 Origineel bericht van: boaz Tip: er zijn twee verschillende soorten (messing) knelkoppelingen, een soort alleen voor water (KIWA-keur) en een voor water en gas (KIWA en GIVEG-keur). Let op bij knelkoppelingen die overgaan op draad. Dat een korte draad voor water is en een lange draad voor water en gas geschikt is. Zo leer je nog eens wat. Ik knutsel er wat af maar hier heb ik nooit zo opgelet, gelukkig heb ik alle gasleidingen gesoldeerd. Han
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen