Ga naar inhoud


zijn onze spaarcenten/hyptotheken nog veilig?


pukje

Aanbevolen berichten

jullie hebben gelijk de.bild is als rtl op sensatie uit.

Ze zullen het zwaar overdrijven maar een beetje waarheid

zit er altijd in.

 

als de euro als valute zwaar zal zakken heeft het voor en

nadelen ,voordeel voor de export maar nadeel voor de import (b.v. olie).

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 644
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Tonskidutch
allemaal lulkoek...
als je al pulp leest.

na 41 pagina's aan berichten kan ik het niet meer horen / zien en of lezen sinds 28 september.

natuurlijk treft het ons allen op verschillende wijze
maar ga nu niet door met de klaagzang zonder oplossingen te zoeken of te genereren.

chiao



thumbs_up.gifthumbs_up.gifthumbs_up.gifthumbs_up.gifthumbs_up.gifthumbs_up.gifthumbs_up.gifthumbs_up.gifthumbs_up.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
allemaal lulkoek...
als je al pulp leest.

na 41 pagina's aan berichten kan ik het niet meer horen / zien en of lezen sinds 28 september.

natuurlijk treft het ons allen op verschillende wijze
maar ga nu niet door met de klaagzang zonder oplossingen te zoeken of te genereren.

chiao



Wij doen hier aan duiding, dus om het geheel duidelijk te krijgen, daarvoor hoef je niet zo nodig oplossingen aan te geven. :D

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: WPW
Origineel bericht van: Neptunus
daarvoor hoef je niet zo nodig oplossingen aan te geven. :D

Een oplossing is er wel, gewoon alle schulden tegen elkaar wegstrepen en opnieuw beginnen, simpel.


Als bild.de gelijk krijgt gebeurd dat ook
als voorbeeld kan je brasilie nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
In Engeland zullen ze het ook wel minder vinden, al is het wel gunstig voor de export (ik heb de afgelopen maanden wel het een en ander gekocht daar met goedkope ponden).


Dat "goed voor de export" is een citaat van politici die zichzelf moed inpraten. Als dat waar was, was de export van Zimbabwe nu oneindig hoog.
Het is een tijdelijk voordeel, zolang de spullen nog in de rekken liggen, en de inflatie nog niet bijt.
Maar dat is binnen een jaar over, en dan hou je alleen de gevolgen over, namelijk een heel land dat 30% armer is.

Vergeet ook niet dat een daling van een munt gebeurt omdat de fundamenten van de economie niet goed zijn. Dus uiteindelijk levert het ook geen extra export op.
Coris ontslaat 3.500 personeel, 2.500 daarvan in Engeland. De automobielsector legt in Engeland fabrieken stil en ontslaat daar het meeste van z'n personeel.

Ik ben niet alleen blij met die eenheidsmunt, maar juist met het meer gezonde economische beleid dat hier (Eurozone) gevoerd is t.o.v. de VS, VK, IJsland of Japan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker

Ik ben niet alleen blij met die eenheidsmunt, maar juist met het meer gezonde economische beleid dat hier (Eurozone) gevoerd is t.o.v. de VS, VK, IJsland of Japan.

Ben ik niet helemaal met je eens

de goed draaiende landen draaien op voor het wanbeleid van de
zwakke landen zoals italie spanje portugal.

de lira pesata zou allang niet meer bestaan als die niet begin
1970érs de europeese valuta unie hadden gemaakt (de voorloper
van de euro ,ze spraken toen over ecu)

In mijn ogen kan italie spanje en griekenland de hele eu
leeg zuigen cq bankroet maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Origineel bericht van: Stoker

Ik ben niet alleen blij met die eenheidsmunt, maar juist met het meer gezonde economische beleid dat hier (Eurozone) gevoerd is t.o.v. de VS, VK, IJsland of Japan.

Ben ik niet helemaal met je eens

de goed draaiende landen draaien op voor het wanbeleid van de
zwakke landen zoals italie spanje portugal.

de lira pesata zou allang niet meer bestaan als die niet begin
1970érs de europeese valuta unie hadden gemaakt (de voorloper
van de euro ,ze spraken toen over ecu)

In mijn ogen kan italie spanje en griekenland de hele eu
leeg zuigen cq bankroet maken.

ECU = European Currency Unit. De naam heeft men laten vallen toen Engeland niet mee ging. Waarom dan nog een Engelse naam??

Over de rest ben ik het maar gedeeltelijk met je eens. Italie, Spanje en Griekenland doen het financieel nog steeds beter als VK, VS, IJsland en Japan.
Waarom? Maastricht norm! Zij moeten zich aan spelregels houden van de andere eurozone landen.
Dat doen ze niet helemaal, maar iedereen doet daar wel heel hard z'n best voor. Gevolg is dat ook hun beleid momenteel gezond is.
Dus ze kunnen ons wel leeg zuigen, maar doen het niet. En dan heb ik het niet alleen over staatsschuld.

Kijk eens om je heen, waarover gaat de huidige crisis noue werkelijk? Over krediet??
Da's het tover woord, maar daarover gaat de crisis niet. Die gaat over schuld. Wie teveel schuld heeft zit nu in problemen, wie weinig schuld heeft merkt alleen secondaire gevolgen (economie loopt ook terug).
IJsland is nu failliet omdat de banken 8 a 10 keer BBP schuld hadden staan, veelal in buitenlandse valuta.
In het VK en de VS lenen de banken elkaar en bedrijven en inwoners niks meer, niet omdat ze niet willen, niet eens omdat ze niet kunnen, maar in werkelijkheid omdat niemand daar kredietwaardig is. Een persoon krijgt geen lening meer als deze tot over z'n oren in de schuld zit, zonder hoop op terugbetaling... Het zijn oude waarheden, maar ze blijken nu weer te kloppen. Zo ook Fortis. Je kan geen bank (ABN-AMRO) kopen als je niet weet hoe je die moet betalen! Da's een beginnersfout.

Nu als een land meer schuld (hypotheken, staatsschuld, kredietkaarten, autolease,...) heeft dan eigen geld (spaargeld, beleggingen, ...) dan moet het geld van buiten aantrekken.
Dat kan, zolang dat buitenland kansen ziet om geld te verdienen, maar als ze er geen vertrouwen is droogt dat geld zo op. Dan kan de overheid dat overnemen (zie je nu in VS en VK), maar Japan kan je vertellen waar dat eindigt (kijk de staatschuld van Japan maar eens na).

Als ik dan kijk naar de problemen van Italie, Griekenland en Spanje, vallen die veel mee. Italie bijvoorbeeld heeft wel een hoge staatsschuld, maar nagenoeg geen hypotheekschulden (minder dan 20%BBP).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Overigens zijn slechts 2 landen nog nooit failliet gegaan:

 

1- de VS

2- Nederland

 

Binnenkort is er nog 1 land over en Engels is er niet de voertaal.

De usa is eigenlijk al jaren failliet alleen hebben ze t aardig geheim weten te houden tot van de zomer toen lukte t niet meer.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur

De usa is eigenlijk al jaren failliet alleen hebben ze t aardig geheim weten te houden tot van de zomer toen lukte t niet meer.


Pas wanneer de USA formeel besluit een lening niet meer terug te betalen is het zo ver. En dan nog zullen ze proberen om dit te maskeren als een politieke beslissing omdat er ruzie is met de geldverstrekker en niet omdat de VS niet meer in staat is om aan zijn verplichtingen te voldoen. Ruzie met China heb je dan ineens zo snel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange thread: een ding is zeker, 30 jaar wanbeleid door babyboomers en yups van de verkeerde discipline.

 

Ingezet precies 30 jaar geleden in 1979.

 

Denk nou maar niet dat Obama of andere godheid dit weer even recht zet. Kan alleen lokaal met autarkie en eigen energie voorhanden. Kolen weg, Gas in de export, zuivel en gewassen ook.

Verslaafd aan speelgoed en luxe vakanties buiten. Dat wordt weer wennen.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De economie is/was zo opgebouwd dat ieder jaar meer omzet/winst

gemaakt werd ,hierdoor konden ze schulden het komende jaar betalen

met het meer overschot dus deed geen pijn.

 

Nu loopt de omzet terug maar moeten de gaten opgevuld worden

uit de jaren met grote omzet en dat loopt dan nu scheef.

 

of anders uitgelegd ik houd 50 euro in de maand over maar koop

een auto met een aflossing van 52 euro nu koop ik die auto

met de wetenschap dat volgend jaar mijn inkomen stijgt dan

kan ik de aflossing gemakkelijk betalen ,nu komt een crises

en wordt werkloos resultaat ik begin in de schulden te verzuipen.

 

oplossing ik verkoop de auto ,maar heel veel mensen zijn werkloos

geworden dus kom mijn auto niet kwijt .

 

 

Dit is volgens mij precies wat over de wereld gaande is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
De economie is/was zo opgebouwd dat ieder jaar meer omzet/winst
gemaakt werd ,hierdoor konden ze schulden het komende jaar betalen
met het meer overschot dus deed geen pijn.

Nu loopt de omzet terug maar moeten de gaten opgevuld worden
uit de jaren met grote omzet en dat loopt dan nu scheef.

of anders uitgelegd ik houd 50 euro in de maand over maar koop
een auto met een aflossing van 52 euro nu koop ik die auto
met de wetenschap dat volgend jaar mijn inkomen stijgt dan
kan ik de aflossing gemakkelijk betalen ,nu komt een crises
en wordt werkloos resultaat ik begin in de schulden te verzuipen.

oplossing ik verkoop de auto ,maar heel veel mensen zijn werkloos
geworden dus kom mijn auto niet kwijt .


Dit is volgens mij precies wat over de wereld gaande is.


Een heel eind goed, da's in ieder geval correct voor de huizenprijzen.

Alleen jij gaat ervan uit dat de economie meer "winst" maakte. In de VS en VK en IJsland was dat niet zo.
Geld vloeit als water, en altijd moet je bedenken waar het vandaan komt en naartoe gaat.
In die landen, was er ieder jaar meer geld omdat op grote schaal mensen schuld aangingen (veelal via een 2de hypotheek). Dat houd in dat op grote schaal geld van de bank naar mensen hun portomonee, en die gaven het weer uit wat de economie deed groeien.
De bank haalde dat geld op in de "markt", maar omdat de eigen markt tekorten had (te weinig mensen zetten spaargeld op hun rekening), hield dat veelal buitenland in.
In het VK kan je het goed zien.
Nu zijn de kosten voor de banken gestegen omdat die leningen nu met 30% extra terugbetaald moeten worden (de pond onderuit), dus vallen de banken als vliegen.
De bevolking krijgt meerdere klappen. Eerst is hun huis in waarde gedaald, wat maakt dat ze geen extra geld kunnen krijgen om de crisis te overleven. Dit jaar zal inflatie toeslaan, wat maakt dat ze nog minder besteedbaar inkomen overhouden. Pas als de lonen omhoog gaan zal dat gecompenseerd worden, maar daar ziet het er voorlopig niet naar uit, want de werkloosheid stijgt enorm vanwege de vele faillissementen. En die zijn er weer omdat de mensen minder besteedbaar inkomen hebben.

Gevolg? De overheid neemt nu de schuld over van de banken (ze hebben al ingezet op 900 miljard pond, maar dat lijkt onvoldoende). Deze kunnen nu die schulden betalen omdat er veel vraag is naar overheidsschulden (dat geld komt vrij uit de aandelenmarkt, of was het nog niet opgevallen dat die nog maar 60% waard zijn van een jaar geleden). Maar dat blijft niet, op een moment is er geen vertrouwen in de overheid (en de munt de pond) en zal men ergens anders willen beleggen, liefst in het buitenland.
Op dat moment zakt de pond echt in elkaar, en kan de Britse overheid niet meer voldoen aan z'n schuldeisers. Dat houd faillisement in.

De Britse overheid hoopt op dit moment dat als ze de economie weer aan de praat krijgen, deze het mogelijk maakt om de schulden te dragen (zoals de uitleg van pukje hierboven).
Alleen hebben de mensen met geld (internationaal gezien dan) IJsland gezien, en weten ze wat er kan gebeuren.

De Britten zitten ook verveeld met de ECB. Deze weigert z'n beleid aan te passen aan hun noden (lage rente zodat de pond niet teveel zakt t.o.v. de euro, dan hebben ze meer kans dat ze het redden). Dus vanuit het VK veel kritiek richting de euro en de ECB. Ondanks dreigende inflatie hebben ze in het VK toch maar de rente verlaagt in de hoop de economie te stimuleren. Dat doen ze nu al 5 maand en het helpt niks.

Conclusie? Het VK kan dit jaar zomaar failliet zijn, en in IJsland hebben we gezien dat zoiets zich voltrekt in dagen. Ik zou dus geen spaargeld zetten bij een Britse bank.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...