Ga naar inhoud


Slecht beeld met Humax HDCI2000


Gast MdeVos

Aanbevolen berichten

Ik heb inmiddels al een jaar of 2 een Humax HDCI2000 en ben eigenlijk nooit tevreden geweest over het beeld. Eerst dacht ik dat het aan de TV zou liggen, een LCD scherm van een paar jaar oud. Maar met mijn gloednieuwe Panasonic plasma heb ik de problemen net zo erg.

Het beeld is heel digitaal blokkerig, als ik het zo mag omschrijven. In vlakken van dezelfde kleur zie je de digitale vlakken en blokken zitten. Dit zie ik vooral op de Nederlandse commerciele zenders. Op Discovery en Nat Geo valt me op dat het beeld heel fuzzy is en vooral niet scherp.

Ik heb weleens begrepen dat het aan de afstelling van de schotel kan liggen, maar de signaal en kwaliteitswaardes zijn gewoon goed tot zeer goed.

Van mijn dealer begreep ik dit weekend dat het te maken heeft met de HDCI2000 zelf. Deze ontvanger geeft gewoon minder goed beeld en Humax zou zijn handen er vanaf hebben getrokken qua updates.

 

Wat zijn jullie ervaringen? Is de Humax inderdaad inferieur qua beeld? En nog belangrijker...is er een manier om mijn beeld beter te krijgen want ik erger me groen en geel aan de slechte kwaliteit.

 

Alvast bedankt voor jullie respons!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

@mdevos, Ik zie in je onderschrift, dat je s.w. 15 gebruikt, dit is een recente versie, waarbij de beeldkwaliteit in orde zou moeten zijn.

 

Bij de allereerste versies had het beeld inderdaad nog niet de scherpte, die het tegenwoordig heeft.

Zoals hierboven beschreven, komen er nog regelmatig software updates uit.

Op de hd zenders geniet ik van een werkelijk haarscherp beeld.

 

Sommige SD programma's, zoals bijvoorbeeld de regionale NL zenders hebben echter zodanig bespaard op de bitrate, dat daardoor geen enkele ontvanger en dus ook de Humax die met enige kwaliteit kan weergeven.

 

Verder kan een beeldkwaliteit, zoals door jou beschreven, ook ontstaan bij een niet optimaal uitgerichte schotel.

Verder zou onder bepaalde omstandigheden ook de HDMI kabel voor een deel jou problemen kunnen veroorzaken, probeer eventueel eens een andere hdmi kabel.

Ik ga ervan uit dat je je ontvanger wel via HDMI hebt aangesloten.

 

 

een tevreden Humax HDCI-2000 gebruiker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van een andere hdmi kabel wil wel eens helpen inderdaad.

Ik heb zijn technisch bijna gelijk broertje de 1000.

Tis een klote ding maar het beeld is uitstekend op een full-hd plasma.

 

Mvrgr

Flodder11

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

In vlakken van dezelfde kleur zie je de digitale vlakken en blokken zitten.


Ik heb onlangs de HDCI2000 uitvoerig getest en snap wat je hiermee bedoelt. In vergelijking met andere HDTV receivers die ik goed ken neigt de Humax om kleurovergangen in grote vlakken (bijv. lucht of decor achtergronden) minder vloeiend weer te geven.
Normaliter is dit ook een bitrate kwestie (des te hoger de bitrate een zender hanteert des te vloeiender kleurvlakken zijn), maar tussen receivers onderling zie ik dus ook een verschil. Laat ik het voorzichtig zeggen: de Humax scoort hier niet het hoogste cijfer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb ook lange tijd de 2000 gehad maar ben ook nooit tevreden geweest met dit apparaat. Het verschil met een nieuw exemplaar van een ander merk was enorm. Ik heb er geen spijt van, heb sindsdien weinig trammeland meer meer.

HOMECAST HS 5101 CI HDTV (Duitse firmware) / Philips 32-8404H/ triax 88 cm- draaibaar CD+TVV /Diablo Light/Aston. Strong 6355 + 60 cm Triax (voor op vakantie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Olie
Ik heb ook lange tijd de 2000 gehad maar ben ook nooit tevreden geweest met dit apparaat. Het verschil met een nieuw exemplaar van een ander merk was enorm. Ik heb er geen spijt van, heb sindsdien weinig trammeland meer meer.


Kan je enkele voorbeelden geven van trammeland Humax 2000 HDCI.

Samsung 4K UHD 55 inch 7500 - 60 cm Schotel HH motor SG2100A

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij mij werken deze 2 zenders zonder problemen.

Misschien software updaten?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Alleen spijtig dat de HDCI-2000 alleen RGB Full Range (0-255) gebruikt over HDMI.

 

Als je HDTV dit niet ondersteunt zit je met "crushed blacks" en is het wit ook te wit. Zeer donkergrijs en heel lichtgrijs worden dan niet correct weergegeven.

 

Forumlid "Apple740" heeft hier eerder ook al eens melding van gemaakt. Bovendien werkt mijn officiele TVV CAM ook niet naar behoren (af en toe een hapering in het beeld) met deze ontvanger.

 

Voor mij is de Humax dan ook niet alleen mijn eerste, maar ook mijn laatste HD ontvanger geweest. Ik kijk nu al uit naar iets beter.

 

Misschien toch maar eens kijken naar Pace of een Topfield HDPVR?

Dreambox DM800, Triax TDS 110

Triax Multiblock met 4 x Smart Titanium TSX Single (13E, 19,2E, 23,5E en 28,2E)

TV Vlaanderen TopPakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...