Gast ovar Geplaatst: 30 september 2008 Geplaatst: 30 september 2008 Ik zit met een probleem dat ik niet in de instructie kan vinden. Ik heb een schotel met een Philips 2211 decoder. Aanvankelijk had ik continu scherp beeld. De laatste tijd valt het beeld telkens weg. Het wordt dan zwart beeld met rechts onder (ca. 10 cm van de randen) een rood blokje. Aanvankelijk gebeurde dit enkele seconden of enkele minuten, maar nu is het vrijwel continu zwart met het blokje. Wanneer er beeld is, is dit scherp. Wanneer ik via het menu van mijn decoder bij signaalsterkte kijk dan is dit 0, maar als ik schotel installeren intoets en dan terug naar de signaalsterkte van het menu ga, dan zie ik de signaalsterkte heel even op 5 staan. Wat kan dit probleem veroorzaken of liever hoe los ik dit op? Kan dit de ontvangstkop zijn, de kabel of de decoder? Bij voorbaat dank voor de hulp.
paardengek Geplaatst: 30 september 2008 Geplaatst: 30 september 2008 Waarschijnlijk moet je het zoeken in de buitenopstelling: Uitrichting schotel, staat er een boom voor ? Coax kabel: gecorredeerd ? F-konnektors: vocht ? Met vriendelijke groet, paardengek Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Johan45 Geplaatst: 30 september 2008 Geplaatst: 30 september 2008 Rood vierkant blokje rechts onder in beeld geeft aan dat er geen signaal is. Meestal is de schotel beter uitrichten de oplossing. Kijk ook of er misschien obstakels in de weg staan, bomen of struiken en dergelijke. Dit als aanvulling op de tips van paardengek. Vult u rustig aan !!!
Gast ovar Geplaatst: 1 oktober 2008 Geplaatst: 1 oktober 2008 Johan en paardengek, Bedankt voor jullie suggesties. Het is inderdaad zo dat de schotel niet geheel vrij de lucht inkijkt. Hij 'schampt' een paar sparren. Ondanks deze sparren geeft hij soms een uur goed beeld, en dan stopt het plots en ben je overgeleverd aan het zwarte scherm met het rode blokje. Is het dus wel mogelijk dat we ondanks de sparren ook wel eens een tijdje goed beeld hebben? Verder heb ik het idee dat we bij een wolkenloze lucht vaker een zwart beeld hebben dan bij bewolking (dit kan toeval zijn).
Hadrian Geplaatst: 1 oktober 2008 Geplaatst: 1 oktober 2008 Staat je schotel dan wel goed uitgericht, en is die ook goed stevig vastgemaakt? Zwiept-ie niet? Of parkeren er soms vogels op de LNB-stang? Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU) Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne OSCam
Johan45 Geplaatst: 3 oktober 2008 Geplaatst: 3 oktober 2008 ovar. Hier een tekening van Gerdy om te bepalen of de bomen jouw probleem veroorzaken. Vult u rustig aan !!!
Gast ovar Geplaatst: 3 oktober 2008 Geplaatst: 3 oktober 2008 Bedankt voor de uitleg en de tekening. De schotel zit aan het huis, zoals in de onderste tekening is aangegeven. Hij zit goed vast. Het feit dat de TV ook soms goed beeld geeft moet toch inhouden dat de schotel goed uitgericht is. Als ik in het verlengde van de schotel kijk dan kijk je voor iets meer dan de helft tegen sparren aan, links ervan is het vrij. Ik zal de afstand van de schotel tot de bomen nameten, ik schat in dat de afstand ongeveer 1,5 keer de lengte is. Wel vreemd dat het signaal dan bij tijden wel voldoende is.
Johan45 Geplaatst: 3 oktober 2008 Geplaatst: 3 oktober 2008 ovar. Hier nog even een tekening van gerdy om de afstanden eenvoudig te kunnen meten. >> KLIK << Vult u rustig aan !!!
Johan_S Geplaatst: 4 oktober 2008 Geplaatst: 4 oktober 2008 Allemaal goede tips, hier. Als je de uitrichting wilt controleren, ze hebben bij een van de goedkope Duitse supermarkten, met geel/blauw als kleuren, wel eens een mooi goedkoop piepertje... Werkt prima. Daar kun je de schotel optimaal mee afstellen.
lelystedeling Geplaatst: 8 oktober 2008 Geplaatst: 8 oktober 2008 dat heb ik ook alleen heb ik het maar bij bepaalde duitse zenders dat i weg valt en later weer terug is
Johan_S Geplaatst: 9 oktober 2008 Geplaatst: 9 oktober 2008 Ja, dat kan ook. Zelfs wat residu van bitumen-achtig tape heeft mij wel eens parten gespeeld....
Aanbevolen berichten