Ga naar inhoud


Schotel 60cm genoeg voor Hellas?


Gast CK

Aanbevolen berichten

Ik heb een klein probleempje...

 

...voor kennissen probeer ik Hellas satelliet op 39 oost te ontvangen. Volgens de footprint die bij Lyngsat staat is de signaalsterkte ong. 52dB, dus een schoteltje van 60cm zou meer dan voldoende moeten zijn. Daar ben ik dus mee aan het zoeken geweest, maar niks geen ontvangst. Wel lukt het om bijv. Turksat en/of Astra2 te ontvangen, dus LNB, ontvanger en bekabeling zijn goed. Maar geen Hellas te ontvangen.

 

Iemand ervaring met deze satelliet op een 60cm of moet ik naar een grotere schotel?

 

Bij voorbaat dank voor je reactie!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee het moet lukken met 60 cm, zeker als Turksat wel al gelukt is.

De Griekse FTA transponder is sinds mei 12606 H SR=30000.

 

Als het een antieke ontvanger is, heb je nog een kleine kans dat een symbolrate van 30000 te hoog is.

Probeer dan eens 12559 H, SR=20000.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekke is dat die Griekse zenders op 12606H wel een paar keer zijn binnen gekomen, maar het gaat mijn kennissen juist om de Bulgaarse zenders, eerst de vrije op o.a. 12647H en eventueel later uitbreiding met een smartcard voor de gecodeerde kanalen.

Op deze frequentie(s) laat de ontvanger een wisselde signaalsterkte zien (85 tot 90%) en niet of nauwelijk een goede signaalkwaliteit (1 tot 10%), maar geen beeld.

 

Vandaar dat een grotere schotelmaat mijn logisch lijkt, ondanks de 52dB signaalsterte die volgens de footprint in Nederland sterk zou zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Bulgaarse transponders hebben een FEC van 7/8 en hebben daarom een iets beter signaal nodig dan de Griekse transponder (5/6).

Heb je de LNB wel verdraaid in de houder (voor Hellas zo'n 23 graden)?

 

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 60cm schoteltje voor de ontvangst van de Griekse zenders. Die, maar ook de Bulsat-kanalen komen snoeihard binnen.

 

Vergeet inderdaad de skew niet, bij de HellasSat-2 is dat bij ontvangst vanuit Nederland van groot belang.

 

Ger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!!

 

Aan de skew heb ik inderdaad niet gedacht. Uitgaande van een vaste opstelling voor deze schotel heb ik het LNB 'normaal' recht in de houder laten staan en aangezien de Turksat wel goed binnenkomt heb ik nooit stilgestaan bij LNB correcties...

 

Als ik voor de schotel sta, hoeveel moet het LNB dan verdraaid worden (de eerder genoemde 22/23 graden?) en welke kant op? Met de klok mee of tegen de klok in, om het maar zo te noemen?

 

Nogmaals dank voor het meedenken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even op m'n schotelpagina. Daar staat een foto van m'n LNB. Globaal kan je zeggen dat ie op zo'n 35 à 40 minuten staat.

 

NB: jammer dat de site waar ik op m'n website naar link (momenteel) niet blijkt te werken. Daar vindt je namelijk een handige pagina waar je de satelliet en je woonplaats in kunt toetsen waarna er een exacte berekening van de skew verschijnt.

Misschien later nog eens proberen?

 

Ger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ger,

 

Bedankt voor je uitleg en de link naar jouw satellietpagina. Leuk en duidelijk overzicht van je systeem en opstelling, ook de skew foto voor Hellas Sat. Vanavond (als ik er aan toe kom, anders morgen) ga ik nog even aan het testen bij m'n kennissen, als ik het zo lees dan zou 60cm inderdaad voldoende moeten zijn als de skew goed is gesteld. Een grotere schotel hou ik nog even in het achterhoofd, voor als het echt niet wil lukken...

 

Ik meld me nog even als het gelukt is! Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wavefield T55 = OK voor de meeste frekwenties op F1 & F2 Beam smile

http://www.flysat.com/hellassat-beam.php

Echter , heel slecht weer en tijdelijk foetsie !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het is al even geleden, maar dacht toch nog even de conclusie te geven...

Aanvankelijk alleen de skew aangepast (met de 60cm schotel) en patsboem, daar waren de zenders in volle glorie. Alles werkte naar behoren maar de signaalsterkte bleek bij slechte weersomstandigheden toch wat te veel tegen te vallen. Ondertussen hebben we er een 80cm schotel voor in de plaats gezet en nu is er ook tijdens een heftige regenbui voldoende signaal om naar de gewenste zenders te blijven kijken.

 

Bedankt allemaal voor het meedenken!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik heb nu een 60cm schoteltje voor de ontvangst van de Bulsat kanalen geinstalleerd. Ik heb een ontvangst van ongeveer 52% en rond de 7db. Het beeld is goed te noemen.

 

Alleen wanneer het stevig waait, dan trilt de schotel een beetje en dan is het beeld stotterend. Nu weet ik niet wat een betere oplossing is; moet ik een 80cm schotel installeren die iets beter ontvangt of moet ik zien hoe ik de schotel steviger kan monteren? De schotel staat nu op een paal en hij komt NIET aan mijn muur.

 

Heeft een 80cm schotel iets meer "marge" dan een schotel van 60cm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: JeWeetWelWie
Heeft een 80cm schotel iets meer "marge" dan een schotel van 60cm?

Ja, deze grotere schotel heeft een beter "slecht"weer reserve. Dus, daarom is een 80 cm een betere keuze.
Let er wel op, dat er geen takken of iets dergelijks bij wind voor de schotel kan waaien.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...