Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Simon,

heb je wel een geldige digitenne smartcard? Kan je de gecodeerde kanalen wel gewoon zien?

Zou mij niet verbazen als de teletekst PID's ook versleuteld zijn, dan kan je er alleen bij als je een echt kaart heb. vdr-sc kan niet zonder kaart decoderen nml. Tenzij je het over "illegale" manier hebt maar daar weet ik niks van

Geplaatst:

Ik heb een geldige smartcard.

Ik gebruik die met een smargo smartreader+

Dit werkt perfect.

Gecodeerde kanalen kan ik goed ontvangen (behalve teletext)

Het teletext probleem trad ook op bij het gebruik van een Conax CAM.

Toen ik elders mijn teletekst problemen melde kreeg ik de volgende reactie:

Citaat:
You likely live in The Netherlands. Teletext on Digitenne is encrypted,

and you are not the only one with problems. The teletext simply

shouldn't be encrypted, but we can't control KPN. In some cases this can

be solved by changing settings in the CAM menu.

Via Google kwam ik er snel achter dat sommige mensen hetzelfde probleem hebben met hun net nieuw aangeschafte tv met DVB-T ontvanger.

Geplaatst:

Simon,

Welke softcam gebruik je voor het decoderen? Of doe je dit rechtstreeks via vdr-sc en de cardclient plugin?

Mocht je het rechtstreeks doen, probeer het anders via een newcamd of CCcam connectie.

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Geplaatst:
Origineel bericht van: simon196405
Ik heb een geldige smartcard.
Ik gebruik die met een smargo smartreader+

Dit werkt perfect.
Gecodeerde kanalen kan ik goed ontvangen (behalve teletext)
Het teletext probleem trad ook op bij het gebruik van een Conax CAM.

Toen ik elders mijn teletekst problemen melde kreeg ik de volgende reactie:
Citaat:
You likely live in The Netherlands. Teletext on Digitenne is encrypted,
and you are not the only one with problems. The teletext simply
shouldn't be encrypted, but we can't control KPN. In some cases this can
be solved by changing settings in the CAM menu.

Via Google kwam ik er snel achter dat sommige mensen hetzelfde probleem hebben met hun net nieuw aangeschafte tv met DVB-T ontvanger.

De reactie die je gekregen hebt is niet helemaal correct. In principe mag de teletext Elementary Stream van een kanaal van encryptie worden voorzien net als alle andere Elementary Stream componenten. De ontvanger wordt hiervoor gewaarschuwd via een free_ca_mode flag in de Service Description Table (SDT) die dan het volgende aangeeft:
Code:
free_CA_mode = one or more elementary streams CA controlled

Als dat wordt aangegeven moet een ontvanger er vanuit gaan dat de packets van de kanaal (= service) componenten van encryptie voorzien kunnen zijn wat wordt aangegeven in de packet header (transport_scrambling_control) en ook de Packetized Elementary Stream (PES) header (PES_scrambling_control).

Het is misschien gebruikelijk dat een provider alleen de audio en video Elementary Streams van encryptie voorziet, maar het is zeker geen standaard waar vanuit gegaan mag worden en is als zodanig dus ook niet vastgelegd in de DVB specificaties. Toen Ziggo/Multikabel destijds nog een eigen digitale TV headend had voorzagen ze ook alle Elementary Streams van een kanaal van encryptie, dus ook bij teletext en DVB ondertiteling. Dat gaf ook problemen met de DVB implementatie van bijvoorbeeld Loewe TV's die ook uitgingen van de verkeerde aanname dat alleen video en audio Elementary Streams van encryptie worden voorzien.
Geplaatst:

Ik gebruik alleen vdr-sc.

Deze maakt bij het opstarten een link naar /dev/ttyUSB0.

Ik ben bezig cccam te proberen. Het is me tot nu toe nog niet gelukt.

Kan jij, of iemand anders, bevestigen of teletext werkt met cccam bij digitenne.

Zo nee, dan ben ik snel klaar.

Zo ja, dan blijf ik proberen.

Simon Siemonsma

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen