Ga naar inhoud

Triax 110cm + Rotor + Tegelvoet -> is dit veilig?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kan een Triax 110 cm + rotor veilig worden geplaatst op een tegelvoet op een platdak in de polder?

In mijn beginners overmoed heb ik meteen een fraaie 110 cm schotel gekocht en op het dak geplaatst met een tegelvoet met zes 40x60x5 tegels (25 Kg per stuk?). Het geheel geeft een prachtige ontvangst maar ik maak me wel wat zorgen om het enorme gevaarte op mijn dak (van +/- 5 meter hoog).

Is deze opstelling wel storm vast? Want het kan hard waaien hier in de polder. Of zou het geheel in een flinke storm kunnen omwaaien of erger? Of kan ik misschien toch maar beter een Visiosat Bisat op deze tegelvoet zetten (kijk toch voornamelijk Astra en Hotbird) om echt veilig te zitten?

graag jullie reacties!

Geplaatst:
Origineel bericht van: J Vermeer
Kan een Triax 110 cm + rotor veilig worden geplaatst op een tegelvoet op een platdak in de polder?

In mijn beginners overmoed heb ik meteen een fraaie 110 cm schotel gekocht en op het dak geplaatst met een tegelvoet met zes 40x60x5 tegels (25 Kg per stuk?). Het geheel geeft een prachtige ontvangst maar ik maak me wel wat zorgen om het enorme gevaarte op mijn dak (van +/- 5 meter hoog).

Is deze opstelling wel storm vast? Want het kan hard waaien hier in de polder. Of zou het geheel in een flinke storm kunnen omwaaien of erger? Of kan ik misschien toch maar beter een Visiosat Bisat op deze tegelvoet zetten (kijk toch voornamelijk Astra en Hotbird) om echt veilig te zitten?

graag jullie reacties!

---------------------------------------------------------------
Hoi J Vermeer.
'N schotel van dat formaat kan echt 'n windtvanger zijn.
Maar als je zorgt dat je hem zo laag mogelijk aan de pijp bevestigd, dus onderkant schotel zo dicht mogelijk bij de tegels, kan er volgens mij weinig verkeerd gaan. Ook omdat je tegelvoet incl. de zes tegels + - 160 kg wegen.

Hobby gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Geplaatst:

Hoi je zou er ook 4 tegels extra op kunnen leggen , dat is weer 100 kg :D

groeten Willy

Groeten Willy

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Geplaatst:

Is het dak 5 mtr hoog of de schotel met pijp en tegelvoet? Als het laatste het geval is dan is het zeker riskant dat zou ik in ieder geval niet doen. Als de schotel vlak boven het dak staat dan blijft ze wel staan.

Geplaatst:

Sorry voor de verwarring, maar het dak is 5 meter hoog en de schotel heb ik inderdaad zo laag mogelijk op de voet gemonteerd. Maar aangezien het hier in de Flevo polder altijd waait en met storm nog harder, maak ik me toch wel zorgen voor het geval het echt gaat stormen.

Maar begrijp is nu goed dat iedereen hier zegt dat het zo prima staat? Of zou ik er toch maar beter aan doen om er nog een paar tegels of zandzakken bij te doen?

Geplaatst:

Het geheel geeft een prachtige ontvangst maar ik maak me wel wat zorgen om het enorme gevaarte op mijn dak (van +/- 5 meter) hoog).

-------------------------------------------------------------

Ik gingt er van uit dat met die + - 5 mt, de hoogte van zijn dak word bedoeldt. ( t.h.) Ik heb ook nog nooit 'n tegelvoet van die lengte gezien.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Geplaatst:

ik zou de poot grotere deel van het dak laten beslaan indien mogelijk? des te groter t oppervlakte des te lastiger t al wordt om het om te gooien smile zeker als op de randen ook nog eens tegels gooit smile

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Geplaatst:

ja zo maar een construktief advies geven is bedenkelijk.

een dak op 5 meter hoog, tja wat voor dak

hout

staal

beton

grindbalastlaag, tegels of kaal

de nuttige belasting die men op daken mag aannemen heeft ook weer met de hoeveelheid regenwater en de hoogte van de noodoverstort te maken (welke initieel door de constructeur voor de dimensionering van het dak is gerekend)

een veiligheidsfactor zal altijd moeten worden meeberekend, maar, tja zo is dat, de factor wordt steeds hoger van jaar op jaar daar de belastingen ook steeds hoger worden.

ouderwetse vuistregel is 50 kg/m2 (nuttig = inclusief maximale regenwaterstand) als gelijkmatig verdeelde belasting of 1 vette brandweerman als puntlast. (bij houten dakbalken en houten dakbeschot)

vraag het liever een echte constructeur (waaraan je alle gegevens hebt aangeleverd) om niet de schrik van je leven te krijgen als de hele zooi tijdens je kerstdiner op je dinertafel mietert.

liever een weggewaaide schotel dan een doorgezakt dak.

doei uh woei

Goodby Drama Queen

Hifi Sean, Doc Mcalmont

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
een dak op 5 meter hoog, tja wat voor dak?

Het is een betonnen dak van een nieuwbouw woning. Afwerking is glad, ik neem aan dat dit bitumen is, maar daar heb ik voor de rest niet veel verstand van (hier en daar lijkt het dak een beetje sponzig aan te voelen).

Ik vraag mij af of dit een goede en gangbare opstelling is. Want anders haal ik ‘m er gewoon af voordat ik problemen krijg en zet ik er een kleinere schotel op.

Geplaatst:

Hoi J Vermeer

Zo'n zelfde opstelling heb ik ook voor mijn buurman neergezet. Welliswaar niet direct in de wind maar minstens zo hoog. De volle zuidwester kan hier echter wel direct tegen de schotel(s) blazen.

Tot heden nog steeds geen problemen gehad met weg waaien. De tegelvoet is dezelfde als die van jouw met vier beton/grindtegels erin. De boel staat nu zo'n vier jaar al rotsvast, en de schotel is nog nooit aan de wandel gegaan. Heb het tegelrek wel op zes rubber tegelmatten staan om bij warm weer het betum van het dak te beschermen.

De enige schotel die hier op het dak aan de wandel ging was een Triax 88 op een 30X30 tegelvoet met toen maar vier tegels. Dat was dus net iets te weinig....

Het enige wat je kan gebeuren is dat de schotel met rotor en al om je mast gaat draaien als het gaat stormen. De boel goed vastzetten, dus je schotel op je rotorarm en je rotor op je mast.

Verder heb ik het inmiddels al meegemaakt dat na een storm nog slechts de rug van de schotel aan de mast zat en de schotel zelf ver weg in het weiland tussen de koeien lag....dit dankzij de drie popnageltjes van meneer Triax.

Veel succes en plezier van je opstelling.

Janhendrik.

Uitgeschoteld door de verhuizing......

Geplaatst:

Een kennis van mij heeft deze opstelling al jaren op het dak staan (ong. 4 meter) vol in de wind.

Er is verder nooit iets gebeurd, behalve dat hij een keer de paal op de tegelvoet opnieuw heeft moeten lassen, omdat die door het vele heen en weer gaan (krachten) los ging laten.

Maar toen stond hij al wel 3jaar.

Dus ik bedoel er mee dat je kan verzwaren wat je wil, maar de krachten komen op de paal/lasnaad

Marc

Geplaatst:

Bedankt voor de informatie allemaal. Het geeft mij voldoende vertrouwen op de installatie te laten staan, mocht het niet voldoen kan ik hem altijd nog aanpassen.

Geplaatst:

ook al ligt er een of ander grijs matje onder,

je drukt wel het grind/kiezel door de waterdichte dakhuid op deze manier

en dan heb je een geperforeerd dak hetgeen betekend water binnen.

een bouwkundige

een dakdekker

je verzekering

zal gruwen van de gefotografeerde oplossing

verder is het wel een aardige foto :D

chiao

Goodby Drama Queen

Hifi Sean, Doc Mcalmont

Geplaatst:

Wat raden jullie dan aan ?? smile

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen