Ga naar inhoud


Geheugen uitbreiden van 2 naar 3, of 4 GB zin in laptop Vista


Gast Henri Aalten

Aanbevolen berichten

Gast Henri Aalten

Heeft het zin, om in mijn laptop het geheugen uit te breiden

van 2 naar 3, of 4 GB.

 

Nu loopt deze een enkele keer vast, licht wit scherm.

 

Beturing Windows Viate Premium

 

Is het geheugen uitbreiden wel mogelijk in mijn

MSI VR 610

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Henri,

 

Op de laatste vraag kan ik je geen antwoord geven maar je kunt er wel vanuit gaan dat wel elke laptop de mogelijkheid heeft om over minimaal 4Gb te kunnen beschikken.

 

Om jouw 1e vraag goed te kunnen beantwoorden zal je toch eerst duidelijk moeten maken waarom jij geheugenuitbreiding wenst.

Je suggereert nu dat je dit wilt doen n.a.v. het vastlopen.

Uiteraard zou dat een reden kunnen zijn maar het vastlopen zal best een andere reden kunnen hebben en niet opgelost worden door geheugenuitbreiding.

In het algemeen zou ik je wel willen adviseren om bij gebruik van Vista Premium minimaal 4Gb aan geheugen toe te willen passen.

Weliswaar is e.e.a. afhankelijk wat je met de laptop doet en welke applicaties jij gebruikt maar 4Gb is voor Vista eigenlijk wel een must.

Laat ook nog even weten of de laptop wel al goed heeft gefunctioneert bij toepassing van 2Gb geheugen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Henri Aalten

Was al vanaf begin iets minder.

Ook een hernieuwde recover geeft geen verbetering

 

Voorbeeld, als ik een mail beantwoord, loopt deze soms vast

ook bij een Word documant kan dat af en toe gebeuren.

 

Ik ging er vanuit, dat als ik het geheugen uit ga breiden,

dat dit minder voorkomt, en dat de laptop stabieler, en mogelijk ook iets sneller werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je toch meer geheugen willen en je laptop hier plaats voor hebben negeer dan het bericht van Jurgen. Zoals Gido zegt ondersteund 32 bits Vista niet meer dan 3GB. Meer heeft dus geen zin en kost je alleen onnodig geld. Indien je Vista 64 bits is is het een ander verhaal.

 

Maar zoals hier al gezegd wordt zul je naar mijn mening je probleem niet bij de hoeveelheid geheugen moeten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Zoals Gido zegt ondersteund 32 bits Vista niet meer dan 3GB. Meer heeft dus geen zin en kost je alleen onnodig geld.


Dit is waar en niet waar. Als je 4GB plaatst zal Vista inderdaad slechts iets meer dan 3GB kunnen gebruiken. Echter wat over het hoofd gezien wordt is dat het gebruik van een 1GB Dimm en een 2GB Dimm het dual channel mechanisme van het geheugen beheer uitschakelt, en dat levert een duidelijk tragere laptop op. Het geheugen wordt dan gelezen en geschreven met 64 bit brede datatoegang. Met twee 2GB Dimms heb je dual channel, en wordt gelezen en geschreven met 128bits. Voor die paar tientjes meer krijg je dus iets teveel geheugen, maar een duidelijk snellere laptop.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Mocht je toch meer geheugen willen en je laptop hier plaats voor hebben negeer dan het bericht van Jurgen.

Hummisat,
Dit is wel heel kort door de bocht.

Het mag helder zijn dat je op een 32bits OS effectief niet meer dan 3Gb aan geheugen kunt aanspreken / adresseren.
Er zijn echter wel minimaal 2 redenen om toch 4Gb te gebruiken:
Omdat Windows naast het werkgeheugen ook nog geheugen reserveert voor de systeem apparaten (denk hierbij aan: USB poorten, HDD controller etc.) is er dus al een deel van de 4 Gigabyte geadresseerd. Echter in het geval dat men b.v. 1, 2 of 3 Gb geheugen geplaatst heeft, zal Windows altijd het het geplaatste geheugen als werkgeheugen vrij houden en dus het geheugen van de systeem apparaten in een wisselbestand op de hardeschijf adresseren.
In het geval waarbij er dus 4 Gigabyte geheugen in het systeem geplaatst is, kan Windows geen wisselbestand meer aanmaken, omdat het maximum van aanspreekbaar geheugen (4 Gigabyte) al is bereikt. Dit heeft tot gevolg dat het geheugen voor de systeem apparaten, nu binnen de geplaatste 4 Gigabyte, geadresseerd wordt. Hierdoor blijft er dus minder geheugen over wat als werkgeheugen gebruikt kan worden, dit verklaart dus waarom er dan ook minder dan 4 Gigabyte beschikbaar is als werkgeheugen. Dit heeft ook een voordeel, het werkgeheugen is namelijk sneller als het geheugen in het wisselbestand op de harde schijf, hierdoor zal het systeem zeker snelheidswinst boeken.

Als het moederbord Dual-Channel ondersteund zal dit alleen optimaal kunnen werken als je twee gelijke geheugen modules in de daarvoor aangewezen sloten steekt, zoals b.v. 2x 1Gb of 2x 2Gb en is dus 3Gb hiervoor niet van toepassing.

Dit wilde ik toch nog even toevoegen.

Grunsat, je was me net voor.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet helemaal waar, maar er zitten wel weer extra voorwaarden aan.

Met wat pech moet je dus nog extra kosten maken om het huidige geheugen ook te vervangen.

Niet dat geheugen tegenwoordig onbetaalbaar is, maar toch.

Met 2GB zou het gewoon goed moeten kunnen werken.

 

Toch wil ik je bedanken voor je uitleg, zo worden we nog wat wijzer. wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Misschien niet helemaal waar, maar er zitten wel weer extra voorwaarden aan.


Welke dan?

Citaat:
Met wat pech moet je dus nog extra kosten maken om het huidige geheugen ook te vervangen.
Niet dat geheugen tegenwoordig onbetaalbaar is, maar toch.
Met 2GB zou het gewoon goed moeten kunnen werken.


Even recapituleren:

  • Vervang twee x 1GB door 1GB + 2GB, en je laptop wordt aanzienlijk trager door het ontbreken van dual channel (standaard aanwezig bij iedere moderne chipset)
  • De kosten van twee x 2GB bedragen ca. €50 tot €70.
  • Er zijn geen technische nadelen verbonden aan de installatie van 4GB, aleen maar voordelen.


De keuze lijkt mij niet moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Henri Aalten
Hoe en waar kan ik het logboek zien?

Henri,
Heb je in de logfiles nog wat recent geregistreerde onregelmatigheden (waarschuwing of fout) kunnen ontdekken.
Zoals je uit de verschillende reacties kunt opmaken lijkt het vastlopen niet in eerste instantie op een tekort aan geheugen te liggen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...