Ga naar inhoud


Geheugen uitbreiden van 2 naar 3, of 4 GB zin in laptop Vista


Gast Henri Aalten

Aanbevolen berichten


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Henri Aalten
Zit nu 3 GB in mijn laptop, en heb het gevoel
dat het beter loopt, ook mijn foto programma daait beter

Henri,
Een ding kan ik niet helemaal volgen.
Je krijgt het advies om in de logfiles te kijken om daar eventuele ongerechtigheden te ontdekken maar we zien hieromtrent geen reactie van jou.
De problemen die jij omschrijft zijn meestal op een of andere wijze in de logfiles geregistreerd en het is toch wel degelijk aan te raden om de logfiles te raadplegen.
Geef ook even aan welk fotoprogramma jij gebruikt en welke bewerkingen jij ermee uitvoerd.
HDTV (AVCHD) bewerking?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Henri Aalten

Het probleem, lag in een fotobewerking programma, die niet geschikt is voor Windows Vista Premium.

 

 

het advies van 3 GB, heb ik opgevolgd, omdat er een paar aangaven, dat 4 GB wijnig zin heeft.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henri,

Dan heb je volgens mij niet alle reacties goed gelezen.

Naar mijn mening is door minimaal 2 leden toch wel duidelijk gemaakt dat 4Mb wel degelijk performanceverbetering tot gevolg moet hebben.

Maar jij beslist, het is jouw laptop.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Henri Aalten

Dat kan ik alsnog doen.

 

Had 2 geheugen van 1 GB, en heb er een vervangen voor 2 GB,

dus in totaal 3 GB.

 

Mocht het nodig zijn, kan ik die 1 GB, alsnog vervangen voor een 2 GB, in totaal dan 4 GB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dual channel werkt met de chipsets van de laatste jaren ook met 3 dimms het word er écht niet sneller op als je er nog een bijplaats. De aanzienlijke snelheid die sommige beamen door steeds 2 aan 2 te plaatsen valt dus nauwelijk tot eigenlijk niet op.

 

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-011965.htm

 

In dit geval zal de MSI VR 610 maar twee banken hebben, het plaatsen van 2GB & 1GB zal net zo snel zijn dan 2GB & 2GB.

 

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_14603_14620%5E14623,00.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar je hebt het niet helemal goed begrepen lijkt mij.

 

Voor dual channel is het noodzakelijk dat beide channels evenveel geheugen hebben. Dat schrijft Intel duidelijk, en blijkt ook uit de voorbeelden. Zo laten ze een voorbeeld zien waar één channel voorzien is van een 1GB DIMM, en het andere channel van twee 512MB DIMM's (dus ook 1GB).

 

Bij een laptop kan dit niet, want ieder channel heeft slechts één slot, dus voor dual channel moeten beide voorzien zijn van een DIMM met gelijke capaciteit.

 

Verder bespreekt Intel ook nog interleave. Daarbij worden dan de DIMM's binnen een channel afwisselend benaderd. Ook dat levert een behoorlijke snelheid winst op. Bij veel DIMM's binnen één channel (niet bij PC's dus) kan dat de snelheid verdubbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Nog een aanvulling:
Voor interleaving moeten de DIMM's ook van gelijke capaciteit zijn. Bij een desktop PC met vier gelijke DIMM's heb je dus dual channel plus interleaving, en dat levert de hoogste performance.


Er word gevraag of het nut heeft in een MSI VR 610

Zoek dat model eens op !
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gido
Er word gevraag of het nut heeft in een MSI VR 610

Zoek dat model eens op !


Je denkt blijkbaar dat ik niet in de gaten heb dat het om een laptop gaat. Dat is een misvatting, als je wat verder terug gaat in deze thread dan zie je dat ik zelfs prijzen noem van SO-DIMM's.

Mijn aanvullend opmerking over desktops is uitsluitend bedoeld om aan te geven hoe geheugen aangestuurd wordt, niet omdat ik denk dat de oorspronkelijke vragensteller een desktop heeft. Zie ook:

Citaat:
Bij een laptop kan dit niet, want ieder channel heeft slechts één slot, dus voor dual channel moeten beide voorzien zijn van een DIMM met gelijke capaciteit.


Als je de specs van deze laptop doorleest zul je zien dat hij de ATI 690 chipset heeft, en die heeft een ingebouwde grafische processor. Het grafische geheugen zal dus ook ontrokken worden aan het hoofdgeheugen, des te meer redenen om 4GB te plaatsen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: hummiesat
Misschien niet helemaal waar, maar er zitten wel weer extra voorwaarden aan.

Welke dan?

Er vanuitgaande dat er nog geen dual channel inzit en dat je slechts een soort geheugen in je pc/laptop wilt betekend dat met jouw advies dus al het bestaande geheugen eruit moet en je alles moet vervangen door dual channel geheugen. Dat is dus een extra voorwaarde. Het brengt dus extra kosten met zich mee tov simpel een stripje bijprikken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Er vanuitgaande dat er nog geen dual channel inzit en dat je slechts een soort geheugen in je pc/laptop wilt betekend dat met jouw advies dus al het bestaande geheugen eruit moet en je alles moet vervangen door dual channel geheugen. Dat is dus een extra voorwaarde. Het brengt dus extra kosten met zich mee tov simpel een stripje bijprikken.


Misverstandje. Dual channel is geen geheugen soort, maar geheugen aansturing door de chipset. Met de 2 x 1GB die er in zat had hij dual channel. Nu heeft hij 1GB + 2GB, en dus geen dual channel meer. En inderdaad wil je meer geheugen en dual channel behouden, dan moet je beide DIMM's vervangen, daar heb ik nooit onduidelijkheid over laten bestaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
[Nu heeft hij 1GB + 2GB, en dus geen dual channel meer. En inderdaad wil je meer geheugen en dual channel behouden, dan moet je beide DIMM's vervangen, daar heb ik nooit onduidelijkheid over laten bestaan.

grunnsat,
Je hebt helemaal gelijk maar misschien toch nog even een kleine nuancering aanbrengen.
Hij hoef niet beide DIMM`s te vervangen maar alleen de 1GB DIMM door één 2Gb DIMM van bij voorkeur dezelfde kwaliteit, type en merk.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet als hij dual channel wil behouden. Dual channel kan alleen maar werken als beide channels evenveel geheugen hebben. Bij dual channel worden beide channels tegelijkertjd aangesproken, zodat er effectief een 128 bit breed datapad ontstaat. Stel je voor je doet dat met een 1GB en een 2GB DIMM in deze laptop. Dat gaat dan prima voor de eerste twee GB, (de volledige 1GB van de eerste DIM en de eerste 1GB van de tweede DIMM), maar daarna valt er in het eerste channel niets meer te lezen of te schrijven, want daar zit geen geheugen meer. Misschien maken deze tabellen het duidelijker:

 

2GB dual channel:

 

chan. 1 chan 2.

2GB xxxxxxxx xxxxxxxx

 

 

3GB non-dual channel:

 

1GB xxxxxxxx channel 1

2GB xxxxxxxx channel 1

3GB xxxxxxxx channel 2

 

 

3GB dual channel (kan dus niet):

 

chan. 1 chan. 2

2GB xxxxxxxx xxxxxxxx

3GB xxxxxxxx ????????

 

 

4GB dual channel:

 

chan. 1 chan. 2

2GB xxxxxxxx xxxxxxxx

4GB xxxxxxxx xxxxxxxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Origineel bericht van: grunnsat
[Nu heeft hij 1GB + 2GB, en dus geen dual channel meer. En inderdaad wil je meer geheugen en dual channel behouden, dan moet je beide DIMM's vervangen, daar heb ik nooit onduidelijkheid over laten bestaan.

grunnsat,
Je hebt helemaal gelijk maar misschien toch nog even een kleine nuancering aanbrengen.
Hij hoef niet beide DIMM`s te vervangen maar alleen de 1GB DIMM door één 2Gb DIMM van bij voorkeur dezelfde kwaliteit, type en merk.

Origineel bericht van: grunnsat
Niet als hij dual channel wil behouden. Dual channel kan alleen maar werken als beide channels evenveel geheugen hebben.
grunnsat,
Volgens mij heb je mijn vorige bericht niet helemaal goed gelezen want hierin vertel ik hetzelfde wat jij in jouw laatste bericht schrijft.
Nog een poging:
Op dit moment zit er 1x2Gb en 1X1Gb in de laptop.
Als de 1GB nu vervangen wordt door een gelijkwaardige 2GB dan zit er 1x2Gb in de laptop en voldoet deze aan de eis voor toepassing Dual Channel.
En dit schreef ik hiervoor ook al.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...