Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een kunststof schotel van 1800mm. Deze schotel heb ik inmiddels 20 jaar. Ik meen dat ik deze schotel inmiddels 3 keer van een nieuwe verflaag heb voorzien. Door de ontlasting van vogels, die op de rand gaan zitten, zijn de verflagen aangetast. Ik wil de schotel gaan schuren nu vraag ik mij af of dit mogelijk is. Zit er op de kunststof een reflectie laag.

Wie weet hier iets van en kan mij een advies geven??

Geplaatst:

Ik weet wel iets van polyester schuren. Dat kan! Zet wel een goede stofbeschermingskap op i.v.m. het vrijkomen van gevaarlijke stofdeeltjes. Als je de schotel al 3 keer geschilderd hebt dan zal, als er een reflectielaag op de schotel zit, deze niet meer werken.

Ik werk met: Dreambox 8000, Maxplus 2100S+ of DVB/Dream DVB met TBS 6921 kaart, Prof Revolution S2 8000 en 88cm Triax schotel met een quad 0.3 Invacom LNB.

Geplaatst:

Ik vroeg mij namelijk af of kunststof wel voldoende weerkaatst zonder reflectielaag. Werkt de schotel nog wel als je door de laag heen schuurt of zit er helemaal geen reflectie laag op??

Geplaatst:

In een kunststof schotel zit een metalen raster en DIE reflecteert.

Dus schuren en verven is geen probleem.

Geplaatst:

Is deze schotel gemonteerd op een driepoot?

Van het merk Trax of zoiets (bestaat nu volgens mij niet meer)

Dan zit het metalen raster er zeker in.

(heb er zelf nog twee van staan, 20 en 21 jaar oud)

Grtz

Sat87

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

De schotel waar ik het over heb is van het merk Trac was inderdaad oorspronkelijk op een driepoot geplaatst. Ik vind het nog steeds een geweldige schotel vandaar mijn vraag.

Dish diameter 1.75 mtr.

Feed prime focus

Focal length 720 mm.

FD ratio 0.42

Gain at 11 Ghz 44.5 db.

Geplaatst:

Klopt, das de naam Trac, superschotels.

Ik heb ze nog nooit van een laagje verf voorzien. Maar ik heb nog het originele advertentie materiaal waaruit blijkt de de reflectie laag vlak onder het oppervlak zou zitten. Dus zou ik zeer voorzichtig zijn met schuren.

(met deze schotel kon je toen al meer dan 20 zender vrij ontvangen :D)

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

Zou het wat uitmaken als het oppervlak, dan bedoel ik de verf, niet zuiver vlak is. De weerkaatsing vindt dan waarschijnlijk alleen plaats op het raster. Of zie ik dit fout??

Geplaatst:

Ik heb hier ook een kunststof schotel gehad.Met een grove auto cleaner werd hij weer splinternieuw en werkte perfekt.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Geplaatst:
Origineel bericht van: maja
Zou het wat uitmaken als het oppervlak, dan bedoel ik de verf, niet zuiver vlak is. De weerkaatsing vindt dan waarschijnlijk alleen plaats op het raster. Of zie ik dit fout??
De weerkaatsing vind inderdaad alleen plaats op het raster. Ik heb een channelmaster waarvan het oppervlak absoluut niet glad is.
Geplaatst:

Allen bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat het toch wel leerzaam voor veel mede hobbyisten was. Even een bijlage waar het om ging.

post-41126-1318259950,1011_thumb.jpg

Geplaatst:

De satgolven weerkaatsing vindt alleen plaats via het metalen deel van de schotel, dus oneffen of niet doet niks aan het rendement van de schotel...

Echter ik hou de polyester en zijn laklaag liever netjes om verder degraderen en poreus worden van de polyesterlaag tegen te gaan...

Let erop als je'm verft dat je blauw(of een donkere variant) neemt, blauw is complementaire kleur van rood/infrarood,en dat scheelt in de gereflecteerde warmte naar brandpunt (LNB)

Ik heb hier enkele Channelmaster schotels naar een vakschool met afdeling garage gedaan,en de studenten hebben voortreffelijk werk geleverd! cool

Geplaatst:

Voor degenen die het niet weten er mag absoluut geen metallic verf gebruikt worden deze bevat metalen deeltjes je kunt je voorstellen wat er dan gebeurd. Ja precies, weerkaatsing naar alle kanten. Dit even naar aanleiding van Jan Ambers vakschool voor garage.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen