Ga naar inhoud


visuele verandering per browser


interpol

Aanbevolen berichten


Heb je wel een DOCTYPE gespecificeerd?

 

En zo ja, heb je dan ook het juiste DOCTYPE met het juiste bijbehorende (.dtd) document gekozen?

 

Als je geen DOCTYPE hebt, vallen de browsers terug op zgn. quirks mode weergave. Dat is de default die iedere browser-fabtikant zelf bedenkt. Daar is echter geen algemene afspraak over, dus ziet het er gegarandeerd anders uit in alle verschillende browsers.

 

Als je een verkeerd DOCTYPE gebruikt, gebeuren er helemaal onvoorspelbare dingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je HTML 4.01 hebt geschreven kun je beter voor "strict" gaan. Dan is de kans het grootst dat het in alle browsers hetzelfde oogt.

Code:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

 

Op w3schools vind je alle info die je weten moet over DOCTYPE's. Gewoon copy/paste, want de links naar de dtd's zijn al in orde.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: interpol
Ik heb een website gemaakt en die aan de w3c standaard voldoet.
Hoe kan het dat de website met firefox er anders uitziet dan met explorer?

Wat moet ik eraan doen om het hetzelfde te krijgen?

gr, john


Omdat IE veel steken laat vallen mbt w3c, alleen FF voldoet
100%. Daarom moet je vaak truucs uithalen om het bij IE
goed te krijgen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou, dat is nogal een statement.

Ten eerste is FF ook niet bug-free, noch is het 100% W3C conform. Wat je gelukkig wel kunt zeggen is dat Mozilla er "bovenop" zit en snel met oplossingen komt in geval van problemen.

 

Maar ik durf te beweren dat minimaal 80% van alle rendering-problemen te wijten is aan de "programmeur" en niet aan de browser.

Kijk naar dit voorbeeld. Interpol heeft wel een DOCTYPE gespecificeerd, maar geen bijbehorend document. Gevolg... juist ja, quirks mode rendering.

 

Als je veel websites gaat analyseren (de HTML-code dus) dan zul je zien dat het in veel gevallen eigenlijk best knap is dat er überhaupt nog iets op het scherm verschijnt.

Er is in ieder geval geen enkele programmeertaal die zoveel fouten gewoon "slikt" en er nog iets toonbaars van probeert te maken.

De keerzijde is alleen dat de rendering engines ook maar een gokje gaan wagen hoe de programmeur het waarschijnlijk bedoeld had.

 

Ik heb het al vaker gezegd, het is jammer dat er verschillen zijn, en ik ben ook fan van FF, dus ik zou liefst zien dat MS zich aanpast. Maar daarom is nog niet alles fout aan MS/IE.

 

En W3C is een organisatie die geen enkele zeggenschap heeft. Het is mooi dat er een organisatie is die probeert eenheid te brengen, maar daar hoeft niemand zich vrijwillig aan te houden. En helaas zijn er wel meer fabrikanten die dat niet doen. Hetzij om commerciële redenen, hetzij omwille van verschil van inzicht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op den tenen getrapt?

 

Ik ben nu 15 dagen bezig met HTML/CSS en de sites staan bol

van het gegeven dat IE niet voldoet aan 100% HTML.

 

Het is dus geen verzinsel van mij maar ik moet regelmatig

codes aanpassen opdat het in IE goed te lezen valt.

 

Niet meer en niet minder.

 

Zie bijvoorbeeld: klik

 

Surf zelf even naar dit soort sites en er gaat een wereld

voor je open.

 

Heel flauw allemaal als je als beginner in deze wereld start.

Het is allemaal al moeilijk genoeg; HTML, CSS en als die

syntaxis en dan krijg je ook nog te maken met het

inconsequente gedrag van IE.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardige en simpel uit te voeren test om te kijken in hoeverre je browser voldoet aan de webstandaarden is de >Acid< test.

Als het goed is zie je deze smiley:

reference.png

Mijn Firefox 3 doet dit prima en Internet Explorer 7 bakt er niks van.

 

Dat neemt niet weg, dat elke zichzelf serieus nemende webdesigner zijn/haar website zo maakt dat deze op zoveel mogelijk verschillende browsers werkt. Dat betekent dat je (helaas) soms wat "hacks" moet uithalen in de code om het allemaal hetzelfde in verschillende browsers te krijgen. Niet ideaal, maar was erger in oudere browser versies (met name CSS was huilen met de pet op) en het wordt ook wel steeds beter. Internet Explorer 8 bijv. voldoet bijvoorbeeld wel aan de Acid test.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Op den tenen getrapt?

 

Nee hoor, helemaal niet. Maar ik vind jouw stelling nogal boud.

En ik houd ook niet van MS-bashing zoals tegenwoordig nogal in de mode is.

Terechte kritiek is geen probleem, maar niet elk verschillend gedrag tussen IE en FF is alleen daarom een probleem van MS zoals vaak wel wordt beweerd.

 

Let wel, ik zweer zelf ook bij FF en werk met niks anders. Maar aangezien ik me professioneel bezig houd met webdesign, moet ik wel minimaal elke website die ik bouw, vooral ook testen in IE omdat dat de meest gebruikte is.

 

En nog iets wat iedereen altijd schijnt te vergeten. De FF adepten zitten altijd al heel erg snel op de allerlaatste versie. Ze vergeten voor het gemak dat oudere versies ook bugs bevatten. Hoeveel kritiek denk je dat Mozilla zou krijgen als nog steeds 50% van alle gebruikers op versie 2 of ouder zat te werken? Maar dat is wel de realiteit bij MS. Meer dan de helft van alle IE gebruikers zit op oude versies te werken.

 

En voor wat het waard is, die site die je noemt is wel heel erg tendentieus en bevooroordeeld. Het druipt er vanaf. Aan dat soort nonsens hecht ik geen waarde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Frank67
Een aardige en simpel uit te voeren test om te kijken in hoeverre je browser voldoet aan de webstandaarden is de >Acid< test.
..........
Mijn Firefox 3 doet dit prima en Internet Explorer 7 bakt er niks van.


Maar ja, IE-7 is niet de laatste versie. IE-8 wel. En IE-8 doet het wel goed in die test.

En om de vergelijking even compleet te maken, FF-2 gaat ook de mist in met deze test. Evenals heel veel andere browsers trouwens.

Dus als je een oude versie IE gebruikt dan ook eerlijk vergelijken: met een oude versie FF dus. Of van allebei de laatste nieuwe mag natuurlijk ook wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens gelezen dat ze met ie8 heel veel truucs hebben

uit moeten halen om maar "markt" conform te zijn.

Dus doens ze er blijkbaar nog steeds moeite voor om diverse

oneffenheden weg te poetsen.

 

Let wel, ik ben een uiterst beginneling in de wereld van html

maar kwam al wel veel waarschuwingen tegen en dat probeerde ik

af te spiegelen, meer niet.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MS doet echt niet zo heel veel moeite om marktconform te zijn. En dat kunnen ze zich veroorloven omdat nog steeds (helaas) ca. 80% van de mensen uitsluitend IE gebruikt.

 

Een belangrijke tip heb ik wel voor je als je nog beginner bent. Probeer vooral kritisch te lezen. Vergeet niet dat iedereen (ook zonder verstand van HTML) gewoon met een wysiwyg design-pakket een website in elkaar kan zetten.

Er staat onvoorstelbaar veel onzin, halve waarheden en vooral heel veel achterhaalde waarheden op het web. Laat je dus niet verleiden om zomaar alles voor waar aan te nemen.

Als je niet naar de datum kijkt waarop iets geschreven is, dan kan het heel goed zijn dat het hele artikel inmiddels totaal achterhaald is. En als je dat dan voor waar aanneemt, dan ga je dus uit van foute veronderstellingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Duwgati
Meer dan de helft van alle IE gebruikers zit op oude versies te werken.

Om de juiste statistieken even erbij te halen:
Browser Statistics. Hier nog een andere: Usage share of web browsers en nog een andere: WebReference.com Browser Statistics

Er zitten wat verschillen in, maar persoonlijk zou ik een website dus minstens testen (en evt. tweaken) op: IE 7 + IE 6 + Firefox 3. Dan heb je toch de grootste meerderheid van de surfers te pakken.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Duwgati
. . . Een belangrijke tip heb ik wel voor je als je nog beginner bent. Probeer vooral kritisch te lezen. Vergeet niet dat iedereen (ook zonder verstand van HTML) gewoon met een wysiwyg design-pakket een website in elkaar kan zetten . . .


Ik ben inmiddels 2 weken bezig met kladblok en dat bevalt me
voorlopig prima met het eenvoudige wat ik tot nu toe wil.
Ik houd het nu op HTML en CSS, voldoende om veel uurtjes
te puzzelen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...