Ga naar inhoud


Voorrijkosten


Pestvogel

Aanbevolen berichten

Ik heb een onderhoudscontract voor mijn CV ketel bij een plaatselijk bedrijf.Naast het jaarlijks onderhoud, heb ik recht op directe hulp bij evt. storing. Wel moet ik dan arbeidsloon en voorrijkosten betalen.Mijn ketel is pas 2 jaar oud.Enige weken geleden heb ik de thermostaat opnieuw ingesteld en daarbij iets niet goed gedaan.Van de ingevoerde instellingen kwam niets terecht en dus maar tijdelijk op handbediening gezet.Verleden week kwam er een monteur van het bedrijf bij mijn buren i.v.m. een storing.Ik heb hem gevraagd even naar mijn thermostaat te kijken.Toen hij klaar was bij de buren had hij in een minuut het probleem gevonden.Ik had bij de programmering een dag overgeslagen.Nu komt het: ik kreeg een rekening voor een half uur arbeidsloon en € 45 voorrijkosten.Mijn telefonische bezwaar werd weggewuift. Een half uur is het minimum tarief en voorrijkosten worden standaard berekend,of ze kosten gemaakt hebben om voor te rijden of niet.

Ik werd zo kwaad dat ik mijn contract direct heb opgezegd en aangekondigd dat ik die voorrijkosten niet zal betalen.

Nu de eerste boosheid wat gezakt is ga ik toch aarzelen. Ik zit niet te wachten op ellende met incassoburo's e.d.

Hoe denken jullie hierover ? Groeten,Pestvogel

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Tja, niet echt "service" van dat bedrijf....

 

Maar, als ze volharden in hun claim dan trekken ze waarschijnlijk aan het langste eind. Ik mag aannemen dat je ze uitgelegd hebt dat ze bij je buurman waren en dat ze toen jouw probleem in 1 minuut opgelost hadden. Doe een beroep op jouw relatie met dat bedrijf en dat je al jaren een goede samenwerking hebt etc. maar dat je 1 minuut á 45 euries wel erg veel geld vind.

Stel voor dat ze de voorrijkosten niet berekenen en dat je het arbeidsloon gewoon wilt betalen. Zeg daarbij nogmaals dat ze voor jou niet 1 meter gereden hebben en een half uur rekenen voor 1 minuut werk toch al een de forse kant is, maar dat je bereid bent DAT te betalen.

 

Kijken hoe ze reageren. Praat op hun gemoed in en probeer dit slaatje eruit te slaan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik niet met je eens. Voorrijkosten zijn geen arbeidsloon. Daar mag redelijkerwijs met minimaal 30 minuten gerekend worden, óók als er maar 10 minuten gewerkt is, maar voorrijkosten mag je toch echt alleen berekenen als ze echt gemaakt zijn en dat is in dit geval aantoonbaar niet het geval.

Hier is niet van enige service te spreken en bij dit bedrijf zou ik indien ze niet met een nette oplossing komen enige binding meteen verbreken. Zeker niet bang zijn voor incasseurs. Die sturen spannende brieven, maar als je in je recht staat, sta je in je recht.

De rekening minus voorrijkosten overmaken dus en het bedrijf schrijftelijk (mag ook per e-mail) mededelen dat je niet gaat betalen voor diensten die niet geleverd zijn en dat je dus de voorrijkosten niet betaald, de 30 minuten arbeidsloon voor 5 minuten werk, weer wel, maar dat je officieel geen opdracht had gegeven voor "reparatie" en dus ook niet op een factuur, maar een stukje service had gerekend.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

voorrijdkosten voor niet gemaakte kosten zijn onterecht.

een half uur in rekening brengen voor 1 min. werk is ook belachelijk. recht hebben en recht krijgen zijn echter altijd nog 2 verschillende dingen.

Overigens de situatie dat de monteur bij je buurman was en je gevraagd hebt of hij eventjes wilde kijken kun je ook uitleggen dat er helemaal geen opdracht van jouw kant was om iets te (komen)repareren. Dus iedere rekening is onterecht.(een fatsoenlijk bedrijf dat zijn klanten normaal behandelt had voor zoiets sowieso nooit een rekening uitgeschreven)

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik val ook niet over het arbeidsloon.Inderdaad staat in hun overeenkomst dat arbeidsloon verschuldigd is met een minimum van een half uur. Dat vind ik zelfs redelijk.Mijn probleem zijn de voorrijkosten, terwijl de monteur al aanwezig was. Als ze bij mij en de buren ieder € 22,50 hadden berekend, had ik het ook nog redelijk gevonden.Naar mijn idee zijn de z.g. voorrijkosten een vast onderdeel van een rekening geworden i.p.v. een vergoeding voor de gemaakte vervoerskosten.Ik heb de rekening betaald ZONDER die voorrijkosten en het contract opgezegd.

E.e.a. nogmaals uitgebreid toegelicht aan het bedrijf.

Hun enige reactie was dat ze de zaak uithanden geven en dat ik

met het incassoburo maar verder discusieer. Ik heb best zin om hierover een rechterlijke uitspraak uit te lokken, maar ben een beetje bang voor de evt. kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik niet voor je beslissen, maar ik zou zeker de poot stijf houden. de relatie is nu toch al verpest, nu ze meteen met een incasseur gaan dreigen.

Die kunnen juridisch niets, behalve dreigen en een hoop (fictieve) extra kosten berekenen en voor 45 euro laten ze dus echt niet voor de rechtbank komen.

Doen ze het wel, geef ik je een 95% kans dat je dat gewoon wint.

Er staat niet in de algemene voorwaarden van het contract dat ze ALTIJD vorijkosten in rekening brengen, óók als ze al bij je voor de deur staan?

Heb je echt opdracht gegeven tot het verhelpen van het probleem, of heb je allen de monteur, die praktisch al voor je deur stond even gevraagd om te kijken wat je verkeerd gedaan had?

Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan. Je kan nooit geld berekenen voor kosten die niet gemaakt zijn.

Overigens zijn jouw contract en dit specifieke voorval wel twee aparte zaken. Op welke basis heb je het contract beeindigd en hou je jezelf daarmee wel aan de door jou ondertekende voorwaarden?

Voor wat betreft het niet betalen van de voorrijkosten sta je in ieder geval volgens mij 100% in je recht.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle éénmalige kosten die bij een bezoek horen worden bij elkaar geteld en omgeslagen over het aantal bezoeken. Dit bedrag komt vervolgens als "voorrijkosten" op je factuur maar heeft weinig meer te maken met de kosten van het vervoeren van de techneut. Ook als je gewoon belt zal de planning proberen om de bezoeken zo efficiënt mogelijk uit te voeren, dus jij en je buurman in 1 route. Ik vind dat je gewoon moet betalen en dat het bedrijf dit beter uit moet leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

of hij eventjes wilde kijken kun je ook uitleggen dat er helemaal geen opdracht van jouw kant was om iets te (komen)repareren.

 

In dit geval was er een mondelinge opdracht. En die is ook geldig.

De voorrijkosten worden pauschal afgerekend. Of de klant nu 100 mtr of 10 km ver woont maakt niets uit.

Het klinkt onrechtvaardig uit het oogpunt van de klant...maar het is toch zo. De kosten van het wagenpark worden nu eenmaal via de klant terugverdient.

 

Ik doe ´s avonds de boekhouding voor een klein schildersbedrijf hier in het stadje. Om wat bij te verdienen. Daar wordt €uro 30,00 aan voorijkosten gerekend en het maakt niets uit of de klant één km of 20 km ver weg woont.

Ook als de schilders van de ene naar de andere klant rijden, wordt per klant een vast bedrag van €uro 30,00 afgerekend.

 

Ik zal je een ander verhaal vertellen.

Mijn ex-vrouw en ik waren een tijd terug beide tegelijk ziek en lagen met een fikse griep in bed. We hadden kennelijk elkaar "aangestoken". Beide te ziek om zelf naar de huisarts te gaan. We hadden een privé ziekenverzekering.

Toen heb ik mijn huisarts gebeld om op ziekenbezoek te komen.

Toevallig is mijn huisarts ook mijn overbuurman. Hij woont dus aan de overkant van de straat.

Nadat ie van zijn praktijk naar huis terugkwam heeft ie ons ´s avonds bezocht en een medicijn voorgeschreven. Voor beide hetzelfde.

Een paar dagen later kwam de rekening, voor beide patienten precies hetzelfde en...jawel, voor beide patienten werden -Anfahrtskosten- berekend, terwijl hij te voet kwam. Hoeveel het was, weet ik niet meer.

Ik heb beide rekeningen gewoon betaald en later naar mijn ziekenverzekering gestuurd die het op hun beurt aan mij vergoed hebben.

De ziekteverzekering maakte hier geen bezwaar van.

 

Het klinkt absurd...maar het is gewoon zo.

 

Ik zou niet met een incasso-bureau in konflikt gaan voor €uro 45,00. Die winnen het toch en verdienen er ook nog goed aan mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets wat ik niet begrijp. Je schrijft dat je recht hebt op directe hulp bij storing maar dat je dan wel arbeidsloon en voorijkosten moet betalen. Als je een willekeurig ander bedrijf belt komt er ook iemand langs en krijg jij ook de rekening. Daar heb je geen contract voor nodig.

 

Als ik het hele verhaal zo lees zou ik zeggen kwade brief naar die oplichters sturen, en desnoods ontken je uberhaupt dat ze bij jouw geweest zijn. Als zij een vuil spelletje spelen kun jij dat ook. Hou je poot stijf en betaal ze geen cent. Ondertussen natuurlijk overal slecht maken en dat nep contract opzeggen.

 

Ik vermoed namelijk dat ze wel meer vijanden gemaakt hebben met zulk gedrag.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kom je daar nou bij.

Dit bedrijf had helemaal niets mogen berekenen als ze ook maar de keinste notie van het woord "service" hadden gehad.

Hij ziet toevallig een monteur van hetzelfde bedrijf dat bij hem de verwarming onderhoud voor de deur staan en vraagt deze hoe het komt dat de thermostaat niet meer lekker werkt.

Hij vraagt hoe het een en ander in te stellen is en de monteur zegt dat hij "wel ff kijkt".

Dat ff is maximaal 5 minuten en daarvoor wordt een half uur arbeidsloon in rekening gebracht.

Belachelijk, maar volgens contract wel toegestaan.

Echter voorrijkosten in rekening brengen voor een niet ingeplande "klus" als je al voor de deur staat kan natuurlijk niet.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben monteur van zo'n bedrijf . ik zou het naar de klanten toe ( bij sommigen kom ik al meer dan 10 jaar) niet een durven om een bon te maken voor het afstellen van een thermostaat als ik bij de buren ben. ik zou het gewoon doen en zeggen dat het service is .missschien niet zakelijk , maar dit verdient zich terug in tevreden klanten die dit ook verder vertellen. en het hoeft niet bij die ene klant te zijn maar van tevreden klanten krijg je nieuwe klanten . dus persoonlijk vind ik de rekening een onredelijk verhaal . maar mijn mening is niet de wet. ik denk dat de rekening gewoon voldaan moet worden.

 

Gr Jamrox

Jamrox

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens Ron.Deze zaak moet goed zo door gaan met zijn klanten meteen te bedreigen met een incasso bureau,zullen ze weinig klanten over houden.

Begrijp niet waarom iedereen maar een duur onderhouds contrakt neemt.Je betaald rond de €130,- per jaar en ze komen eens in de 18 maanden om even een bezem door de cv te halen.

Ik bel eens per 2 jaar naar de installateur voor een servicebeurt en betaal dan €85,- incl voorrijden.Naar bij mij vorig jaar na een storing in mijn ketel is gebleken geld dit ook voor het weekend.

 

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb jaren geleden ook "service" gereden, en deze discussie als leverancier mogen voeren.

 

Daarbij was er een servicebezoek, bij 2 mensen in dezelfde straat. De tweede vond het onterecht dat het gehele voorrijd tarief berekend werdt, omdat ik tenslotte al in de straat stond.

 

Ik heb hem toen ook uitgelegd, dat het tarief onder meer samengesteld was door een gemiddelde afstand en reistijd, zodat iedereen hetzelfde betaalt. gemiddelden worden bepaald door alle afstanden bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal bezoeken.

Ik heb hem toen ook voorgehouden, dat ik ook eerst naar hem had kunnen gaan, en daarna naar zijn buurman. Dan zou in zijn optiek immers hij het volle bedrag moeten betalen en zijn buurman niets.

 

De denkfout die hier gemaakt wordt, is dat men denkt dat de leverancier aan dit burenbezoek verdient.

Dit gaat niet op, de leverancier krijgt slechts een gemiddelde betaald per bezoek.

 

Nog even ten aanzien van de rekening.

De monteur had ook kunnen zeggen, dat je via kantoor een afspraak moet maken, en dat hij dan de volgende dag terug komt.

Je had dan misschien een vrije dag moeten nemen en de hele dag moeten wachten.

 

De monteur heeft zelf een service bon aangemaakt, en de storing meteen verholpen, dat is dus een goede servicehouding.

 

De monteur had je ook kunnen helpen, en geen servicebon kunnen schrijven. Je had hem dan misschien iets gegeven voor de "koffiekas". Echter is die monteur dan wel in de baas zijn tijd aan het "beunhazen".

Als er daarna de volgende dag nog iets niet goed had gewerkt, en je het kantoor gebeld had, met de mededeling dat het na het "servicebezoek" van de vorige dag nog niet goed werkte, zou de monteur iets uit te leggen hebben gehad.

 

Tja, en tenslotte, een (duur) bedieningsfoutje...

Je bent niet de eerste.

 

Het aantal keren, dat ik op huisbezoek moest, omdat na het afstoffen van de tv het 2e net het niet meer deed zijn niet te tellen.

Standaard antwoord van de klant was altijd:

Ik ben daar niet aangeweest, en waarom moet ik voor die 2 minuten zoveel geld betalen.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ieder bedrijf kan natuurlijk ervoor kiezen om een koelante regeling te treffen.

Maar wat zouden de buren ervan vinden die gebeld hebben voor een service bezoek, een rekening gepresenteerd krijgen, terwijl de buurman niets te betalen krijgt. Dat schept ook onvrede.

 

De denkfout die hier gemaakt wordt, is dat men denkt dat de leverancier aan dit burenbezoek verdient.

Dit gaat niet op, de leverancier krijgt slechts een gemiddelde betaald per bezoek.

 

Daarom schrijf ik altijd op de rekeningen van dit schildersbedrijfje waar ik de boekhouding

voor doe: " anteilige Anfahrtskosten €uro 30,00"

Ben je van iedere discussie af.

 

En dan nog wat waar veel mensen ook niet aan denken:

De voorrijkosten zijn niet alleen de kosten van de wagen, maar ook de tijd die de monteur in die wagen doorbrengt.

 

Ik denk dat je uit het oogpunt van een klein bedrijfje heel anders reageert als je iedere maand het loon voor monteur(s), stroom, gas, verzekeringen, wagenpark, afschrijving, belasting, huur, voorraad, accountant, telefoon, www, porto, poetsvrouw, etc. te betalen hebt en er zelf ook van rond moet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...