Ga naar inhoud

Eurobird 2 - 25,5° oost Superbeam ontvangst is mogelijk...!!!!

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Hallo, sinds mijn favoriete radiozender, Joy FM, van SESAT op 36° oost verdwenen is vond ik dat erg jammer.

Tot mijn grote verbazing zie ik op Lyngsat dat hij weer terug is in het CanWest pakket op 25,5° oost, Eurobird 2: 11.009 GHz, V, S/R 1110, FEC 2/3

Hier zit een pakket van 4 radiozenders: Joy Türk, Joy FM, Metro FM en Super FM.

De teleurstelling was groot toen ik de footprint onderzocht en zag dat deze alleen het middenoosten belicht. En bij een S/R van 1110 is ontvangst eigenlijk uitzichtsloos.

Hier de footprint:

255eb2_super.gif

Toch maar eens proberen dacht ik en ik nam eerst een Orbit transponder en wel op 11.013 GHz, H, S/R 27.500, FEC 3/4.

Er was een matig signaal met een signal quality van ca. 20%.

Die zit op de fixed beam met een duidelijk hogere veldsterkte voor zuid Europa.

Hier de fixed beam footprint:

255e.gif

Nadat ik deze transponder te pakken had ben ik het toch maar gaan proberen op transponder nr.124 de CanWest transponder en wat schetst mijn verbazing...ontvangst!!!!

De ontvangst is aan fading onderhevig en schommelt bij mij tussen de 25% en uitschieters naar meer dan 60% signal quality. En dat bij zwaar bewolkt weer.

Nogmaals het gaat om de footprint op de eerste foto. Deze is op het Midden Oosten gericht en heb hier ca. 50 km ten zuiden van Frankfurt/M. met een TechniSat 1,20 mtr. Prime Focus schotel en een 0,3 dB Invacom Quattro LNC via een 13 x 8 Diseqc switch prima ontvangst bij regen en zwaar bewolkt weer.

Geplaatst:

Ja ik had deze ook een paar weken geleden "ontdekt", ik kan hem op de T-90 ontvangen maar dan moet ik de LNB meestal wel een stukje verschuiven, waardoor mbc weer niet gaat.

Mijn ervaring met lage symbolrates is dat dat helemaal geen probleem hoeft te zijn. Alleen oude boxen kunnen er vaak niet mee overweg, en je moet wat spelen met de frequentie en even wachten op een lock!

Met je 1.20 meter en wat zuidelijker ligging heb je best wel kans op meer Eurobird 2 transponders, vooral die onder 11100 MHz.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:

hoi,

komt hier in friesland met schotel van 120 cm met een sterk signaal binnen. was mij in augustus al opgevallen tijdens het instaleren van mijn nieuwe satelliet ontvanger de vantage hd 8000s.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen