Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Nader Verklaard
Gladheid
14 januari 2015 - Wanneer de temperatuur tot enkele graden boven het vriespunt daalt kan zich op de grond al ijs vormen die aanleiding geeft tot gladheid. Op een heldere avond koelt het aan het aardoppervlak als regel het sterkst af, zodat het daar dan het eerst tot vorst komt.

Of het ook glad wordt hangt af van veel factoren. Niet alleen de vochtigheid, water op de weg en neerslag zijn van belang, maar ook de wind en vooral de hoeveelheid warmte in de grond kunnen van grote invloed zijn.

Op bruggen en opritten wordt het eerder glad omdat daar geen warmte van de ondergrond wordt aangevoerd. Na een vorstperiode, als de vorst nog in de grond zit, zal het juist op andere plaatsen van het wegdek eerder vriezen. Dit wordt ook wel opvriezing genoemd.

Een weg in een ondiep dal, waar de koude lucht naar toe stroomt, is gevoeliger voor vorst en dus eerder glad dan een hoger gelegen weg. Dat geldt ook voor een weg op een noordhelling.

Die weggedeelten worden niet door de zon beschenen en zullen overdag in het algemeen langer glad blijven dan andere delen van de weg. Ook weggedeelten die in de schaduw van bomen of andere obstakels liggen kunnen langer glad blijven. Andere factoren die een rol spelen bij het optreden van gladheid zijn de verkeersintensiteit en eventuele zoutresten op de weg.

Rijkswaterstaat heeft langs de wegen sensoren geplaatst om temperatuur en zoutgehalte te meten. Op grond van deze gegevens en gladheidsverwachtingen kunnen de wegbeheerders bepalen waar en wanneer gestrooid moet worden.

Gladheid kan verraderlijk zijn, omdat het heel plotseling en zeer plaatselijk kan optreden. Het wordt niet alleen glad door sneeuw, hagel en ijzel, maar ook door bevriezing bij helder weer. Het KNMI geeft waarschuwingen voor gladheid.

 

Bron KNMI http://www.knmi.nl/cms/content/26897/gladheid

 

Daarom rijdt men in Duitsland nog even door op winterbanden, een boerenregel geeft aan dat men van O tot O op winterbanden rijdt.

(October bis Ostern).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Maar wanneer je ze niet onder de wagen hebt zitten ga je nat, boete en punten in Flensburg, bij schade je verzekering die niet uitbetaalt,

Of je laat je wagen staan, totdat de weersomstandigheden weer aangepast zijn aan je zomerbanden.

 

Het is dus niet iets vrijblijvends, maar bij wet geregeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij voorzichtig, bij ijzel heb je geen voordeel van je winterbanden.

Te veel vertrouwen op je winterbanden kan je duur te staan komen.

De wet in Nederland is bij nader inzien beter geregeld op dit punt dan in Duitsland.

Hier krijg je geen bekeuring als je voor het grootste gedeelte van de dag voor veiligheid kiest.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hier krijg je per wetsbesluit alleen een stevige bekeuring als je een paar km te hard rijdt!

 

Met als gevolg dat vrijwel iedereen hier als bange wezels in de auto op de snelheidsmeter zit te loeren ipv met het verkeer bezig te zijn en met de stroom mee te rijden.

Maar als je door iemand met beroerde banden vol van achteren geramt wordt dan is daar geen bekeuring voor bedacht.

Dan is het  "Sorry!" en maar hopen dat ze verzekerd zijn en je er zonder whiplash uit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha, en mijn achterligger betaald ook mee aan de bekeuring voor negeren van rood verkeerslicht...

 

als ik al hard moet remmen komt dat meestal omdat een andere onverwachtse acties uithaalde.

 

 

goede banden / materiaal compenseren niet de ezel achter het stuur.

meesten die in van die grote 4*4 bakken rijden hebben zo'n auto nodig omdat ze anders zichzelf niet vertrouwen op de weg ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij voorzichtig, bij ijzel heb je geen voordeel van je winterbanden.

 

Sinds wanneer heb je niets aan winterbanden bij ijzel?

Natuurlijk zal je ook met winterbanden gaan glijden als het spiegelglad is maar altijd nog minder dan met zomerbanden die al helemaal geen grip hebben.

Probeer maar eens op een glad stuk weg te rijden met zomerbanden en doe dat daarna hetzelfde met winterbanden, vrijwel zeker dat je bij de 1e al helemaal niet weg komt en met de 2e zal het moeizaam gaan maar vrijwel zeker toch beter.

Ik heb een test gezien op een ijsbaan waarbij de auto met zomerbanden echt alle kanten op ging en dezelfde auto met winterbanden kon, wel met aangepaste snelheid, toch aardig zijn rondjes maken.

 

Wat betreft evt. schade heb je er inderdaad weinig aan want als je jij het dan net hebt kunnen redden dan is de kans groot dat je achterligger zonder winterbanden het niet redt en je alsnog van achteren aan zal rijden.

 

Verder vannacht -3 dus ben blij dat de winterbanden er nog onder zitten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar lees jij dat je niets aan winterbanden hebt.?

Het voordeel van de winterband gaat verloren op ijs.

Lees je citaat nog maar eens. En de rest mag je ook nog even opnieuw lezen.

 

Rij voorzichtig, bij ijzel heb je geen voordeel van je winterbanden.

Te veel vertrouwen op je winterbanden kan je duur te staan komen.

De wet in Nederland is bij nader inzien beter geregeld op dit punt dan in Duitsland.

Hier krijg je geen bekeuring als je voor het grootste gedeelte van de dag voor veiligheid kiest.

 

 

Winterbanden hebben een grof profiel. daardoor is er minder rubber draagvlak op de weg dan bij een zomerband.

Aan het groffere profiel op ijs heb je geen voordeel omdat het profiel zich nergens in kan vastbijten. Zoals bij sneeuw.

Om die reden wordt er ook vaak over sneeuwbanden gesproken.

Winterbanden verkoopt echter beter want sneeuw is er niet altijd maar winter wel. :P

Minder rubber draagvlak door het groffe profiel van sneeuwbanden betekend minder weerstand op de weg.

Denk maar aan slicks, daar zit zo min mogelijk profiel op om het contact met de weg te vergroten.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan45, je kletst maar wat bij elkaar maar het zijn geen feiten!

 

 


De wegenwacht voert deze testen jaarlijks uit om uw veiligheid tijdens winterse omstandigheden te vergroten en zo de kans op ongevallen terug te dringen. Vanwege het aangepaste profiel en het zachtere rubber bieden winterbanden een betere grip bij sneeuw, ijs en hagel. Gladde en gevaarlijke situaties kunnen hierdoor gemakkelijk voorkomen worden. Het is dan ook ten zeerste aan te raden om winterbanden onder uw auto te plaatsen. Dit geldt des te meer wanneer u van plan bent om met uw auto op wintersport te gaan. Winterbanden in Duitsland zijn namelijk wél verplicht, net als in een boel andere Europese landen. Zo kunnen winterbanden verplicht worden gesteld onder winterse omstandigheden of bestaat er een vaste periode waarin ze moeten worden gebruikt.

 

Misschien tijd om even wat huiswerk over te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...