Ga naar inhoud

1 op 1 copy met raid1 controller

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb gelezen dat je met een raid controller en 2 HDD sata schijven een automatische copy van je systeem kunt maken.

wie heeft hier ervaring mee?

Een beetje van mezelf en een beetje van jullie....

Geplaatst:

uhm

een raid controller op stand 1 (bij initialiseren en aanmaken) maakt ZELF een mirror (spiegel/kopie) aan indien er twee disks aan de controller hangen

(wat dat aangaat heb je dus inderdaad op 1 van die disks alle gegevens en op de andere ook)

maar dat jij actief een kopie laat maken is wat anders:

dat is dan eigenlijk een controller met twee onafhankelijke disk in raid op stand 0 voor beiden

dan tonen zich ook twee schijven in het OS van de PC

in het eerste geval op raid stand 1 zie je maar een schijf

dus een kopie maken, als actieve handeling door de gebruiker of zelfs geautomatiseerd middels een software kan, maar dat geld in het tweede geval (raid 0) niet voor je systeem.

Daar een actief systeem niet gecopieerd kan worden, dat kan enkel als image gebackupped worden, terwijl het OS niet actief is.

al met al is een raid1 erg veilig maar dat betekend wel dat je het hele systeem (je besturingssysteem=OS) op zo'n raid1 moet installeren en dat de raid1 dus bij setup bootable moet zijn

niet iets om achteraf even te doen. (wel mogelijk met een ghost image maar geen simpele actie dus)

ik moest WPW effe aanvullen omdat ik me kan voorstellen dat men die informatie aals aanvulling wil weten.

chiao

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

Was nie egt nodig als je op 'raid' had geklikt :D

Wat je wel of niet vanaf het begin moet doen hangt van de controller af, persoonlijk geef ik de voorkeur aan een software raid1 oplossing, met een beetje server bord merk je daar bijna niks van en de dynamiek is veel groter dan de beperkende factoren van een hardware raid.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Dan zal ik het voorleggen wat ik wil gaan doen.

Ik heb een vaste pc met veel belangrijke data die niet verloren mag gaan.

Nu zag ik een raid1 controller waarbij je 2 harde schijven op aansluit via SATA.

Volgens de gegevens maakt de raid1 controller automatisch een volledige kopie van de 1e schijf naar de 2e schijf. valt 1 schijf uit dan krijg je een melding om de schijf te vervangen.

Nu zat ik eerst te denken aan de maxtor one touch.

maar wat is beter en veiliger ?

Geplaatst:

Hoe belangrijk is deze data? of hoe kostbaar?

Dit moet je afzetten tegen de kosten die je maakt deze data veilig te stellen.

Bvb. ik heb een windows server met een software raid1, daaraan hangt een usb disk waar elke dag alle wijzigingen heen gaan en wekelijks een volledige backup, 1x per week wissel ik deze usb disk waarna de gewisselde een speciale brandveiligedatakluis ingaat, hier heb ik er 4 van. Elke backup op zich word 6 maanden bewaard. Dit scenario is ook getest op volledige recovery. Via het lan lopen er ook (OS)backups van laptops/pcs die naar de server gaan.

Kosten? hardware iets van 500 euro + 750 voor de kluis.

software iets van 150 (backup/recovery server/xp/vista).

In de afgelopen 2 jaar 3x een server crash gehad en alles kunnen herstellen (HD kapot, voeding kapot...) en 2 laptops overleden, ook hier alles kunnen herstellen. Dus wat is je het waard? en wat kost het je als er wat kaduik gaat?

Geplaatst:

Het gaat erom dat deze pc altijd moet kunnen opstarten zonder poespas.

kostenplaatje speelt geen rol.

Geplaatst:

Flinke externe disk eraan dan, ghost of vergelijkbaar cloning spul kopen, script maken die aan het einde van de dag alles naar die disk copieerd en zelf de dissipline hebben om 1x per week een complete dump van de HD op die disk te zetten met ghost of zo. En vergeet die disk niet in een datakluis te leggen anders bij brand heb je nog 3x niks.

Geplaatst:
Origineel bericht van: WPW
Flinke externe disk eraan dan, ghost of vergelijkbaar cloning spul kopen, script maken die aan het einde van de dag alles naar die disk copieerd en zelf de dissipline hebben om 1x per week een complete dump van de HD op die disk te zetten met ghost of zo. En vergeet die disk niet in een datakluis te leggen anders bij brand heb je nog 3x niks.

nee het moet gewoon voor een leek automatisch gaan, met brand zover had ik inderdaad nog niet aan gedacht.

Geplaatst:

Dat is juist het probleem dit 'leek' gedeelte, je MOET eenvoudig weg wat kennis leren over het backup proces om minimaal instaat te zijn een controle uit te voeren. Al die 1 knops oplossingen zijn waardeloos als de leek niet in staat is te verifieren. Mensen die 1 knops oplossingen willen weten helemaal niet wat de gevolgen zijn door het gebrek aan noodzakelijk basis kennis maar als leverancier word je er wel op aangesproken als het niet blijkt te werken... bedenk je dus goed voordat je dit neerzet.

Geplaatst:

Voor wat jij wil is een raid 1 of raid 5 geschikt.

Het best werk je met schijven van hetzelfde type. Hoef niet, maar is beter.

Kort uitgelegd

Raid1

De bestanden worden dubbel weggeschreven. Dus telkens je een bestand opslaat wordt dit op zowel schijf 1 als schijf 2 opgeslagen.

mogelijk vanaf 2 schijven.

Raid5:

De bestanden worden in een array over verschillende schijven weggeschreven, met telkens een extra deeltje om het bestand terug samen te stellen als één van de schijven wordt vervangen.

Mogelijk vanaf 3 drie schijven.

Maar welke raid je ook gebruikt, je moet toch backuppen als je heel veilig wil spelen, dan is een oplossing met externe hdd zoals WPW voorstelt ideaal.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

En vergeet niet: als je zelf wat wist, ben je het gewoon kwijt. Op beide schijven staat altijd precies hetzelfde. Dus eigen fouten of crash van je windows (ofzo) zorgt er niet voor dat je een tweede kopie hebt. Dus inderdaad: backuppen!!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Puch
Voor wat jij wil is een raid 1 of raid 5 geschikt.
Het best werk je met schijven van hetzelfde type. Hoef niet, maar is beter.

Kort uitgelegd
Raid1
De bestanden worden dubbel weggeschreven. Dus telkens je een bestand opslaat wordt dit op zowel schijf 1 als schijf 2 opgeslagen.
mogelijk vanaf 2 schijven.

Raid5:
De bestanden worden in een array over verschillende schijven weggeschreven, met telkens een extra deeltje om het bestand terug samen te stellen als één van de schijven wordt vervangen.
Mogelijk vanaf 3 drie schijven.

Maar welke raid je ook gebruikt, je moet toch backuppen als je heel veilig wil spelen, dan is een oplossing met externe hdd zoals WPW voorstelt ideaal.

Ja was inderdaad nog eraan het denken als de voeding ploft of zo, dan kunnen beide schijven met wat pech ook kaduuk zijn.

Geplaatst:

Maar kan ik de bestaande schijf nu al aan een raid1 controller hangen of moet ik hem dan helemaal formateren ?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen