Ga naar inhoud

Welke 120dB kabel?

Aanbevolen berichten

Gast BraindamageBE
Geplaatst:

Hey,

zoals sommigen onder jullie wel gezien hebben in een ander topic van mij heb ik een 100dB kabel gekocht. Blijkbaar zijn de dempingwaardes maar redelijk (2250Mhz - 31,7 db/100m).

Nu ben ik aan het denken om toch maar een 120dB kabel te kopen, direct op safe spelen... Maar ik weet niet goed dewelke te kopen.

In de beginners FAQ zijn de vernoemde kabels al achterhaald... (Koka is 90dB).

Een mogelijkheid is de 100m SatConn Coax-Kabel 120dB, Class A. Met 4 voudige afscherming en demping : 2050 MHz - 27,6 dB.

Een andere mogelijkheid is de Ocatagon Kabel van ook 120dB en 4 voudig afgeschermd. Maar daar vind ik geen dempingwaardes van.

En blijkbaar is de 120dB waarde geen garantie voor dezelfde demping, want de 120dB kabel van Chess heeft 2150 MHz - 33,5 dB.

Of is het de moeite niet om een andere kabel te kopen en voldoet mijn huidige kabel? De maximum lengte dat er gaat zijn zal zo'n 35m zijn. (Van schotel naar meterkast en van meterkast naar TV)

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Je hebt ook nog 130dB, maar het zegt geen klap.

Ik heb wat "4-fach geschirmt" 120dB Satconn kabel, dan heb je als afscherming draadjes, folie, weer draadjes en weer folie. Bij koka799 heb je "maar" 1x draadjes en folie.

Of het nuttig is vraag ik me af. Die 90/100/120/130dB gaat trouwens over de afscherming. De demping is een ander verhaal, koka799 heeft ook een demping van ongeveer 27,5dB bij 2000MHz. Koka799 is uitstekend trouwens. Of je huidige kabel goed is weet ik niet, maar het is waarschijnlijk goed genoeg.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:
Origineel bericht van: BraindamageBE

Een mogelijkheid is de 100m SatConn Coax-Kabel 120dB, Class A. Met 4 voudige afscherming en demping : 2050 MHz - 27,6 dB.

De Satconn-kabel zou ik niet nemen, slechte ervaringen mee hier.
Jaren geleden eens een haspel van gehad, hier thuis een paar ontvangertjes mee aangesloten. Na enkele jaren terugvallend signaal, onverklaarbaar, ná het vervangen van de kabel (stukjes van een meter of 8) alles weer optimaal. Heb nu Belden in gebruik.

Moraal: Vermoedelijk begon deze kabel ná een paar jaar al door te slaan waardoor de demping langzaamaan slechter werd.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Geplaatst:

Hoge afschermingswaardes zijn natuurlijk leuk, maar als je geen last heb van stoorsignalen heeft een hogere afscherming geen zin. Lagere demping lijkt mijn zinvoller, hoe minder demping hoe krachtiger het signaal op de ingang van je ontvanger. Het maken van een kabel met lage demping is niet makkelijk, en je mag er van uit gaan dat een kabel met lage demping ook een goede (meer dan voldoende) afscherming heeft.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

De enige garantie voor een goede en betrouwbare ontvangst is het gebruik maken van een ruim bemeten schotel van goed fabrikaat.

Of de Triaxjes van o.a. 60 cm daaronder vallen zeg ik liever niet zonder een reeks van protesten uit te lokken.

Een LNC waar groot op gedrukt staat dat ie 0,2 dB is koop ik niet. Waar ik wel naar kijk is het fabrikaat en een prijs die mij doet geloven dat de fabrikant en dealer serieus is.

Wat voor een zin heeft het om 120 dB kabel te nemen en het signaal dan door een Stab motor te joekelen.

Wat ik al vaker heb gezegt en ook nu weer probeer te zeggen is dat er veel users zijn die kwa schotel, LNC, diseqc switch, etc. alles zo goedkoop mogelijk willen hebben, maar voor de kabel worden werkelijk kosten nog moeite gespaard. Hier kan het niet duur en goed genoeg zijn.

Geplaatst:

Ik ben het met Drs. Ijzerbout helemaal eens.

De bottleneck is altijd de zwakste schakel. Investeer inderdaad in kwalitatieve apparatuur en neem gewoon een goede kabel en ga je niet blind staren op getalletjes.

Sluit de boel aan en kijk of er signaalproblemen zijn. Zo niet, dan is er niets aan de hand maar ga niet op voorhand al getalletjes bekijken want dat zijn laboratorium/test opstellingswaarden die absoluut niet representatief zijn. Bovendien is het op de relatief korte afstand nauwelijks van belang. Gewoon goede kabel kopen en optimistisch zijn smile

Geplaatst:

nou er zijn inderdaad al veel berichten maar ook meningen geweest

betreffende dure (?goede?) kabels

ik had bij eerste opstelling 20 meter noname uit de winkel

ik had bij tweede opstelling 10 meter archsat uit winkel (gebruiken wij ook als we bij klanten schotels plaatsen, zei die nog)

ik heb nu twee van dak naar receivers 2x 50 meter koka puur na reviews te hebben gelezen

je kunt natuurlijk stellen, dat je ze eens 1:1 moet hebben getest en gemeten

maar ik heb gekozen voor die koka omdat ik niet op het dak van de flat mag zonder overleg (+ hulp is nodig voor kabeltrekken)

en ook niet zoveel geld wil uitgeven aan enkel testen van 2 merken maar geld uitgeef aan een definitieve oplossing

je zou dus wel kunnen uitrekenen

xxxdb/100meter demping x 0,35 voor elk merk gespecificeerd

xxxeuro/meter x 35 voor elk merk

dus de lagere demping/meter wordt dan qua kosten inzichtelijk

en of het nodig is.

want nu heb je ook beeld, toch?

chiao

Goodby Drama Queen

Hifi Sean, Doc Mcalmont

Gast BraindamageBE
Geplaatst:

zal er is over denken. Maar over die Octagon weet blijkbaar niemand iets.

Ik heb 4 Alps Quad LNB's en EMP distecque switches omdat die voor Dreamboxen ideaal zouden zijn. De schotel is een Triax88 en dus Dreambox decoder.

Denk dat het wel goeie opstelling is en dat de kabeltjes dus ook goed mogen zijn smile

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mogelijkerwijs kun je ook overwegen om RG11 coax (COAX 6) kabel te nemen.

Deze kabel is 10mm dik maar heeft de helft van de demping in vergelijking met de 7mm ( Coax 12 )die je standaard overal kunt kopen.

Of de nog dikkere coax 3 geschikt is voor de satelliet frequenties weet ik niet.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Testertje

Deze kabel is 10mm dik maar heeft de helft van de demping in vergelijking met de 7mm ( Coax 12 )die je standaard overal kunt kopen.

Pas op. Neem dan wel de juiste maat F-connectoren. De meeste F-connectortjes die in webshops worden aangeboden zijn 7mm.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen