Ga naar inhoud


Wat als elk land nog zijn eigen munt zou hebben gehad?


Gast wanderer

Aanbevolen berichten

Louter uit nieuwsgierigheid :wat zou er gebeurd zijn als elk land nog zijn eigen munt zou hebben gehad? We zullen het nooit echt weten maar stel dat...

Zijn er onder ons hoog opgeleidde financieel deskundigen die hierop een hypothetisch antwoord hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dan waren een hoop dingen waarschijnlijk een stuk goedkoper en moesten we nog langs de GWK als we naar het buitenland zouden willen.

 

€1 = Fl 2,20731 is door vele instellingen omgecat naar iets wat meer lijkt op €1 = Fl 1,00

Denk aan horeca en makelaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waarde van de munt wordt bepaald wat de verkopers van de

goederen ervoor willen geven.

 

Stel nederland heeft knikkers en je wilt aardolie kopen dan

bepaald de olie verkoper hoeveel knikkers hij wil.

 

Hoe meer knikkers hij wil hoe minder het waard is.

 

In de tijd van de NLG en toen de NLG nog niet gekoppeld was aan

de europese munten denk ik dat de gulden allang kapot was.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu staat de ruwe olie minder dan 60$/vat... dus bijna een derde als deze zomer...

Haast je maar met Uw knikkers, of ge krijgt er geen meer voor Uw olie...

Effe wachten tot wanneer de diesel 0.7€/L staat en de huisbrandolie 0.3€/l... of gaat het verschil in de zakken van... verdwijnen en alles duur blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch niet zo'n moeilijke vraag. Kijk naar de landen die wel in de EU zitten, maar de eigen munt hebben gehouden.

Nederland is goed vergelijkbaar met Denemarken. De Denen zitten met een grote inflatie en een munt die steeds minder waard wordt ten opzichte van alle andere munten. De premier van Denemarken wil met een versnelde procedure alsnog zo snel mogelijk de Euro invoeren.

 

Uitspraak van de premier van Denemarken:

"De eurozone is een eiland van stabiliteit in een kolkende oceaan"

 

Italië en Frankrijk zouden (zoals vroeger gebruikelijk) hun munten hebben gedevalueerd en gratis geld hebben uitgedeeld aan de bevolking. (rente op nul procent)

 

Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger in Italië met postzegels moest betalen. De metaalwaarde van de munt was namelijk hoger dan de munt zelf...

 

De euro heeft stabiliteit en veel extra banen gecreëerd in Europa en het lijkt er op dat de eurozone de crisis goed zal doorstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijsbepaling is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. En dat staat helemaal los voor de waardebepaling van een muntsoort. Als iets 10 euro kost en 1 euro is FL 2.20 dan betaal je dus 22 gulden. Het aanbod van het product is hierbij totaal niet van invloed op je munt, zoals eerder vermeldt.

 

De waarde van de munten staan al heel lang vast en de fluctuaties waren vrij gering. Dollar steeg in waarde in de zomertijd omdat dan er toerisme kwam en zakte weer iets in de winter. De gulden was vrij stabiel omdat onze inkomsten veel minder afhankelijk zijn van toerisme (een grillige markt) en veel meer van de handel (een meer stabiele markt).

 

Alleen bij uitzonderlijke situaties kon de waarde van een munt totaal omslaan. Wanneer er bijvoorbeeld een oorlog uitbreekt is je geld niets meer waard. Simpelweg omdat niemand je geld meer wil hebben. Wat moet je met geld van een land waar niets kan worden gehandeld omdat elke vorm van productie door tanks wordt kapotgeschoten?

 

De dollar was zo sterk omdat om een heel groot land ging. Zelfde nu met de Euro. Iets wat dus in Duitsland gebeurt (zoals vorig jaar met de grote werkeloosheid) heeft niet zoveel invloed op de munt simpelweg omdat er nog 725 andere landen zijn waar je met de munt terecht kan.

 

Het enige waar mensen om zeuren is dat alles duurder is geworden. Maar zij vergeten dat ook alle lonen heel erg hoog geworden zijn.

 

15 jaar geleden was een salaris van 2000 gulden in de maand erg lekker. Nu is 1300 euro in de maand normaal. Volgens de 2.2 koers is dat dus 2860 gulden. Bijna de helft meer.

 

Inflatie, vraag en aanbod, consumentenvertrouwen, werkgelegenheid dat bepaalt de economie van een land en niet de waarde van hun munt.

 

Ik koop voor 1 euro 8 Noorse Kroner. Kortom de Noorse kroner is een waardeloze munt. Terwijl Noorwegen een van de rijkste landen ter wereld is.

 

Kortom, de munteenheid is niet van invloed. Het is enkel een ander briefje met een andere kleur die een andere waarde per briefje heeft.

 

Met de Euro, Turkse Lira en de Noorse Kroon hebben mijn vrouw en ik in de afgelopen 2 weken al 3500 euro verdient. Momenteel zijn we veel Liras aan het kopen (staat op 2.17 tegenover de Euro) terwijl hij in het nieuwe jaar weer op de 1.7/1.8 zal uitkomen. Verdienen we nog veel meer ermee... Heerlijk die "crisis"... laugh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de Euro te mogen gebruiken als munteenheid moet een land aan allerlei strenge voorwaarden voldoen. Zo mag het begrotingstekort nooit meer dan 3% bedragen. Dat was vroeger wel anders toen met name Zuid-Europese landen enorme begrotinsgtekorten hadden, en dus enorme schulden en inflatie.

 

De Euro is opgezet om een heel stabiele munt te zijn, en de wereld heeft dat ondertussen begrepen. Hadden veel landen vroeger hun valuta reserves in dollars, nu zie je dat ze heel veel van die dollars heben omgewisseld in Euro's.

 

Ik heb geen idee wat er met de dollar gaat gebeuren. Maar als je bedenkt dat de Amerikaans overheid een schuld heeft van omgerekend $90.000 per gezin, dan hebben ze daar een heel groot probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij weten we al heel lang niet meer wat onze gulden echt waard is.

Vroeger, voordat de Euro bestond, was de gulden al gekoppeld aan de Duitse Mark. Toen is er een valuta-mandje gekomen waraan de al eerder genoemde 3% voorwaarde gold (wie kent de fictieve valuta ECU nog? ) en waaraan een aantal Europese landen zijn inbreng had. En nu dus de Euro, waarin een paar jaar geleden gesteld is dat de Euro een waarde had van Hfl 2,20371. Maar die waarde is onder meer door inflatie al lang niet meer geldig. Ik denk eerder dat de Euro nu ongeveer een gulden waard is.....

Met vriendelijke groet,
Eastwood.
-------------
2x Vu+ Duo, Visiosat G4:[28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds begin augustes wordt de euro t.o.v. de dollar minder waard

 

Wil dit zeggen dat EU het slechter doet als USA?

 

Vroeger zeiden ze ,als de rente van de munt hoog is stijgt de

waarde van de munt omdat het geld dan meer op brengt.

 

Nu is de rente op de EURO veel hoger dan van de dollar en nog

zakt de euro.

 

Een regel is als het slecht gaat koop dan goud ,maar de goud

prijs zakt ook als een baksteen.

 

Dus alles staat op zijn kop

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment spelen er zulke grote belangen dat alle normale mechanismen niet pan toepassing zijn.

 

De grote hedgefondsen hebben op grond van de waarde van hun aandelen steeds meer geld geleend en daarmee steeds weer aandelen bijgekocht. Die aandelen stegen hierdoor weer, dus meer onderpand=meer lenen etc. Toen de beurzen bleven dalen kwamen die fondsen snel aan het einde van de reserves en nu moeten ze de leningen gaan aflossen. Die grote fondsen verkopen nu vrijwel alle bezittingen om aan hun verplichtingen (in dollars)te kunnen voldoen. Hierdoor ontstaat enorme prijsdruk omlaag op alle bezit, dus aandelen, goud, olie, vreemde valuta etc. Terwijl tegelijk een enorme vraag naar dollars ontstaat. Gelukkig is het eurogebied zo groot dat er voldoende onderlinge handel is in euro's.

 

Landen als Engeland, Noorwegen, Denemarken maar ook Turkije hebben een kleine interne markt en moeten dus euro's en dollars kopen die steeds duurder worden. Voor ons worden die landen steeds goedkoper, maar voor die inwoners wordt alles in snel tempo duurder. Wees maar blij dat wij de euro hebben.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een gekke gedachten gang.

 

Stel alles is super stabiel en in evenwicht dan is de inflatie

0 % dus alle prijzen blijven onveranderd.

 

Als alles duurder wordt is er ergens een onbelans dus een tekort

aan geld (boven de stand leven).

 

Het CBS berekend de inflatie en zegt al jaren +/- 3% per jaar

maar mijn beurs zegt dat het meer is ? en dan kijk ik alleen

maar naar energiekosten/levensmiddelen/ziekteverzekering.

 

Van de meeste mensen zijn de lonen maximaal met alleen inflatie

aangepast.

 

Mijn vermoeden ,de EU heeft voorgeschreven dat de inflatie maximaal

x % mag zijn dus manipuleerd het CBS met cijfers om daaraan te voldoen.

In werkelijkheid neemt de koopkracht af waardoor het bedrijfsleven

het moeilijker krijgt ,meer kredieten.

 

En dit bij elkaar op geteld leid tot de problemen binnen

de EU die volgens mij groter zijn dan in de USA

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...