Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vraag mij elke keer af of een LNB helemaal naar voren geschoven of naar achteren geschoven moet worden in zijn houder?

Persoonlijk merk ik niet zoveel verschil, maar ik kan mij voorstellen dat er een bepaalde gedachte achter zit.

Tengx

Urkie

3xDM800

1xVisiosat Bigsat met 2x Inverto quad lnb's en 2x Alps quad lnb's

1xEdubuntu server met 500GB voor o.a. de 3 DM's

Geplaatst:

Hello,

Dit moet je even voor jezelf testen.

Ik heb bij mijn opstelling op 16E met een Triax 88 en een Dreambox 7020Si toch een klein verschilletje opgemerkt. Bij mij staat de LNB iets meer naar voor.

Gewoon even checken wat bij jouw een beter resultaat geeft. Kan ook zijn dat je helemaal geen verschilt opmerkt. Laat iets weten of je er meer of minder of geen resultaat mee geboekt hebt.

Mvg.

Tripontin wink

Geplaatst:

Zoals ik al aangaf zie ik niet veel verschil. Ik gebruik de schuifruimte om een betere plaatsing te krijgen van de lnb's als ze erg dicht tegen elkaar staan zoals bij 19,2 en 23,5.

Door de schuifruimte te optimaliseren dmv een combinatie van lnb's, zoals een alps en een inverto quad lnb naast elkaar, kun je ze misschien toch weer 1 à 2mm dichter bij elkaar plaatsen.

Alps quad lnb's hebben wel een smalle kop, maar de body is toch weer dermate dik dat ze tegen elkaar aanzitten bij 19,2 en 23,5.

Door de alps naar achter te schuiven en de Inverto naar voren heb ik maximale ruimte benutting en staan ze vrijwel perfect.

De vraag is echter waarom heeft een lnb een schuifruimte naar voren en achteren van een paar cm? Is dat juist voor dit soort zaken of heeft het nog iets te maken met een perfecte uitlijning tov het brandpunt van de wok?

Tengx

Urkie

3xDM800

• Moderator
Geplaatst:

Het heeft inderdaad te maken met een perfecte uitlijning tov (het brandpunt) van de wok.

Het hangt af van welke wok en welke lnb, of je verschil ziet.

De lnb heeft een bepaalde trechtervormige opening. Denk maar aan een zaklantaarn. Dicht bij de muur zie je een kleine spot, naarmate de zaklantaarn verder van de muur gaat, wordt de spot steeds groter.

De lnb staat goed gepositioneerd, wanneer hij precies de schotel "belicht", en niet over de rand van de schotel kijkt.

Googel maar eens op f/d verhouding.

Met goede gevoelige meetapparatuur kan je wel degelijk een optimum vinden. in je s/n en ber.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Duidelijk. Tengx

Urkie

3xDM800

Geplaatst:

Je kunt door een ietwat natte zeem over de LND te hangen.. de ontvangst zodanig verzwakken, dat je daarna met het verschuiven .. het sterkste brandpunt kan vinden.

Daarna natuurlijk de zeem weer bij moeder de vrouw terugbrengen

Snurker sleep

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Geplaatst:

Op Mijn Wave wok heb ik 1% meer kwaliteit als ik de LNB's naar voren schuif. Dat is richting de hulp reflector.

Selfsat H50D2 & Stab HH90 + VU+DUO2 (VTI 6xx) + Onkyo TX-SR508 + LG 55UB850V UHDTV =  :rolleyes:

Geplaatst:

Naar voren en naar achterschuiven is idd voor de finetuning, en over het algemeen merk je hier weinig verschil.

Echter, sinds de komst van HD receivers is het mij opgevallen dat voor de HD zenders dit juist wél vrij kritisch is en duidelijk waarneembaar op de ontvangers en de betere satmeters.

Ook bij de CDS Duo LNB al veel ervaringen opgedaan op 64 en 78 cm schotels, mijn advies: in 99% van de gevallen de LNB zover mogelijk naar voren (kop richting wok) geeft in ieder geval bij de Duo LNB`s de beste resultaten.

Mocht je dit gaan testen, let dan vooral op de waardes van de HD zenders.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Geplaatst:

Hehehe, ik heb laatst mijn schotel weer recht getrokken, en met een aan-draai-baar staal kabeltje strak getrokken (wertkt perfect als je richting het winderige westen woont)

De LNB had ik vervangen, maar de schroeven waren kapot, dus ding afgebroken, de LNB zit nu met duct tape vast.... werkt ook prima laugh

Met een kritisch signaal kun je nog net fine tunen, maar als je daar al last van hebt, is het sowieso tijd voor een grotere schotel smile

!!geen URL in je handtekening!!

Geplaatst:

Goede tip! Heb nog geen HD ontvanger maar is zeker een goede vuistregel

Geplaatst:
Origineel bericht van: ceesv
Het heeft inderdaad te maken met een perfecte uitlijning tov (het brandpunt) van de wok.

Het hangt af van welke wok en welke lnb, of je verschil ziet.
De lnb heeft een bepaalde trechtervormige opening. Denk maar aan een zaklantaarn. Dicht bij de muur zie je een kleine spot, naarmate de zaklantaarn verder van de muur gaat, wordt de spot steeds groter.

De lnb staat goed gepositioneerd, wanneer hij precies de schotel "belicht", en niet over de rand van de schotel kijkt.
Googel maar eens op f/d verhouding.

Met goede gevoelige meetapparatuur kan je wel degelijk een optimum vinden. in je s/n en ber.

---------------------------------------------
Ceesv. Deze uitleg vind ik perfect, en ben het er dus ook volledig mee eens.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Het is niet de LNB die de schotel belicht maar de feedhorn.

Een feedhorn is los verkrijgbaar of is vooraan de LNC voorgemonteerd.

Bij een offset schotel hoort een trechtervormige feedhorn, bij een prime focus is dit een ronde schijf met rillen, ook wel een rillen-feed genoemd.

De echte werking en verklaring van een feedhorn heb ik nergens kunnen vinden.

Ik heb ooit eens een LNC zonder rillen-feed in mijn prime-focus schotel gemonteerd en het resultaat was verbluffend: een zeer slechte ontvangst.

Heel vaak zie ik oudere prime focus schotels met een trechtervormige feedhorn LNC combinatie daarin gefrunnikt. Helemaal fout dus. Het werkt wel maar je hebt veel onnodig verlies.

Door de LNC met feed heen en weer te schuiven plaats je hem precies in het brandpunt, daar waar de teruggekaatste cm golven de feed treffen. Vandaar gaat de reis verder de LNC in.

Ook bij mijn schotel-feed combinatie is er niet een echt duidelijk maximum te vinden.

Een goede (professionele) schotelfabrikant levert de juiste feed altijd bij de schotel.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Het is niet de LNB die de schotel belicht maar de feedhorn.
Een feedhorn is los verkrijgbaar of is vooraan de LNC voorgemonteerd.
Bij een offset schotel hoort een trechtervormige feedhorn, bij een prime focus is dit een ronde schijf met rillen, ook wel een rillen-feed genoemd.
De echte werking en verklaring van een feedhorn heb ik nergens kunnen vinden.
Ik heb ooit eens een LNC zonder rillen-feed in mijn prime-focus schotel gemonteerd en het resultaat was verbluffend: een zeer slechte ontvangst.
Heel vaak zie ik oudere prime focus schotels met een trechtervormige feedhorn LNC combinatie daarin gefrunnikt. Helemaal fout dus. Het werkt wel maar je hebt veel onnodig verlies.
Door de LNC met feed heen en weer te schuiven plaats je hem precies in het brandpunt, daar waar de teruggekaatste cm golven de feed treffen. Vandaar gaat de reis verder de LNC in.
Ook bij mijn schotel-feed combinatie is er niet een echt duidelijk maximum te vinden.

Een goede (professionele) schotelfabrikant levert de juiste feed altijd bij de schotel.

------------------------------------------------------------
Drs Ijzerbout. Je zou het echt voor onmogelijk houden, maar ook hier ben ik het volledig eens.
Maar mijn antwoord aan Ceev, ging met name over 'n standaard lnb uit een stuk, En de perfecte mannier waarop hij 't belichte beschreef.

gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Geplaatst:

[Citaat] Drs Ijzerbout.

Ik moet zeggen hier heb ik ook aardig mee geëxperimenteerd. Er is zelfs verschil in frequenties. Als je er over nadenkt is dat eigenlijk wel duidelijk.

Geplaatst:

Het verschil zit hem in de frequenties in de golfbewegingen. Die golfbewegingen worden opgevangen door de feedhorn. Als je nu een hoge freq. hebt zal het signaal sterker zijn dan bij een lage freq.

Ik heb daarbij ontdekt dat de afstand van de lnb t.o.v. de schotel anders is per freq. De fijn afstemming zal daarom altijd een gemiddelde zijn.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen