Hans Houwaard Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Ik heb de build nog niet geprobeerd met Ubuntu 8.10, omdat ik daar nog steeds issues heb met mijn grafische kaart. (ATI sucks) Ondertussen is mijn eens werkzame sasc-ng binary onder 8.04.1 stukgegaan, en een nieuwe build levert geen werkende situatie op. Ik blijf segfaults krijgen bij het starten van sasc-ng. Ik denk dat ik maar een NVidia kaart koop, ben ik van het gedoe met ATI af. Ik hoop dat de build dan wel werkt voor Ubuntu 8.10. Hans MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2 Asus NVidia 9600 GT Samsung LE40A552 LCD TV
Rigolo Geplaatst: 6 november 2008 Auteur Geplaatst: 6 november 2008 Hans, Ik heb een Ati Kaart (wel een oudje) met 8.10 en geen probleem. Maar op mijn laptop heb ik een nVidia kaart en die gaf juist problemen met 8.10 omdat nVidia daar nog geen nieuwe drivers had opgeleverd. Er is nu een experimentele driver voor nVidia die voor mij wel goed werkt. Dus het probleem is weer het gebruik aan goede open drivers voor video hardware. maar ... hoe kan je sasc-ng kapot gaan? door een kernel update? en is het echt sasc-ng of open-sasc-ng? dat sasc-ng niet gaat werken verbaasd mij niks nml. En ik heb de how-to ook getest op 8.04.1 maar ook weer zonder v4l-dvb drivers. Wat voor een DVB hardware probeer je te gebruiken? Bas, als je nog geen DVB hardware heb dan kan de loopback driver natuurlijk ook niet werken (denk ik). Hein
bas.t Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Rigolo, maar wel configureren en bouwen, dacht ik... Dat heb ik tenminste wel eens eerder gedaan en dat leek helemaal goed te zijn. TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode) Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...
Rigolo Geplaatst: 6 november 2008 Auteur Geplaatst: 6 november 2008 Bas, Ik denk dat het bouwen goed gaat .. maar dat je hem niet kan inserten omdat je bijvoorbeeld ook niet de DVB code modules geladen hebt. Vandaar dat je de meldingen krijgt van unknown symbols. Die GPF bij het testen van FFDesca krijg ik ook maar ik weet niet waar in de code deze vandaan komt. Geeft bij mij geen problemen bij het gebruik Hein
Sis Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Ik heb vandaag de CCcam patch kunnen installeren op open-sasc-ng. Ik heb helaas het zeer vervelende chroot verhaal moeten doorlopen. In het begin leek het onstabiel te lopen, maar na wat zappen lijkt het nu oké. Zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben? Hoe zit het met de CCcam.nodeid file? Hoe kan je zeker zijn dat die uniek is? Gr Sis PS; Omdat ik ook actief ben in het VDR topic, even voor de duidelijkheid, hier spreek ik over MythTV icm open-sasc-ng en cccam patch. ;-) ET9000: CCCam 2.3.0 - 13E, 19.2E, 23E, 28E DM800SE: CCCam 2.3.0 - 13E, 19.2E, 23E, 28E RaspberryPi OSCAM 120 r0
Hans Houwaard Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Origineel bericht van: Rigolo Hans, Ik heb een Ati Kaart (wel een oudje) met 8.10 en geen probleem. Maar op mijn laptop heb ik een nVidia kaart en die gaf juist problemen met 8.10 omdat nVidia daar nog geen nieuwe drivers had opgeleverd. Er is nu een experimentele driver voor nVidia die voor mij wel goed werkt. Dus het probleem is weer het gebruik aan goede open drivers voor video hardware. maar ... hoe kan je sasc-ng kapot gaan? door een kernel update? en is het echt sasc-ng of open-sasc-ng? dat sasc-ng niet gaat werken verbaasd mij niks nml. En ik heb de how-to ook getest op 8.04.1 maar ook weer zonder v4l-dvb drivers. Wat voor een DVB hardware probeer je te gebruiken? Hein Mijn DVB hardware is de Hauppage Nova HD S2 kaart. Deze werkte prima onder Ubuntu onder kernel 2.6.26-19-generic. De update naar 2.6.26-21-generic zorgde volgens mij voor de problemen. Ik had een werkende binary van sasc-ng idd en niet van open-sasc-ng. Ik heb van beide sources een nieuwe build gemaakt, die allebei crashen met een segfault. Dat lijkt in mijn huidige situatie dus niet uit te maken. De DVBloopback module laat wel netjes in de kernel. Ik heb net een NVidia Geforce 7200 kaart gekocht, uitstekende video ondersteuning met redelijke 3D. Als deze binnen is is hopelijk het probleem met Ubuntu 8.10 en NVidia opgelost. Mijn ATI kaart is te nieuw om fatsoenlijk door fglrx of radeon drivers te worden ondersteund. De kaart heeft geen 2D versnellers meer, alles gaat via de 3D engine. Precies dat deel wordt niet goed genoeg ondersteund. Ik ben trouwens erg geinteresseerd in de CCcam patch voor open-sasc-ng. Hoe kan ik die toevoegen, dit wordt niet vermeld in de how-to. Hans MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2 Asus NVidia 9600 GT Samsung LE40A552 LCD TV
bas.t Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Origineel bericht van: Hans Houwaard Deze werkte prima onder Ubuntu onder kernel 2.6.24-19-generic. De update naar 2.6.24-21-generic zorgde volgens mij voor de problemen. Hans Dank, die ga ik straks uitproberen, met de oude kernel. Kijken wat dat voor mij uithaalt. Bas TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode) Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...
Hans Houwaard Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Origineel bericht van: Rigolo Volgens mij zit de grootste verandering in deze revisie van v4l-dvb: 8985, "S2API: Added dvb frontend changes to support a newer tuning API" Ik heb dit niet zelf nagekeken maar dat zou betekenen dat je een hg clone -r 8984 http://linuxtv.org/hg/v4l-dvb zou kunnen doen om de sources te krijgen zonder S2API wijzigingen. Het zou best kunnen dat dit de reden is van het breken van mijn open-sasc-ng. Met de nieuwe kernel versie moest ik de v4l-dvb modules opnieuw bouwen en ik heb een nieuwere versie genomen. De nieuwste versies van v4l-dvb wilden trouwens sowieso niet bouwen, die braken op bttb-i2c ofzo. ik had revisie 9509 ofzo, die wilde wel bouwen. Blijkbaar zitten hier de S2api changes al in. Ik zou blij zijn als er binnenkort een optie bestaat om dvb s2api te kunnen bouwen met open-sasc-ng en mythbuntu support. Hans MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2 Asus NVidia 9600 GT Samsung LE40A552 LCD TV
bas.t Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 @all Ik heb net ubuntu 8.04.1 (LTS) van scratch geinstalleerd, met de voorlaatste kernel (2.6.24-19-generic). Zoals jullie vast weten zijn van deze kernel wel wat versies voorbijgekomen. Ik hoop maar dat dit de goede is, andere kan ik niet vinden. Ik heb, zoals ik altijd doe, ook voor mythbuntu, voor de "Alternate" versie gekozen. Het gaf me (voor het eerst, de ubuntu drivers werkten altijd perfect!!!) problemen om de nvidia driver werkend te krijgen, heb wat pakketjes weggehaald en de laatste driver gedownload van nvidia, volgens de regels gecompileerd en geinstalleerd. Werkt perfect! Het enige verschil dat ik tot dusver tegenkom is het "beroemde/beruchte" nvidia splashscreen bij het opstarten. Ik ga nu proberen om open-sasc-ng te configureren met "./configure", in de hoop dat ik nu geen "test: 208: 4: unexpected operator" of soortgelijke fouten meer tegenkom en daarna de module compileren met "make module". De laatste opdracht gaf me ook kopzorg. Heb ik nog niet gepost en ik hoop dat dat ook niet meer hoeft. Zal wel met de voornoemde fout samenhangen. Ik ga er nog steeds van uit dat ik de nieuwe dvb modules niet nodig heb. Hoop dat de waarheid mij volgende week, als ik de tuners binnen heb, niet achterhaalt. Als dit een mogelijk (kernel-gerelateerd) probleem oplost, zal ik alle stappen die ik hiervoor heb gedaan nogmaals van scratch doen en documenteren. En posten, uiteraard. Wish me luck! Bas. TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode) Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...
bas.t Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Hieperdepiep HOERA!!! Geen foutmeldingen meer, "./config" werkt gewoon en "make module" ook. "insmod" etc laat ik even voor wat het is, ik heb de tuners tenslotte nog niet in huis. Wel geeft "dmesg" deze melding terug, maar rigolo had daar uiteindelijk geen last van, dus ik vast ook niet: [ 2550.638013] FFdecsa_test[6151] general protection eip:8050569 esp:bfb49430 error:0 Voorheen gaf het wel 50 (?) meldingen van andere soort en een paar van deze, als ik het me goed herinner. Voor de volledigheid: ik ga dit proces even herhalen met de nieuwe kernel, kijken wat er gebeurt. Het kan tenslotte voor hetzelfde geld aan de nvidia driver hebben gelegen.... Bas. TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode) Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...
bas.t Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Ik heb net, met de nieuwste kernel en de nieuwste nvidia drivers (niet die van ubuntu) het proces herhaald en alweer: HIEPERDEPIEP HOERA!!! Na de "./config" en "make module" heb ik ook "make" gedaan. Geen narigheid. Ach ja, eind goed al goed. Ik zal de stappen die ik deed documenteren en posten, maar dat kan wel volgende week worden, de WAF is ook van belang. Bas. PS: ze is het meer dan waard! TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode) Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...
bas.t Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 OK, ik heb het nog eens gedaan, zodat ik er zeker van ben dat het klopt. Vorige keer heb ik een engelse versie geinstalleerd, toen ging het goed, nu een nederlandse. En ver*#$@!* als het niet waar is, de fouten zijn terug. Nog maar een keer in het engels proberen... Bas. TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode) Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...
bas.t Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Origineel bericht van: bas.t Ik heb het geprobeerd met de inmiddels uitgegeven release 8.10 (alternate) en met de 8.04.1 (LTS) versie. Maar als ik open-sasc-ng (revisie 49) configureer (./configure of ./configure --dvb-dir=/home/<user>/v4l-dvb dan krijg ik altijd twee regeltjes extra, die ik hier met -- heb gemarkeerd: Using C++ compiler: g++ Using compile type debug--test: 208: 4: unexpected operator --test: 208: 4: unexpected operator Processor capabilities: pentium ( mmx sse ) Trying various FFdecsa optimizations... PARALLEL_32_INT: 86 PARALLEL_64_2INT: 84 PARALLEL_64_LONG: 80 PARALLEL_64_MMX: 139 PARALLEL_128_2LONG: 73 PARALLEL_128_2MMX: 133 PARALLEL_128_SSE: test failed PARALLEL_128_SSE2: build failed Choosing PARALLEL_MODE = PARALLEL_64_MMX Ik ben er uit. De fout is reproduceerbaar. Zolang ik een standaard engelse of nederlandse install van ubuntu (8.04.1 of 8.10) doe gaat het goed. Het gaat fout als ik een nederlandse install heb gedaan EN de volledige taalondersteuning installeer. Dat wil zeggen, language-pack-nl-base en/of language-pack-nl lijken verantwoordelijk voor de mislukkingen. Zolang ik niet de volledige taalondersteuning na de standaardinstallatie doe gaat alles dus goed. Weer een probleem minder. Bas TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode) Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...
Rigolo Geplaatst: 8 november 2008 Auteur Geplaatst: 8 november 2008 Bas (en anderen) Goed om te horen dat het probleem dat bas heeft nu duidelijk is. Hoe het opgelost moet worden is een 2de. Ik heb aan de beheerders van de mythtv.nl wiki gevraagd of in de how-to voor open-sasc-ng op hun wiki mocht plaatsen. Zij zijn daarmee akkoord gegaan met als randvoorwaarde dat deze in het nederlands wordt opgesteld. Vanmorgen heb ik de how-to zoals ik hem had vertaald en overgezet naar deze wiki. Je kan hem nu vinden op de volgende lokatie: http://wiki.mythtv.nl/index.php/Open-sasc-ng Omdat het een wiki kan iedereen er nu zelf verbetering en aanvullingen op doen. Ik hoop dan ook dat bijvoorbeeld het probleem van Bas toegevoegd word aan het Tips en Links gedeelte. Tevens heb ik gezien dat iemand op het dvbn.happysat.org forum een how-to had geschreven voor het compileren en bouwen van .DEB's voor open-sasc-ng. Dit blijkt een nederlander te zijn en ik ga vragen of hij dat gedeelte ook zou willen toevoegen aan de nederlandse wiki. Ik hoor wel of er nog commentaar op deze nederlandse instructies. Hein
Hans Houwaard Geplaatst: 9 november 2008 Geplaatst: 9 november 2008 De taal zou volgens mij niet uit moeten maken, die hebben geen invloed op het buildproces of de versies van de software. Mijn ervaring is ondertussen dat de Hauppage Nova S2 HD niet langer ondersteunt is door de v4l-dvb repository. Als ik terugga naar de codebase die wordt aangegeven is mijn kaart nog niet bekend, als ik de nieuwste versie neem, dan wordt de kaart nog steeds niet correct gedetecteerd door de module. Heel irritant dus weer, Hans MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2 Asus NVidia 9600 GT Samsung LE40A552 LCD TV
Aanbevolen berichten