Ga naar inhoud


antennesignaal samsung ontvanger splitten tbv lcd met dvb-t


pb208

Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik heb een samsungontvanger met een door de samsung gevoede funke antenne. Sinds kort ook een lcd tv met dvb-t. Hier in Halsteren bij Bergen op Zoom kun je niet even snel een powerinsertor vinden. Is er een simpel kunstje om het antenne signaal van de samsung zonder voedingssignaal naar de lcd te sturen, maw kan ik veilig splitten zodat ik de samsung even als powerinsertor gebruik ? Ik kan een beetje solderen.

mvg pb208

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja er zijn inderdaad splitters met aan een kant de DC doorvoer en aan de andere kant galvanisch ontkoppeld.

Maar je hebt dat even niet in de buurt.

Nu is een ingang van een tuner meestal afgesloten met 75 Ohm, dus dat kan sluiting van de 5 Volt van de Samsung veroorzaken

Gebruik een standaard splitter en doe in de kabel die naar het andere scherm gaat een keramische condensator van +/- 30 t/m 150 pF (dus slechts 1 stuk van ongeveer die waarde) in serie met de kern en het aansluitpunt van de connector.

 

Snurker sleep

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal.

De antenne aansluiting van de Samsung die naar de TV gaat heeft het complete antenne signaal. Je kunt dus de Samsung dus als luxe power inserter gebruiken. Heb ik zelf ook een keer gedaan. Inderdaad moet je de Samsung wel echt aanzetten.

René.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen, jullie zijn allemaal fantastisch. Eerst een antwoord op de dragoncam vraag, die het nu prima doet (met de doe hetzelf ongevoede antenne, maar slecht signaal) en nu deze laatste tip .

Bedankt.

 

ps Nu ik weet dat de dvb-t ontvanger in mijn lcd tv goed werkt ga ik toch maar via internet een power insertor bestellen.

 

Nogmaals, bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ook op de ouderwetse manier met een hark ant.( met of zonder een T splitter),(en met of zonder ant. versterker.)Wel de 5volt uit schakelen via het menu van de DVBT ontvanger bij een Hark Ant.Dan heb je niets nodig ,je kunt het ANT.signaal gewoon door lussen,Ant.in Ant.out van de ontvanger.Hoe beter de ant.hoe sterker is het signaal,maakt op zig niet veel uit of je nu 50% of 90% hebt als het maar niet weg valt.Let wel op dat je met de speciale DVBT antennes veel eerder last van beeld wegval hebt [blokken}dit komt door de breedband versterker deze versterkt ook signale die je niet nodig hebt zoals storing van brommers en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip. De instelling voor de dvb"afdeling"van de lcd tv kan inderdaad zelfstandig geregeld worden.

Het is nu een stuk beter.

Nog 1 vraagje... ?

Als ik het dvb -antennesignaal split, kan dat dan ook gebruikt worden voor de fm-antenne ingang van mijn receiver ?

 

mvg pb208

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord is NEE

 

FM signaal in de lucht zit op 3 metergolven

daar is een 2 maal 1/4 antenne voor nodig

dus 2 maal 75cm

en de antenne tbv digitenne is voor breedbandig UHF ontworpen

bv. in Brabant Ned1,2,3 op kanaal 30 = 546 Mhz

Dat wil zeggen golven van 55 cm lengte

waar dus weer een antenne voor nodig is van 55/4= +/- 14 cm

 

Snurker sleep

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...