Ga naar inhoud


Slechte kwaliteit op LCD-TV Digitenne


rolandroland

Aanbevolen berichten

Op mijn oude TV (breedbeeld)levert Digitenne een prachtig beeld. Maar op de LCD TV bagger beeld met name bij snel bewegende beelden. Hoe kan dit toch? Sommige mensen zeggen dat een LCD TV van zo een hoge kwaliteit is dat je dan de gebreken van Digitenne ziet. Als ik voetbal kijk op de oudere tv kan ik de bal goed volgen maar bij een LCD TV dus niet. Ik heb dus liever een oude TV op deze manier. Zijn hier geen oplossingen voor?!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ook al vaak een avondje geprobeerd naar digitenne te kijken via mijn 101 cm lcd-tv, maar het is zo onscherp dat ik snel weer overschakel naar de satelliet. En uurtje kijken en je wrijft continu in je ogen omdat het zo wazig is, ik heb dvb-t tuner ingebouwd in mijn sony lcd en dvb-t in mijn clarke-tech combo via HDMI, maar het is dus echt niet te doen. En ja op een klein lcd scherm of 82 cm breedbeeld-aquarium is het prima beeld. Via een 107 cm Plasma en dan niet te dichtbij, gaat het nog wel. De oplossing is, wat KPN ook aangeeft een scherm niet groter dan 82 cm of kijken met een oude CRT tv.

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digitenne op een HD-ready TV is waardeloos.

Op mijn Philips breedbeeld LCD-TV van ongeveer 50 cm zijn de publieke zenders nog net te doen, maar het houdt niet over.

 

Gelukkig ben ik ook in het bezit van een Philips HD-prepared CRT toestel. Deze geeft een prima beeld, Satelliet-TV is werkelijk schitterend op dit toestel.

 

Helaas maakt Philips niet meer van dit soort TV's.

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rolandroland
Op mijn oude TV (breedbeeld)levert Digitenne een prachtig beeld. Maar op de LCD TV bagger beeld met name bij snel bewegende beelden. Hoe kan dit toch? Sommige mensen zeggen dat een LCD TV van zo een hoge kwaliteit is dat je dan de gebreken van Digitenne ziet. Als ik voetbal kijk op de oudere tv kan ik de bal goed volgen maar bij een LCD TV dus niet. Ik heb dus liever een oude TV op deze manier. Zijn hier geen oplossingen voor?!
Ja wel hoor een plasma tv kopen die is net zo snel als een CRT tv.ik heb vandaag even getest met een silvercrest reciver ( van LIDeL )Op een 42" plasma . alleen is het beeld niet zo scherp als op sateliet.Plus de ene LCD is de andere niet,er zit veel verschil in kwaliteit,di kun je in de winkel meestal niet zien om dat ze vaak een Demo DVD aan hebben staan .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij steeds weer opvalt in discussies over dit onderwerp is

dat de LCD-tv vaak de schuld krijgt, terwijl m.i. de bron de

veroorzaker is van de beelkwaliteit: dvb-t.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk weinig problemen op mijn Sony Bravia 32" 100Hz.

Alleen F1 gaat te snel dan hebben de race autos soms een schaduw maar verder is het goed te pruimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zet al die zogenaamde "beeldverbeteraars" uit.

 

En let bij het vergelijken er wel op dat je dezelfde afmetingen ten opzichte van elkaar vergelijkt.

 

Vaak krijgt een 107cm lcd de schuld maar wordt het vergeleken met een 70 cm. CRT scherm.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt niet aan digitenne maar aan de LCD, Een LCD beeld geeft altijd beeld, een CRT is een scannende beam, waarbij je hersenen de beelden verzinnen als tussen 2 scans. Een LCD wisselt ook van beeld maar dit begrijpen je hersenens niet. (let maar een op tekst die snel naar links gaat). Er zijn wel opties bij LCD zo als pixelplus die tussen 2 scan een extra beeld toevoegen

 

Origineel bericht van: rolandroland
Op mijn oude TV (breedbeeld)levert Digitenne een prachtig beeld. Maar op de LCD TV bagger beeld met name bij snel bewegende beelden. Hoe kan dit toch? Sommige mensen zeggen dat een LCD TV van zo een hoge kwaliteit is dat je dan de gebreken van Digitenne ziet. Als ik voetbal kijk op de oudere tv kan ik de bal goed volgen maar bij een LCD TV dus niet. Ik heb dus liever een oude TV op deze manier. Zijn hier geen oplossingen voor?!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: flater
Ligt niet aan digitenne maar aan de LCD, Een LCD beeld geeft altijd beeld, een CRT is een scannende beam, waarbij je hersenen de beelden verzinnen als tussen 2 scans. Een LCD wisselt ook van beeld maar dit begrijpen je hersenens niet. (let maar een op tekst die snel naar links gaat). Er zijn wel opties bij LCD zo als pixelplus die tussen 2 scan een extra beeld toevoegen

..


En juist die zogenaamde opties zoals pixel plus en weet ik veel wat voor "beeldverbeteraars" ze allemaal verzinnen verklooien het beeld, allemaal uitzetten die troep.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Die "beeldverbeteraars" waren nodig om de zeer matige beeldkwaliteit van plasma´s en lcd´s van de eerste generatie wat beter te doen lijken.

Dat het beeld daardoor nog verder verkloot werd, ziet de doorsnee leek niet. Integendeel....hij vind het zelfs mooi.

 

Een typisch voorbeeld is mijn (ex) schoonvader met z´n eerste 100 Hz CRT TV. Vol trots liet hij mij het nieuwe uiterst "scherpe" beeld zien.

Al brakend en gillend greep ik de A.B. en zette alles uit wat er maar uit kon en het beeld was prima.

Een dag later had ie alles weer terug gezet want hij vond het beeld niet om aan te zien volgens mijn deskundige methode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ken ik er ook! :D En die zeggen dan van die dingen zoals "composite ziet er beter uit dan RGB-scart." en nog van die dingen. Ja, hoe kan het ook anders hé, je kan op RGB bijna niks zelf aanpassen in je beeldinstellingen... je scherpte op het maximum zetten bijvoorbeeld smirk

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op mijn Philips de pixel plus aanzet is het beeld niet om aan te zien zo slecht!

 

Die andere beeldverbeteraars vallen nog wel mee maar Pixel Plus is bij Digitenne, satelliet en IPTV echt een beeldverslechteraar.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een apart kastje (Samsung of Topfield van KON) die je aansluit op je LCD TV via een SCART aansluiting? Dan heb je een minder beeld en dat komt omdat een digitaal ontvangen signaal van Digitenne (door de gebruikte SCART technologie) eerst wordt omgezet naar een analoog signaal en in je TV weer omgezet in een digitaal met kwaliteitsverlies en dus een minder beeld zeg maar gerust slecht).

 

Heeft je LCD een DVB-T kaart aansluiting heb je het kasje niet nodig maar wel een Conax kaart en is de beeld volledig digitaal en dan heb je wel een veel beter beeld. Minder dan satelliet kwaliteit op een CRT TV maar zeer acceptabel voor mij.

 

Heb je een kastje met een HDMI aansluiting naar je TV dan zal je ook een digitaal ontvangen zonder eerst een omzetting naar analoog. Maar dat heb ik zelf niet getest.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen, Ik heb een Topfield PVR via RGB-scart op een 42 inch Philips LCD en het beeld ziet er gewoon goed uit. Ik zie geen verschil in de kwaliteit als ik direkt met de TV-tuner kijk.

Ik heb toch zo'n vermoeden dat dit door de kwalitatief goede A/D en D/A omzetters van tegenwoordig niet echt meer een wezenlijk verschil maakt.

Hetzelfde geldt voor audio, vroeger wilde je graag digitaal koppelen om van de analoge ruis af te zijn, tegenwoordig is die ruis er (vrijwel) niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...