Ga naar inhoud


Gooi maar weg.


Gene 1225

Aanbevolen berichten

We worden steeds meer bewust gemaakt van onze ecologische voetafdruk , van onze vervuiling en wegwerpcultuur : dat mag , de wereld kan er maar beter van worden . Maar dikwijls lijkt het er op dat de consument de oorzaak is van alle ellende . En daar wil ik eens op reageren : wij , consumenten , produceren GEEN afval ( behalve wat we in de wc doen ) , wij betalen alleen maar voor de afval die de industrie ons opdringt : nutteloze verpakkingen , weggooiartikelen en ... geen herstellingen meer van toestellen tenzij tegen een absurde kost .

Van dit laatste heb ik deze week weer een mooie ervaring .

De droogkast ( trommeldroger ) maakt een schurend geluid . Ding is 15 jaar en dan denk je : weggooien , maar een schurend geluid is geen storing in de electronica en dus dacht ik : even opengooien : achterwand losschroeven en kijken . Oorzaak : de motor : waarschijnlijk speling op de as .

Even bellen voor een andere motor , zal het zelf wel plaatsen en kan dus niet teveel kosten . Had je gedacht : 350 euro voor een nieuwe motor , herstellen kan niet .

OK , nieuw toestel kost zowat 600 euro : dus beter weggooien gelet op de ouderdom .

Mar eigenlijk heb ik maar een rollager van 10 euro nodig om dat ding weer als nieuw te laten draaien : maar dat gaat niet .

Tja, als je onderdelen zo schrikwekkend duur maakt dan blijft er voor de consument niets anders over dan de oude toestellen maar snel weg te gooien en nieuwe te kopen . Wat soms wel verantwoord kan zijn als de nieuwe toestellen bv energiezuiniger zijn , of als als er meer slijtage is . Maar hier gaat het om een rollager van pakweg 10 euro . Ik vraag me af : hoelang kunnen we ons dit soort zaken nog permiteren ? Het is maar een bedenking .

 

ps : of het al een rollager of een busje is weet ik niet : die dingen zijn zo gemaakt dat je ze zelfs niet kan losschroeven .

 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tip: Investeer in een stuk waslijn en/of een droogrek.

s'morgens de was ophangen sávonds er droog weer afhalen.

Bij vochtig weer hang je het op een paar droogrekjes binnen of op zolder.

helemaal geen droogtrommel nodig en spaart energie.

 

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou er gebeuren wel rare dingen op dit gebied.

De natuur heeft de komkomer al van een verpakking voorzien

En wij trekken er nog eens een keertje een cellofaantje overheen.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom nou jongens. We moeten consumeren anders gaat de kredietcrisis over in een recessie.

 

Dus laten rollen die euries!!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Dus laten rollen die euries!!

Och het geld laten we al rollen.

 

De olie zakt behoorlijk in prijs, is al meer dan de helft naar beneden gegaan.

dus de gasprijs gaat weer omhoog want die is gekoppeld aan de olie. smiley_rolling.gifsmiley_rolling.gif

Gelukkig maar dat we slimme mensen bij de gasunie hebben want ik had het andersom gedaan. smiley_crazy.gif

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat was begin oktober al op het nieuws ===Helaas voor ons was de peildatum voor het bepalen van de nieuwe gasprijs voor volgend jaar 1 oktober dus de olieprijs zakte net te laat===

 

 

Groeten Tijgertje. cry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het. Mijn scheerapparaat ging een tijdje terug ook stuk. Ik heb er toevallig een paar van hetzelfde type, en op een gegeven moment gingen ze allemaal achter elkaar stuk.

 

Dacht eerst van: sja pech nieuwe kopen maar. Toen toch nog eens een poging gedaan er eentje open te maken. Gebruiken ze een of ander naar schroefje (Torx ofzo) die ik met een schaar eruit wist te draaien.

 

Blijkt aan de binnenkant dat de schuifschakelaar met een draadje aan de motor vastzit. Door het schuiven beweegt het draadje en uiteindelijk breekt het draadje door metaalmoeheid.

 

Dus ik soldeer er een nieuw draadje op, en ze doen het weer, allemaal. Scheelt weer wat euro's (en wat afval).

 

Nutteloze verpakkingen sta ik ook vaak van te kijken. Koop eens een pak lege CD's. Dan krijg je 10 CD's in jewelcase in een kartonnen doosje. Dat kartonnen doosje is al gesealed, maar ook iedere afzonderlijke CD moet altijd weer in een cellofaantje. eek Zoveel zooi wat gewoon dubbel of driedubbel verpakt moet worden.

 

Er zijn ook zoveel dingen waarbij ik denk "een kartonnen doosje of papieren zakje was genoeg geweest". Te sneu.

 

Ik ben een tijd terug (meer dan een jaar, dus heeft niets met die kredietcrisis te maken) gestopt met het kopen van spullen die ik eigenlijk niet zo heel hard nodig heb. Ik denk serieus dat ik nu nog 10-20% koop van wat ik vroeger kocht (aan luxegoederen). Ik was een beetje koopziek denk ik ja. Ik heb hier genoeg spullen staan om nog een hele tijd vooruit te kunnen. laugh En ik kan nog wat geld sparen zo ook.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ja alleen al op verpakkingen let word je vaak niet goed. Haal alles wat niet nodig is er af in bv de supermarkt kunnen de karretjes de helft kleiner zijn. Ook in de bouwmarkten word je vaak niet goed. Laatst had ik een 15mm koperen bochtje nodig, maar je krijgt ze daar alleen maar per 3 of 5 verpakt. Dus maar weer even naar de oude loodgieter om de hoek om er 1 te halen.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben het niet eens met de titel,

 

ook in Duitsland spreken de autofabrikanten over het wegdoen van auto's van voor 2000 (te vervuilend mbt uitlaatgassen voor ons milieu beweren ze)

let wel bij de productie van een nieuwe auto ontstaat meer dan 10000 kg (sommige merken 30000 kg) milieu afval voor een auto die enkel 1250 kg weegt.

 

ook Amsterdamse politici denken na over het weren van oudere auto's inzake de uitlaatgassen en vervuiling, die mogen straks de stad niet meer in (de gemeentelijke verordening wordt al aan gesleuteld)

 

wat gebeurd er in de realiteit?

de oude auto's gaan allemaal naar Afrika en Rusland en blijven gewoon door rijden en vervuilen, maar ook energie verbruiken.

 

dus er wordt niets vervangen of verbeterd, het wordt erger.

 

iedereen die de kosten van een oude tov een nieuwe overweegt heeft het over de reparaties welke bij ouder wordende auto's duurder worden <> dat loont zich niet meer

?

dat loont zich wel

zelfs voor de auto industrie met zijn toeleveranciers en de garagisten loont het zich

belangrijker nog is dat ons milieu er baat bij zou hebben

 

auto fabrikanten zouden ook trajecten kunnen opzetten oude auto's schoner te maken door upgrade pakketten te ontwikkelen

 

weggooien (afschuiven naar afrika) is slechter

 

chiao

 

Time Machine Stadium - Live

Jean Michel Jarre

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik mij aan erger al jaren is de hoeveelheid reclame en gratis kranten die ik ondanks mn sticker "alleen geadreseerde post aub" nog steeds door de bus gegooit krijg.

Ik lees al jaren geen papier meer op een uitzondering na dan.

Ik zal wel vooruit lopen op de feiten denk ik.

 

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Nutteloze verpakkingen sta ik ook vaak van te kijken. Koop eens een pak lege CD's. Dan krijg je 10 CD's in jewelcase in een kartonnen doosje. Dat kartonnen doosje is al gesealed, maar ook iedere afzonderlijke CD moet altijd weer in een cellofaantje. eek Zoveel zooi wat gewoon dubbel of driedubbel verpakt moet worden.

Er zijn ook zoveel dingen waarbij ik denk "een kartonnen doosje of papieren zakje was genoeg geweest". Te sneu.


Ben het toch niet helemaal met je eens, want jij koopt dan wel een heel doosje tegelijk maar er zijn er ook die er maar 1 of 2 nodig hebben.
Ga je als winkel dan zo'n verpakking openmaken om de klant van dienst te kunnen zijn dan komt nr. 2 die (als er om de afzonderlijke cd verpakkingen geen cellofaantjes zitten) om vervolgens de inleg vellen er uit steelt omdat hij/zij de originele al gebruikt had.

Zo zijn er wel meer van dat soort zaken te noemen, ik ken bijv. een winkel waar alle verpakkingen bij de kassa door de kassieres geopend moeten worden en gekontroleerd op inhoud reden? Er zijn klanten die er een pakje scheermesje oid. bij in stoppen of een uurtje doodleuk de winkel binnenkomen en claimen dat in het doosje met 10 eieren er maar 8 in zaten en nu nog even de 2 eitjes op komen halen.

Bedrijven worden dus vaak door frauderende klanten dusdanig benadeeld (de goeden buiten beschouwing gelaten) dat men vaak gedwongen wordt om extra verpakkingen om verpakkingen aan te brengen zodat dit niet of minder snel mogelijk is.

Probleem is echter dat jij als eerlijke klant extra onnodige rommel thuis krijgt en uiteindelijk ook nog eens de kosten voor het hele verhaal mag gaan betalen.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B

Ben het toch niet helemaal met je eens, want jij koopt dan wel een heel doosje tegelijk maar er zijn er ook die er maar 1 of 2 nodig hebben.

Volgens mij had het er juist (net als met blisters) mee te maken dat als ze het niet doen de Chinezen er mogelijk mee zouden rotzooien.

Tegenwoordig koop ik ook spindels trouwens, CD's gaan direct in een mapje zonder die grote doosjes.

Wat betreft klanten die 1 of 2 CD's willen: die moeten niet zeuren en er maar gewoon 10 kopen. Dat kost je echt geen rib uit je lijf en dan hebben ze er meteen genoeg voor de komende 10 jaar. Als ze die CD's nou serieus niet zelf op krijgen geven ze de overige 8 maar cadeau aan iemand die ze wel kan gebruiken, er is altijd wel zo iemand in je omgeving.

Als je inlegvelletjes gaat stelen ben je trouwens wel heel diep gezonken!

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe moeten die bedrijven er anders vanaf komen?

Zij hebben ze ook binnen gekregen. Misschien wel met een

26" CRT!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...