Ga naar inhoud


's nachts verwarming lager zetten,heeft het nut?


pukje

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: HenkRood

Volgens mij blijft de gasdruk op niveau omdat er voldoende gasregelstations zijn op wijkniveau.


Ik betwijfel het ,de grote gas afnemers hebben niet voor
niets een EVHI gas meter die het verbruik corrigeerd met
de gasdruk en temperatuur
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: HenkRood

Origineel bericht van: pukje
om 17:00 gaat in de woonkamer een stroom kachel van 1000W aan dan wordt in feite alleen de woonkamer nog verwarmd.

Is stroom goedkoper dan olie tegenwoordig? confused

Groet, Henk


Klopt stroom is veel duurder ,is echt een discussie punt om het
evenwicht te vinden.
Het is een nep openhaard met vlammtetjes ,de gezelligheid speeld ook mee.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch


hierover, (de vraag) is vorig jaar een heel topic aan gewijd.
zoek dat maar eens op.

eenduidig antwoord is JA, 's nachts de verwarming lager.

chiao


Dat was alweer een jaar geleden ,kan zijn dat er nu nieuwe
inzichten zijn en zeker van belang met de nieuwe energie prijzen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

In de overgangstijd is mijn 1000 Watt kacheltje ideaal.

Dan hoeft de grote verwarming niet onnodig de hele vloer op temperatuur te brengen.

 

Bij de olieprijzen van een maand of wat geleden weet ik niet meer wat nou goedkoper is: olie of stroom.

 

Die 1000 watt brengt in de herfst de temperatuur in mum van tijd naar boven de 21° C. Hij staat ´s morgens een uurtje aan en ´s avonds.

 

Dat ik met 1000 watt de woonkamer van 70 m² verwarm geeft een goede indruk van de isolatiekwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout


Bij de olieprijzen van een maand of wat geleden weet ik niet meer wat nou goedkoper is: olie of stroom.

Die 1000 watt brengt in de herfst de temperatuur in mum van tijd naar boven de 21° C. Hij staat ´s morgens een uurtje aan en ´s avonds.

Dat ik met 1000 watt de woonkamer van 70 m² verwarm geeft een goede indruk van de isolatiekwaliteit.


Ja is jou woning goed geisoleerd ,ik moet veel meer joules
erin steken mad

Olie is nog altijd goedkoper ,heb eens een tijd geleden een
berekening gemaakt
1Mjoule stroom kost 0,055 cent (hoog tarief)
1Mjoule olie kost 0,016 cent
1Mjoule gas kost 0,015 cent

Rendament stroom = tussen 98 en 100 %
redament olie tussen 70 en 90 %
rendament gas tussen 70 en 90 %

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik voortaan altijd voor 50 euro tanken, heb je gelijk geen last meer van de prijsverhogingen. crazy

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuke discussie waarbij iedereen wel iets weet. Wat betreft s'nachts de verwarming uit en s'morgen aanwarmen is energie zuiniger dan de verwarming aan te laten staan op een hogere temp. Dit om 2 redenen, 1e delta T wordt gedurende de nacht lager waardoor minder velies optreedt

2e De kachel gedurende langere tijd achter elkaar aan te zetten is rendabeler dan steeds aanslaan, 5 of 10 min branden en weer uit. Starten is onrendabel + het duurt even voordat de kachel zijn juiste rendement bereikt.

Wat betreft de m3 verhaal, de gasmeter die wij in nederland gebruiken is geijkt voor een bepaalde druk en temperatuur. De druk die aangevoerd wordt wijkt zelden af, alleen in het hoofdnet van de gasunie ( 36 bar) zakt de druk in de winter iets onderuit in de ochtend. Dus met de druk is in de ideale gaswet ( boyle gaylusac) niets aan de hand. De temperatuur is een ander verhaal, deze staat op 15 graden celcius afgesteld maar zodra het echt lang koud begint te worden vindt er koude diffusie plaats door de grond en door het buizenstelsel waardoor uiteindelijk de temp van het gas lager wordt dan 15 graden. Op dat moment begint er een negatieve afwijking op te treden waardoor de meter meer m3 aanwijst dan dat je in werkelijkheid gebruikt. Een massflowmeter kan dit corrigeren maar zijn heel duur en wegen niet op tegen de negatieve afwijking. Tevens zijn er enkele onzekere parameters in de berekening zoals buitentemperatuur en tijdinteval van de vorstperiode etc.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is heel de wijk voorzien van een warmtepomp systeem welke het huis verwarmt en koelt wanneer het nodig is. Vloerverwarming is aanwezig door heel het huis (ruim 200m2). Dit systeem staat 24/7, 365 dagen per jaar aan. Alleen bij een vakantie langer dan één week, wordt aangeraden het evt uit te schakelen. Maar daar het systeem eigenlijk haast niets te doen heeft in de zomer en lente, schiet je daar eigenlijk weining mee op.

Het systeem, wat verder elektrisch werkt, gebruikt 3500KW per jaar. Daarbij is het huis 24/7 21 graden (badkamers iets warmer, slaapkamers iets kouder. Geweldig systeem. Vooral in de zomer wink

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alfred de witt
De temperatuur is een ander verhaal, deze staat op 15 graden celcius afgesteld maar zodra het echt lang koud begint te worden vindt er koude diffusie plaats door de grond en door het buizenstelsel waardoor uiteindelijk de temp van het gas lager wordt dan 15 graden. Op dat moment begint er een negatieve afwijking op te treden waardoor de meter meer m3 aanwijst dan dat je in werkelijkheid gebruikt.

juist in tegendeel, hoe kouder het gas, hoe meer je krijgt voor hetzelfde geld, zet maar een vriezer om je meter (1m3 vloeibaar gas levert wel tig m3 gasvormig gas!! dus 1m3 vloeibaar (koud) gas heeft een grotere warmte inhoud dan 1m3 gasvormig gas)
P-V-T formule...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alfred de witt

Dit om 2 redenen, 1e delta T wordt gedurende de nacht lager waardoor minder velies optreedt

Ben ik met je eens
stel buitentemp. is 0 graden en binnen 20
in de loopt van de nacht zakt de binnen temp tot 17graden
dan is de gemmidelde delta T over de nacht 18,5 graden
geduurende 8 uur.
Dus 1.5 graden mindering per 8 uur = 0,5 graden uitgerekt over
24uur.
(20 - 0,5)/20 = 0,975 dus 2,5% besparing (niet veel he)

Origineel bericht van: alfred de witt

2e De kachel gedurende langere tijd achter elkaar aan te zetten is rendabeler dan steeds aanslaan, 5 of 10 min branden en weer uit. Starten is onrendabel + het duurt even voordat de kachel zijn juiste rendement bereikt.

Dus de thermostaat zo instellen dat het verschil tussen in
en uitschakelen groot is b.v. 0,8 graden.

dan wordt die 2.5% besparing van boven al minder omdat de gemiddelde
temperatuur overdag lager is geen 20 maar 19,6 graden


Origineel bericht van: alfred de witt

Wat betreft de m3 verhaal, de gasmeter die wij in nederland gebruiken is geijkt voor een bepaalde druk en temperatuur. De druk die aangevoerd wordt wijkt zelden af, alleen in het hoofdnet van de gasunie ( 36 bar) zakt de druk in de winter iets onderuit in de ochtend. Dus met de druk is in de ideale gaswet ( boyle gaylusac) niets aan de hand. De temperatuur is een ander verhaal, deze staat op 15 graden celcius afgesteld maar zodra het echt lang koud begint te worden vindt er koude diffusie plaats door de grond en door het buizenstelsel waardoor uiteindelijk de temp van het gas lager wordt dan 15 graden. Op dat moment begint er een negatieve afwijking op te treden waardoor de meter meer m3 aanwijst dan dat je in werkelijkheid gebruikt. Een massflowmeter kan dit corrigeren maar zijn heel duur en wegen niet op tegen de negatieve afwijking. Tevens zijn er enkele onzekere parameters in de berekening zoals buitentemperatuur en tijdinteval van de vorstperiode etc.


Als de gasdruk van de gasunie tot het GOS zakt door het grote
verbruik dan zal de gasdruk van het GOS tot wijkverdeelstation
logischerwijze ook zakken.
dan zal zeer zeker van wijkverdeelstation tot afnemer ook zakken
als je ver van dat verdeelpunt zit ,want echt dik zijn
de gasleidingen in de wijken niet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Tot nu toe doe ik als volgt:
's avonds om 21:30 gaat de thermostaat op 17,5
's ochtens om 06:30 gaat de thermostaat op 18,5
om 07:00 sta ik n.l. op dan heb ik in de badkamer nog warmte (20 graden)
om 07:00 gaan de verwarming weer op 17,5
om 09:00 gaat de verwarming op 19,5 (dan staat mijn werderhelft op )
om 10:00 op 20,0 voor de rest van de dag.
om 17:00 gaat in de woonkamer een stroom kachel van 1000W aan
dan wordt in feite alleen de woonkamer nog verwarmt.

Maar als ik alles op een rijtje zet vraag ik me af of het wat
brengt!


Zoveel mogelijk grote warmte verschillen vermijden
meer dan 5 graden kost geld.
ik zou hem zo instellen

0630 20 graden tot 1700 uur
1700 bv 21 graden tot slapen gaan ? bv 2300 uur
2300 uur naar 17 graden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw wordt al kwaad, als de temperatuur beneden de 23 graden komt. Vaak zit ik s'winters (ongeveer) in m'n blootje!

Maar, gevoelswijze doe ik 's nachts de thermostaat 2 graadjes lager. Ik lig anders te zweten in m'n bed. In gebruik scheelt het (volgens mij) niet veel. Overdag is er altijd iemand thuis.

O ja, we hebben stadsverwarming van NUON. We worden al ongeveer

30 jaar bestolen.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Origineel bericht van: Tonskidutch


hierover, (de vraag) is vorig jaar een heel topic aan gewijd.
zoek dat maar eens op.

eenduidig antwoord is JA, 's nachts de verwarming lager.

chiao


Dat was alweer een jaar geleden ,kan zijn dat er nu nieuwe
inzichten zijn en zeker van belang met de nieuwe energie prijzen


inzichten en energie prijzen zijn een kant van de medaille
de andere kant is en blijven de ultieme waarheden in de bouwfysica (wetenschappelijke fenomenen en wetmatigheden)

het antwoord blijft ja
en qua prijspeil ontwikkeling kan men meer dan ooit altijd geld besparen door die maatregel toe te passen.

doei

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt betreffende het kouder worden van gas, slippertje.

P x V / T is constant dus als de temp in werkelijkheid 280 kelvin wordt ipv 288 geeft de meter een afwijking van 2,784%. In werkelijkheid is de afwijking altijd naar boven ( je betaald dus teveel) omdat de meters bij lagere temp. geijkt worden.

 

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...