Ga naar inhoud


's nachts verwarming lager zetten,heeft het nut?


pukje

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: sat-elite
Isoleren enz is een andere zaak.
maar de warmte die afgegeven is aan de ruimte (muren plafond,vloeren.gaat bij lagere thermostaat instellingen verliezen aan de ruimte of buiten temperatuur.
om dit weer op te vangen is naar mijn mening meer joule's nodig dan wanneer dit verlies zo klein mogelijk te houden.
een muur kan namelijk ook koude gaan afstralen en dit is het groots s morgens als de nacht temperatuur te laag staat (Max 5 gr)
kijk maar eens hoe vaak een ketel aanslaat en hoe lang die loopt als de temperatuur bijna constant is
laat het anders maar eens 10 graden afkoelen en kijk dan maar eens hoe lang die loopt om dit te corrigeren.


Als deze stelling klopt dan zou het lager zetten van de thermostaat
in de nacht uiteindelijk meer joules kosten ,dus duurder.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Waarom dat dan ?

Als de muren en alles warm is en ik houd een constante temperatuur

dan geef de thermostaat toch ook geen signaal voor warmte

dus springt de ketel NIET aan

warmte die ik uit de muren laat komen moet ik later weer aanvullen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 1982 zijn wij begonnen met het besparen van energie, met als hoofddoel het verminderen van ons energieverbruik c.q gasverbruik.

De eerste maatregel was het isoleren van ons in 1972 gebouwde huis, alle ramen werden tevens voorzien van dubbelglas.

Daarna begonnen met de zelfbouw van 4.5 vierkante meter zonnepanelen met zonneboiler.

 

Om te onderzoeken of er voordeel te halen was uit een nauwkeurige dag en nacht regeling van de CV installatie heb ik toen gedurende drie winters dagelijks de volgende metingen verricht.

 

Dagelijks werden de volgende parameters gecontroleerd en genoteerd.

1) Gemiddelde buitentemperatuur overdag

2) Gemiddelde buitentemperatuur ‘s nachts

3) Windrichting *

4) Windsnelheid *

5) thermostaat instelling overdag

6) thermostaat instelling ‘s nachts

7) uren zonneschijn

8) neerslag, soort en hoeveelheid

9) gas verbruik per 24 uur

10) C.V ketelwater temperatuur hand bediende drieweg regeling **

 

* Reeds na de eerste winter blijkt dat de windrichting en vooral windsnelheid een directe invloed heeft op het gasverbruik, dit in tegenstelling tot stijgende of dalende temperaturen, hier verloopt het verbruik meer gelijkmatig.

** Origineel was de installatie voorzien van een automatische CV watertemperatuur regeling met buitenvoeler (onzin) in 1983 vervangen door handbediende regeling.

 

Conclusie: nadat alles op handgetekende grafieken gezet was (nog geen Lotus 1 2 3 of Excel) blijkt dat bij een maximale verlaging ’s nachts van 1 a 1.5 graad dit een verwaarloosbare invloed op ons verbruik heeft en daarbij meer comfort biedt.

 

Heden ten dagen met onze H.R ketel geld de hierboven vermeldde conclusie nog steeds.

 

Opmerking: ons 450 m3 alleen staande (t)huis wordt beneden geheel verwarmd door vloerverwarming en met radiatoren op de slaapkamers boven.

Indien de woning geheel voorzien geweest was van radiatoren in plaats van ook vloerverwarming was de conclusie misschien anders geweest.

Ons langjarig (1992 tot 2007) HR ketel gasverbruik ligt gemiddeld 2400 m3 aardgas per jaar.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een erg persoonlijk iets ,als je het liever koud hebt en je geld in de knip dan de verwarming laag/uit wil je comfortabel leven dan doe je de verwarming zo hoog als je lekker vind maar goed dat kost geld .

Voor de rest is het van allerlei factoren afhankelijk hoe hoog je gasverbruik is veel zijn er hier al genoemd en veel kan je er nog bedenken maar voor mij geld een ding ,ik wil niet in de kou zitten en als het buiten echt koud word gaat de verwarming niet eens omlaag en het interesseerd me dan niet wat het kost.

 

Groeten Tijgertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gamgra, ik hoop dat met jouw relaas bij de meeste

nu het kwartje valt, en dat dus nauwelijks iets te

voorspellen valt door de hoeveelheid verschillende

beinvloedbare parameters.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

isoleren en modulerend stoken scheelt.(punt) een ketel die zijn restwarmte optimaal benut scheelt ook. wat ook scheelt is de koude trek uit je huis weghalen door bijv. de deur van de woonkamer dicht houden. een open trapgat naar zolder en een slecht geisoleerd dak is ook niet bevoordelijk, koude trek over de vloer weghalen en iets warms aan je voeten zorgt voor een warmere gevoelstemperatuur. de temperatuur continue 1 graad lager zetten helpt maar wennen aan kouder huis is lastig.

 

maar of alles met of zonder investering nu zoveel voordeel geeft dat betwijfel ik, zeker als je het af zet tegen de zaken die men doet in het dagelijks leven zoals bijv:

 

iets verder weg parkeren en dus geen parkeergeld parkeren.

brood van huis mee nemen en niet in de kantine eten.

bier in fles i.p.v. uit blik, thuistap de deur uit.

tijdschrift abbo's die je hebt.

waarom nog een krant als je internet hebt.

wat vaker de auto laten staan en gaan lopen of fietsen.

gewone kofie i.pv senseo.

jaartje doorwerken i.pv vervroegd pensioen levert veel op soms wel 30% per jaarsalaris.

enz enz enz

 

het laatste is natuurlijk maar gekheid, ik wil alleen maar aangeven dat besparing een relatief iets is, wat wil je besparen,waarmee en hoesnel wil je rendement.

 

neemt niet weg dat alle kleine beetjes helpen.

 

succes ermee

 

 

Kees

 

 

Oja vloer(kruipruimte)isolatie scheelt ook, zeker als de woningbouw het betaald.

 

het milieu sparen door minder energie te verbruiken is natuurlijk een heel ander doel en zal meestal een investering vergen en dus geld kosten maar voldoening geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedank voor alle reacties ,de meeste reacties hebben betrekking

om energie te bespraren maar mijn vraag/stelling is toch iets

heel anders .

Ik beweer dat 's nachts verwarming lager niets opbrengt omdat

wat je 's nachts uitspaart 's morgens weer verbuikt wordt door

het op temperatuur brengen van de woning.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje

Ik beweer dat 's nachts verwarming lager niets opbrengt omdat
wat je 's nachts uitspaart 's morgens weer verbuikt wordt door
het op temperatuur brengen van de woning.


Het was mij wel duidelijk dat je dat beweert, ik beweer alleen dat je het nog niet bewezen hebt...

Beweren is één, bewijzen is iets anders... wink

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TangoBravo


Het was mij wel duidelijk dat je dat beweert, ik beweer alleen dat je het nog niet bewezen hebt...

Beweren is één, bewijzen is iets anders... wink

T B


Ik wil me graag laten overtuigen dat ik het mis heb maar volgens
mij zit het zo:

Een woning verliest X joules per dagaan de buitenlucht (hoeveelheid
afhangkelijk van de isolatie waarde van de woning)
Die X joules moet de CV ketel toevoegen om de temperatuur in de
woning te houden.

Of die X joules verdeeld over 24 uur in de woning gestopt wordt
of in 16 uur(dit als 's nachts te thermostaat laag staat) blijft
volgens mij het zelfde.

Die X bepaald hoeveel m3 gas
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 's nachts de verwarming uitdoet scheelt. Je moet het zo zien als je de gasvlam aanstookt wordt er gas verbruikt. Als je de kraan dichtdraait niet. Je kunt het verbruik 's nachts ook zo zien. Ik vergelijk het even met een fietsband als je een band hard oppompt zal die na verloop van tijd leeg zijn. Hoe snel dat zal zijn, ligt aan de poreusheid van de band.

Zo is het ook met de isolatie van het huis. Is het huis goed geïsoleerd zal er weinig warmte (energie) nodig zijn. Normaal gesproken is er altijd verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij zit het in de constant geleverde warmte en niet in de aan uit pieken.

 

in een hotel kookt men iedere morgen eieren.

wat kost meer energie:

-het water naar 100 graden brengen, eieren koken, vuur af en toe omhoog om het water op temperatuur van 100 graden te houden tot de volgende ochtend. enz.

-het water naar 100 graden brengen, eieren koken, vuur op laag, het water op 50 graden houden en de volgende ochtend vuur omhoog en water naar 100 graden brengen. enz

-het water naar 100 graden brengen, eieren koken, vuur uit, water weg en de volgende morgen opnieuw beginnen

 

groet,

 

Kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord comfort en gevoelstemperatuur spelen ook een rol. Op het moment dat je sávonds gaat zitten wil je het behaagelijk maken. Dan gaat alle theorie over boord want dan wil je gewoon warmte. Dus als je wilt verdelen over 24 uur moet je het juist verdelen.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...