Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 5 november 2008 Geplaatst: 5 november 2008 Het kan ook ´s middags om 12h00 kouder zijn dan ´s morgens om 07h00. Het is maar net waar de wind vandaan komt. Ik zou de hele verwarmings problematiek en oplossing daarvan zoeken in een optimale isolatie. Wat vooral zeer goed helpt is het inbouwen van rolluiken. Zie je in Nederland nauwelijks, maar ik zou nooit meer zonder willen. Het koelt maar weinig af ´s nachts en het hele huis is behaaglijk warm.
pukje Geplaatst: 5 november 2008 Auteur Geplaatst: 5 november 2008 Origineel bericht van: TangoBravo Origineel bericht van: pukje stel de gasdrukt zakt van 1 bar naar 0,9 bar Dat is een stelling, dus geen bewezen feit. Natuurwetten zijn al bewezen,als een medium door een leiding stroomt krijg je een druk verschil ,zonder drukverschil kan het medium zich helemaal niet verplaatsen(stromen). De leiding kan je bijna vergelijken met een elektrise weerstand (bij gas/vloeistof kan je verschillende stroming vormen krijgen liniair of turbulent) hoe groter de stroom door de weerstand hoe groter de spanning over die weerstand,hoe meer gas door de leiding hoe groter het drukverschil over de leiding. Origineel bericht van: TangoBravo Origineel bericht van: pukje Verder is 07:00 de koudste tijd van de dag ,dus op het ongustigste Koudste tijd van de dag is één uur na zonsopgang, niet een vast tijdstip van bijvoorbeeld 7 uur in de ochtend. (=meteorologisch feit). T B Origineel bericht van: waterpas onzin pukje, hier draait de cv tussen 08.30 en 23.00 wat nou 0.700 Waar haal je de piek vandaan, ik en met mij nog een paar, hebben er om 08.30 dus ook weer een, je vist selectief in bronnen. Ik kan me de tijd niet heugen dat de binnentemperatuur meer dan 2 graden was gezakt. Het lijkt erop of jouw denkraam in een laboratorium-opstelling woont. waterpas Het is een feit dat tussen 06:00 en 10:00 de temperatuur in de winter lager is als 's middags en 's avonds. Dus bij de laagste temperatuur wordt het meeste gas verbuikt. Het is ook een feit dat als ik 's morgens om 07:00 door woonwijken rijd dat uit de meeste schoorstelen een witte pluim komt dus de meesten stoken dan tegelijk
Con Geplaatst: 5 november 2008 Geplaatst: 5 november 2008 Origineel bericht van: pukje Natuurlijk ben ik wel eens kort door de bocht gegaan om het niet te moeilijk te maken en begrijpelijk te blijven. Feit is gewoon in de woning moet de verloren warmte(energie) aangevult worden om op setpoint temperatuur overdag te komen. Het warmte verlies wordt bepaalt door de delta T tussen binnen en buiten temperatuur ,dit verlies is liniair over de temperatuur verschil tussen binnen en buiten. Nu ga ik niet muggeziften van wat als ik ga luchten ,afzuiger in de keuken enz enz ,deze factoren spelen natuurlijk ook een rol ,maar er moet een berekenings uitgang punt gekozen worden. Tot nu toe zijn we zover gekomen dat aan besparing tussen de 3 en 5% bereikt kan worden. Een gevolg hiervan is dat iedereen om b.v. 07:00 de kachel hoog zet waardoor gezamelijk op het gas verdeel netwerk veel verbruikt wordt waardoor de gasdruk iets zakt. stel de gasdrukt zakt van 1 bar naar 0,9 bar dan betaal je bij het opwarmen 10% meer voor het gas waardoor je winst van 's nacht 's morgens weer helemaal verloren gaat. Verder is 07:00 de koudste tijd van de dag ,dus op het ongustigste tijd van de dag ga je het meeste gas verbruiken wat ook weer negatief uitwerkt. Je dwaalt af als je het gaat hebben over drukken. Ik heb inmiddels 2 opsommingen geven welke van invloed zijn of een en ander zin heeft. De gasdrukvariatie is dermate marginaal dat je dat niet merkt in je portemonnee. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
pukje Geplaatst: 5 november 2008 Auteur Geplaatst: 5 november 2008 Origineel bericht van: Con Je dwaalt af als je het gaat hebben over drukken. Ik heb inmiddels 2 opsommingen geven welke van invloed zijn of een en ander zin heeft. De gasdrukvariatie is dermate marginaal dat je dat niet merkt in je portemonnee. HG CC Ben ik nog niet zo zeker van ,onlangs was nog op het nieuws dat flat bewoners teveel voor hun gas betalen omdat vanaf de 3. verdieping de gas druk lager is ,hoe hoger je zit hoe lager de druk.
Con Geplaatst: 5 november 2008 Geplaatst: 5 november 2008 Origineel bericht van: pukje Natuurlijk ben ik wel eens kort door de bocht gegaan om het niet te moeilijk te maken en begrijpelijk te blijven. Feit is gewoon in de woning moet de verloren warmte(energie) aangevult worden om op setpoint setpoint: lees, gewenste waarde Origineel bericht van: pukje temperatuur overdag te komen. Het warmte verlies wordt bepaalt door de delta T tussen binnen en buiten temperatuur Origineel bericht van: pukje en de U-waarde en het oppervlak ven de betreffende constructie dit verlies is liniair over de temperatuur verschil tussen binnen en buiten. Nu ga ik niet muggeziften van wat als ik ga luchten ,afzuiger in de keuken enz enz ,deze factoren spelen natuurlijk ook een rol ,maar er moet een berekenings uitgang punt gekozen worden. Tot nu toe zijn we zover gekomen dat aan besparing tussen de 3 en 5% bereikt kan worden Origineel bericht van: pukje boeiend . . . dit is 100% afhankelijk van de situatie zoals al vele malen is gezegd, heftige stelling. Een gevolg hiervan is dat iedereen om b.v. 07:00 de kachel hoog zet waardoor gezamelijk op het gas verdeel netwerk veel verbruikt wordt waardoor de gasdruk iets zakt. stel de gasdrukt zakt van 1 bar naar 0,9 bar dan betaal je bij het opwarmen 10% meer voor het gas waardoor je winst van 's nacht 's morgens weer helemaal verloren gaat. Verder is 07:00 de koudste tijd van de dag ,dus op het ongustigste tijd van de dag ga je het meeste gas verbruiken wat ook weer negatief uitwerkt. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 5 november 2008 Geplaatst: 5 november 2008 Origineel bericht van: pukje Origineel bericht van: Con Je dwaalt af als je het gaat hebben over drukken. Ik heb inmiddels 2 opsommingen geven welke van invloed zijn of een en ander zin heeft. De gasdrukvariatie is dermate marginaal dat je dat niet merkt in je portemonnee. HG CC Ben ik nog niet zo zeker van ,onlangs was nog op het nieuws dat flat bewoners teveel voor hun gas betalen omdat vanaf de 3. verdieping de gas druk lager is ,hoe hoger je zit hoe lager de druk. De druk is niet relevant gelet op het feit dat 25 tot 30 mBar de druk is die geldt voor een woning, dan speelt die 1 bar totaal geen rol. Het is anders als je het over de temperatuur van het gas hebt, daar zijn gasmeters gevoelig voor, sterker nog, er zijn mensen die menen de temperatuur te moeten veranderen om minder afname te kunnen bewerkstelligen. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 5 november 2008 Geplaatst: 5 november 2008 Citaat Pukje Verder is 07:00 de koudste tijd van de dag ,dus op het ongustigste tijd van de dag ga je het meeste gas verbruiken wat ook weer negatief uitwerkt. Einde citaat Denk je niet dat het verschil uitmaakt of je dag- en of nachtdienst hebt? Of hoelaat je opstaat, is het doordeweek of is het weekend . . . In het weekend sta ik niet voor tienen op, oops. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
pukje Geplaatst: 5 november 2008 Auteur Geplaatst: 5 november 2008 Origineel bericht van: Con De druk is niet relevant gelet op het feit dat 25 tot 30 mBar de druk is die geldt voor een woning, dan speelt die 1 bar totaal geen rol. HG CC Dus een woning krijgt 25 tot 30 mBar Bij welke druk is de gasmeter geijkt? ik ga er even van uit dat de ijkdruk 27,5mbar is dat lijkt me het eerlijkste. 's morgen bij maximale verbruik is dan de druk het laagste 25mbar (27,5 - 25)/27,5/100 = 9% ,dus de meter geeft 9% teveel aan.
Con Geplaatst: 5 november 2008 Geplaatst: 5 november 2008 Nee, want er zit een reduceer die zorgt voor een constante druk. En als die er niet zit dan heb je gewoon een constante druk door een gezamelijke reduceer (in flats enzo). Daarnaast is 10% van 27,5 mbar (lees millibar) 2,75 mBar. Iedereen is een flinke meid als je dan 10% meer/minder gasverbruik aan de leverancier voorbereid. . . In jouw geval zou dat in de zomer een voordeel opleveren? Omdat de meeste mensen? sochtends gas verbruiken ivm douchen of dergelijke. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
pukje Geplaatst: 5 november 2008 Auteur Geplaatst: 5 november 2008 Origineel bericht van: Con En als die er niet zit dan heb je gewoon een constante druk door een gezamelijke reduceer (in flats enzo). HG CC OK nu heb ik iets geleerd op het forum ,dus direct voor de gasmeter zit een drukregelaar of zit die regelaar x meter van de gasmeter? Als die drukmeter direct voor de meter zit dan bied ik mijn excuses aan voor mijn domheid.
Con Geplaatst: 5 november 2008 Geplaatst: 5 november 2008 Origineel bericht van: pukje Origineel bericht van: Con En als die er niet zit dan heb je gewoon een constante druk door een gezamelijke reduceer (in flats enzo). HG CC OK nu heb ik iets geleerd op het forum ,dus direct voor de gasmeter zit een drukregelaar of zit die regelaar x meter van de gasmeter? Als die drukmeter direct voor de meter zit dan bied ik mijn excuses aan voor mijn domheid. Dat hoeft helemaal niet, iemand heeft gewoon iets op jouw mouw gespeld. Maar even ter onderbouwing hier een rapportje met onderzoek naar gasmeters door de KIWA waaruit blijkt dat de drukvariaties uiteindelijk verwaarlooosbaar klein zijn.KIWA rapport HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
pukje Geplaatst: 6 november 2008 Auteur Geplaatst: 6 november 2008 Bedank voor het rapport ,ben het nu aan het doorspitten zal wel veel antwoorden op mijn vragen geven.
pukje Geplaatst: 6 november 2008 Auteur Geplaatst: 6 november 2008 Ik vind het rapport beschamend voor zo een firma Op foto's van de meetopstellingen kan ik alleen sensoren vinden om de gas temperatuur aan de uitgang van de gasmeter te meten Een een pulsopnemer voor de mechanische teller. De druk wordt zo te zien helemaal niet gemeten. ze schrijven o.a. zelf als gevolg van de veronderstelling" lees maar onder. Verder veronderstellen ze dat de druk kan zakken tot 25mbar terwijl de meting uitgaat van 28mbar. 3mbar minder (28 - 25) is bijna 10% ,dus geen 0,1 tot 0,2% Origineel bericht van: KIWA RAPPORT Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen een 100 mbar deelnetaansluiting en een 30 mbar deelnet-aansluiting. Bij een 100 mbar deelnetaansluiting is een huisdrukregelaar in de woning geïnstalleerd en wordt de gasdruk ter plaatse van de gasmeter nauwkeurig geregeld. Bij een 30 mbar deelnet-aansluiting (drukregeling vanuit het districtstation) kan de overdruk in de gasmeter dalen naar 25 mbar. De uiteindelijke drukdaling is afhankelijk van de vraag (weersomstandigheden), de dimensionering van het distributienet en de afstand van het afnamepunt ten opzichte van het districtstation. De onnauwkeurigheid in de drukherleiding als gevolg van de veronderstelling over de leveringsdruk (28 mbar) is klein en wordt berekend op 1 à 2 millibar. Dit komt overeen met een meetafwijking in de geleverde hoeveelheid gas van 0,1% à 0,2% per afnemer. Deze afwijking kan zowel positief als negatief zijn.
Tonskidutch Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 dat is een uitgebreide kiwa raportage. en dus niet zozeer een specifiek probleem maar een algemeen probleem dat gasmeters op promilage kunnen afwijken. of de keuringen, normering en kwaliteiten voor aanleveren van gas in Dilsen (België) ook gehanteerd worden is mij niet bekend. maar ik begrijp nog steeds niet wat dat ochtend verbruik dus piekbelasting met de vraag te maken heeft want als ik het goed begrijp is er geen relatie inzake de drukverlaging tijdens de piekbelasting en je gasverbruik. aardwarmte is grotendeels constant tijdens het stookseizoen wat ik wel begrijp is dat de energie transmissie 's nachts het hoogst is wegen uitstraling en gemis aan zonnewarmte dus 's nachts is het verbruik hoger: dan kun je beter 's nachts extra bezuinigen dan overdag of slaapt men 's nachts niet meer? de bewering (eerst een vraag) ging er toch over of constant houden van de temperatuur IN je woning economisch beter is dan het laten afkoelen en dan weer 's ochtends opwarmen ten aanzien van je energie rekening? de omhullende huid van je woning is echter constant constant in doorgeven / geleiden van warmte (isoleren) constant in opname en/of vasthouden van warmte (accumuleren) dus is ook de tijd en het energie verbruik om die omhullende huid weer op temperatuur te brengen constant. wil je die huid bij een lagere buitentemperatuur ( 's nachts ) op temperatuur brengen of bij een hogere buitentemperatuur ( overdag ) op temperatuur brengen. vergis je overigens niet in; de buitenlucht temperatuur en de oppervlakte temperatuur, tijdens die twee scenario's want de zonnewarmte, zelfs bij bedekte hemel levert extreem veel energie. een lichtgolf (met korte golf infra rood) die op een materiaal treft wordt omgezet in reflectie (met een lange golf infra rood) dus wordt warm. chiao chiao Carnaval iedereen onbereikbaar in Maastricht
pukje Geplaatst: 6 november 2008 Auteur Geplaatst: 6 november 2008 Mijn gedachten gang is als volgt: Als gevolg dat de meesten tegelijk om 07:00 (kan ook 07:30 zijn voor de muggenzifters) de kachel hoog zetten moet heel veel kubes/uur door de gasleiding daardoor wordt de gasdruk bij de gasmeter lager dan als normaal als geen gelijktijdigheid van gas afnemers gas afnemen. Gas heeft bij lagere druk minder joules/kuub dus betaal je meer voor de gas joules. Dat de meting 0,1 of 1 of 2 % afweiking heeft is niet te voorkomen daar heb ik ook geen opmerking over. Hier in Dilsen heb ik daar geen last van omdat ik met mazout stook En de mazout prijs is al ver aangepast aan de huidige lage olie prijs.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen