Ga naar inhoud


's nachts verwarming lager zetten,heeft het nut?


pukje

Aanbevolen berichten

Een appartement kan je voor zo een vergelijk niet gebruiken

omdat via de muren warmte van de buren komt of verdwijnt,het

zelfde geld voor een rijtjes woning.

 

Dan blijft alleen een vrijstaande woning over ,het liefst ver

afgelegen van andere woningen.

 

Of het huis groot of klein is speeld voor mijn stelling

geen rol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb een warmtemeter op elke radiator zitten waarop ik aan het eind van het jaar wordt afgerekend door de woningbouw.

(warmtemeter meet geleverde warmte tov je kamertemperatuur)

 

Eerst was ik ook van menig dat het niet uit zou maken of je de verwarming lager zou zetten.

In 2006 verbruikte ik over het jaar 3534 eenheden.(24h per dag thermostaatkraan op 3)

Halverwege 2007 toen ik de afrekening op papier binnen kreeg over 2006, besloot ik de verwarming 's nachts lager te draaien.(thermostaatkraan nachtstand tussen 0 en 1).

In 2007 verbruikte ik 2796 eenheden.

In 2008 verbruikte ik 1882 eenheden.(het hele stookseizoen s'nacht de thermostaatkraan lager)

 

Nu is de buitentemperatuur niet elk jaar het zelfde maar ik zie voor mijn situatie toch duidelijk verschil in stookkosten.

 

p.s. Ik woon in een flat op de bovenste etage links de liftschacht rechts de buitenmuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt windrichting ,vochtigheid,temperatuur spelen een rol.

 

Maar ik heb die dag eruit gepikt omdat die dag de nacht en dag

temperatuur nagenoeg gelijk was en windstil (ze begonnen al

smog waarschuwingen te geven) en droog.

 

Jij zegt als ze s'nachts gestookt zouden hebben dat dan 7 m3 meer

verbuikt wordt.

Dan verklaar mij maar waarom je van 12:00 tot 24:00 0,58 m3 per

uur verbruikt wordt en van 00:00 tot 12:00 1,16 m3/uur ?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat

p.s. Ik woon in een flat op de bovenste etage links de liftschacht rechts de buitenmuur.


Ik vermoed dat in jou situatie s'nacht warmte van jou onder
buren in jou woning komt .

s'nacht verwarming uit brengt iets maar niet zoveel als
velen denken ,je haalt een voordeel doordat de deltaT tussen
binnen en buiten minder wordt waardoor minder warmte naar
buiten gaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje

s'nacht verwarming uit brengt iets maar niet zoveel als
velen denken ,je haalt een voordeel doordat de deltaT tussen
binnen en buiten minder wordt waardoor minder warmte naar
buiten gaat.


Juist minder warmte naar buiten, op moment t zal de delta T x zijn. Deze x wordt bepaald door isolatiefactor. Als de x bereikt is zal de ruimte op zelfde temperatuur blijven.

Gedurende deze hele tijd zal er geen gas meer verbruikt worden.
Echter als je 's nachts door blijft stoken zal er warmte blijven weglekken die door de installatie weer toegevoegd zal worden.

Daar komt nog bij dat het overdag/zonlicht warmer is dus de delta T kleiner is en er dus minder lang gestookt hoeft te worden om de gewenste binnentemperatuur te bereiken. Daarbij zijn de verliezen door de delta T ook nog eens kleiner.

Dat grote verschil van satcat mag je beslist niet afdoen als gratis warmte van buren, daarvoor is het verschil te groot!

Pukje, het wordt tijd dat je jouw stelling eens correct cijfermatig onderbouwd!
Link naar reactie
Delen op andere sites

De isolatie factor is een constante en wordt uitgedrukt

in kcal/graad.

Het verlies zal 0 zijn alleen als binnen en buitentemperatuur

gelijk zijn.

 

Als de woning zeer goed geisoleerd is zal de binnen temperatuur

minder zakken dan bij een slechter geisoleerde woning.

 

Hierdoor hoe beter de woning geisoleerd is hoe minder voordeel je hebt

met de kleinere deltaT door afkoelen van woning .

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gasdruk van het net heeft weinig effect op je verbruik, omdat de gasdruk van het 'straat' net met een drukregelaar (die zit bovenop je gasmeter) omlaag geregeld wordt. Dus als de druk van het net daalt of stijgt zal de gasdruk in huis het zelfde blijven, dus ook de hoeveelheid energie per M3. Wat wel van invloed is, is de temperatuur van het gas, want koud gas bevat meer energie dan warm gas. Daarom wordt op de plaatsen waar de gasdruk van het hogedruk net naar lagere druk gaat, het gas bijverwarmd. Als de druk verlaagd wordt daalt ook de temperatuur.

Omgekeerd werkt dit ook, denk maar aan het warme ventieltje van de fiets als je je banden opgepompt hebt.

 

Het verlagen van de temperatuur in huis 's nachts of bij afwezigheid heeft wel degelijk nut, maar stem de temperatuur af op de tijd dat je weg gaat. Bij ons gaat hij op 15 graden, en zijn we langer weg een paar dagen, dan op 10 graden. De ketel verwarmd effiecienter als hij maar zachtjes brand (vandaar dat CV ketels tegenwoordig de brander modulair kunnen regelen), als hij voluit openstaat om de boel snel op temperatuur te krijgen, dan zal het water wat rondgepompt wordt veel warmer zijn. dus het temperatuursverschil is veel lager. Je haald meer warmte uit de verbrandingsgassen als het CV water 50 graden is, dan dat het water 85 graden is.

 

Het temperatuursverschil is ook de reden dat het nut heeft om de CV lager te zetten. Grofweg gezegd verlies je meer warmte naar buiten als het binnen 21 graden is en buiten 5, en minder warmte als het binnen 15graden is en buiten 5 graden.

Als je kokend heet water in een plastic bekertje giet, dan zal de temperatuur eerst vrij snel dalen van kokend naar 50 graden, maar het duurt veel langer voordat het water van 50 graden afkoelt naar 30 graden.

Dus het temperatuurs verschil is waar het om gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn HR-CV ketel staat s'nachts afgesteld op 15 graden en overdag op 21 graden. S'morgen start hij om 08.00 uur. Vanmorgen was de kamertemperatuur om 08.00 uur 19.5 graden. Tegen twaalven staat ie op het gewenste van 21 graden, dus bijna 4 uur over gedaan. Als ik overdag 1 graadje hoger doe, daar doet ie dan bijna 3 uur over. Is dat normaal ??

Technisat Multytenne 45, Inverto Scena 5550 S CI

Mini USB DVB-T Stick

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de nacht lekker op 21 graden laten staan.hoeft de ketel er in de ochtend ook niet tegen te brullen om de juiste temperatuur te berijken.in de nacht word er toch niet geleeft de deuren blijven dicht dus slaat de verwarming ook niet zo vaak aan.hier staat de thermostaat in de bijkeuken altijd op 16 graden woonkamer word verwarmd door de houtkachel 26/27 graden heerlijk.gas verbruik was 2400 kuub nu nog maar 660 kuub per jaar en we hebben het een stuk warmer en niet alleen in de woonkamer rook kanaal loopt door slaapkamer en zolder.

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...