Ga naar inhoud


Winteruur: bulshit


Gerdy

Aanbevolen berichten

Niet mee eens, het zomeruur is bullshit.

 

Energiebesparing geloof ik ook niet echt in. Nog niet eens direct vanwege het argument dat lampen 's ochtends of 's avonds aanmoeten, maar omdat veel mensen er niet tegenkunnen. Die slapen slecht, presteren daardoor slechter en dat kost óók energie. Verknoei als reparateur één televisie doordat je slecht hebt geslapen en daar gaat je energiebesparing.

 

Wat ìs de besparing eigenlijk voor de burger? Stel dat je je huis verlicht met 100 watt (100 watt aan spaarlampen is best wat licht, je hebt ook nooit al je lampen tegelijk aan). Stel je zou 210 dagen lang iedere dag 1 uur minder licht nodig hebben (dan ga je van de meest optimale situatie uit).

 

(210 dagen * 1 uur) * 100 watt

ofwel

210 uur * 0,1 kilowatt = 21kWh

 

Bij €0,20/kWh is dat een besparing van (schrik niet!!) €4,20!

 

Alle deurbellen (5 watt per stuk constant!) vervangen door types die geen standbyverbruik kennen of (nog mooier) mechanische deurbellen zou veel meer besparen, dat komt op zo'n €10 per jaar zonder luxe in te leveren. Dat zet meer doden aan de zijk!

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zomertijd? Ik las eens het volgende:

 

Eigenlijk is het heel eenvoudig: de klok gaat een uur vooruit. En dus lijkt 't een uur later. Maar 't is een uur vroeger. Want er gaat 's avonds een uur af en dus is 't langer licht. Maar dat komt er dan 's ochtends weer bij en daardoor blijft 't langer donker.

 

Zo duidelijk? wink

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomertijd is inderdaad de grootste onzin die ze ooit hadden kunnen bedenken. Alleen al de administratie er omheen kost zoveel moeite en geld dat 't vast niet meer interessant is, voorbeeld:

 

Een tijdje geleden heeft Amerika besloten de zomer- of wintertijd op een andere dag te laten ingaan. Moet je ineens weer alles gaan aanpassen (ook voor de Dreambox ja)

Kort geleden heeft Brazilie (geloof ik) besloten dat sommige provincies wel en sommige niet meedoen. Pfff...

Dan krijg je nog 't gedoe over hoeveel tijd er tussen dan en dan zit (zat er een uurcorrectie tussen?)

 

Ik ben voor de manier zoals elk dier in de natuur doet: opstaan als 't licht wordt, gaan slapen als 't donker wordt. Korte winterdagen dus korter werken en in de zomer heb ik vakantie wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn god he....inderdaad...een groot probleem blijkt onder de sta4allers laugh

 

Wintertijd vond ik een leuk programma..jammer..

 

hier is het nu komkommertijd...da's ongeveer een half uur vroeger dan dat het laat is...meer weer net niet te laat.

 

Ik pluk ze in het wild en ga altijd lopend op de fiets en heen terug.

 

 

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat uurtje langer licht in de zomer vind ik een prima bedenksel,los van het feit of het nu energie spaart of niet.

Ik ben een avondmens en vind het heerlijk om zomers in de tuin te knooien of relaxen en dan is dat " fake-uurtje " toch mooi meegenomen.

 

Mijn biologische klokje tikt waarschijnlijk zoals ik dat wil want bij de overgang van zomer/wintertijd en vise versa heb ik nooit geen probs.

 

@ Gigant....lange tenen is pas echt lastig,heb je 4 seizoenen last van :-)

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

's Zomers is het al een paar uur licht, als de meeste mensen nog liggen te slapen. 's Avonds om negen uur moet je het licht alweer aandoen. Dat is toch verspilling?

 

Eigenlijk zou er ook wel twee of drie uur extra bij kunnen, 's avonds, want wat heb je aan daglicht om vijf uur 's ochtends? Alleen boeren en bakkers zijn dan al wakker.

 

's Winters is het maar acht uur licht. Daar hebben ze de werkdag dus op aangepast.

 

efemeriden: http://www.spacepage.nl/component/waarne...g+zonefemeriden

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben voor wintertijd,ben altijd van slag met dat gekloot met de tijd.

zomersavond lekker in de tuin,lichtjes aan gezellig toch?

wil je echt wat aan het energie probleem doen? vind je het echt zo belangrijk? tja, de mens is de grootste verbruiker dus de oplossing lijkt mij, minder mensen.

mvg gerard

topfield 5500 pvr . aston 105

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...