Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Leuk al die HTPC projecten hier en daar maar ik heb het idee dat het allemaal veel simpeler, stiller en vooral goedkoper kan. Waarom solid state HDD’s aanschaffen voor de “stilte” met maar liefst 4 ventilatoren in de HTPC behuizing? Een ware stofzuiger, hetelucht kachel en ionisator in 1,… dat dan weer wel… maar comfortabel languit genieten van een stukje muziek of filmpje zonder bijgeluiden is er volgens mij niet bij. Maar dat is dus mijn mening. Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen.

Waarom ik denk dat ik een HTPC zou moeten bouwen?

Omdat zowel mijn satelliet ontvanger als home cinema componenten installatie als wel mijn Xbox met XBMC media streamer aan vervanging toe zijn en ik eigenlijk maar 1 apparaat terug wil die “alles” kan afspelen maar dan nu in HD.

Een HDTV stand-alone satelliet ontvanger in het midden segment vind ik feitelijk veel te duur betaald als je al hun kinderziektes en de meestal matige (en maar tijdelijke) support van de fabrikant er bij beschouwd. Ook knap ik af als je eens een blik onder de motorkap werpt. Waar hebben we het over? CPU’s van 266Mhz en 8 MB Ram. Haha. Da’s 15 jaar terug in de tijd van PC-“evolutie”. Bovendien kunnen zij niet alles wat ik gewend was.

Maar ok. Ik wil geen verzameling doosjes meer die met 20 ”touwtjes” aan elkaar zijn verbonden met 10 verschillende afstandbedieningen.

Ik wil ook geen apparaat waar je minuten lang op moet wachten omdat hij eerst moet opstarten en waarbij je vervolgens allerlei handelingen moet verrichten (applicaties opstarten met de muis e.d.) om uiteindelijk tv te kunnen kijken. Eigenlijk moet alles vanzelf snel booten in de juiste media-applicatie en door middel van een afstandbediening bediend. Gebruik van cordless toetsenbord en muis voor bijv internet gebruik moet natuurlijk optioneel ook kunnen vanuit de luie stoel.

En de kosten? Volgens mij moet alles bij elkaar prima kunnen voor onder de € 500,-

Persoonlijk voldoet dan pas een Home Theatre PC als vervanging van al die rommel rond mijn LCD Flatscreen op dit moment.

Ik dacht zelf aan bijv. een;

Acer Aspire X3200 Slimline computer (prijs vanaf € 349,-) + een geschikte DVB-S2 insteekkaart voor het satellietontvangstgedeelte.

Middels bootparties kan dan worden gekozen uit Linux,Windows en eventueel andere mediacenter software bijv XBMC.

Iemand die zo'n dergelijk budget HTPC heeft samengesteld?

Specs Acer Aspire X3200 Slimline:

AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4450e ,

geheugen 2048 MB ( 2x1024 ) ,

harddisk 320 GB opslagcapaciteit ,

double layer DVD Rewriter ,

NVidia GeForce 8200 videokaart ,

VGA, HDMI en firewire

Geplaatst:
Origineel bericht van: Peterbraaf
Leuk al die HTPC projecten hier en daar maar ik heb het idee dat het allemaal veel simpeler, stiller en vooral goedkoper kan. Waarom solid state HDD’s aanschaffen voor de “stilte” met maar liefst 4 ventilatoren in de HTPC behuizing? Een ware stofzuiger, hetelucht kachel en ionisator in 1,… dat dan weer wel… maar comfortabel languit genieten van een stukje muziek of filmpje zonder bijgeluiden is er volgens mij niet bij.

En weet je wat dan het leuke is? Mijn DM7000 met een Spinpoint harddisk op 5400 toeren maakt meer geluid dan die HTPC die ik gebouwd heb. Maar ja, al die fans draaien <750 toeren per minuut.
Fans hoeft geen probleem te zijn, maar je moet ze gewoon niet op 2000+ toeren gaan zetten. Dan kan je net zo goed een gewone PC in je kamer zetten zoals jij wilt doen.
De Acer die jij noemt heeft trouwens een honingraat op de locatie van de CPU fan. Ik wil jouw systeem dadelijk wel eens naast de mijne zetten. Ik ben er redelijk zeker van dat mijn doos stiller is wink

Maar wat je wilt doen is zeker wel haalbaar qua prijs. DVB-S2 kaartje heb je voor 60 á 70 euro. Heb je al wel een keuze gemaakt qua OS (en evt. softcam) die je wilt gaan gebruiken?

Overigens: Gezien het feit je uit Breda komt, mag je wel even komen luisteren hoor. Ik woon in Bavel, tegen Breda aan wink

Geplaatst:

Overigens zou ik wel voor een "grotere" kast gaan...

Waarom?

De kast die je nu hebt uitgezocht heeft 2 half-height aansluitingen naar buiten toe. Dit betekend dat je op zoek zal moeten gaan naar een DVB-S2 kaart welke half-height is. Dit zal je keuze ernstig belemmeren, als ze überhaupt al bestaan (niet gechecked, maar de meeste zijn gewoon volledige PCI kaarten)

Daarnaast zijn in het systeem wat je hebt uitgezocht beiden slots al in gebruik voor diverse connectoren, al geloof ik niet dat er daadwerkelijk kaarten in zitten.

Je zal een deel van deze connectoren (en evt kaarten) moeten verwijderen als je er een sat-kaart in wilt zetten en als je er net zoals ik ook DVB-C bij wilt beide sloten moeten vrijmaken.

Geplaatst:
Origineel bericht van: tfh

Maar wat je wilt doen is zeker wel haalbaar qua prijs. DVB-S2 kaartje heb je voor 60 á 70 euro. Heb je al wel een keuze gemaakt qua OS (en evt. softcam) die je wilt gaan gebruiken?

Nee, ik heb geen definitieve keuze in OS-systeem en hardware. Mijn posting is ook meer bedoeld om te kijken of mensen daadwerkelijk zo’n budget systeem al hebben samengesteld, wat voor hardware en natuurlijk welke software zij daarbij hebben gebruik. Puur om niet zelf opnieuw het wiel te hoeven uitvinden.
Het concept blijft daarbij een cheapo moderne PC, nagenoeg kant-en-klaar in de handel verkrijgbaar, liefst in een mini behuizing (zoals die Acer of de HP Pavilion) aangevuld met een Sat-kaart.
Bedenk wat er allemaal niet mogelijk is op zo’n multimedia machine. Games, internet, briefje tikken, lokaal en via netwerk multimedia op je flatscreen afspelen, televisie opnames op disk, gelijk branden, Blu-ray video afspelen en ga zo maar door. En dat allemaal voor de prijs van een doorsnee satellietontvanger tegenwoordig. En ben je jouw OS systeem beu dan ben je niet afhankelijk van de firmware schrijvers van een satellietontvanger-fabrikant maar zoek je gewoon een ander project bij sourceforge bijvoorbeeld. Of je besluit gewoonweg Windows Media Center in Vista te blijven gebruiken. Mogelijkheden legio en de consument bepalen wat er op zo’n box komt en wat je er mee kan en geen commerciële firma’s die na het dozenschuifen het liefst gelijk de website opdoeken en zich op een nieuw plaklabel-merk stort.
Geplaatst:

Ik gebruik mijn gewone pc ook vaak als htpc, bluerays/dvd's afspelen, internetten en gamen.

Er zit ook een satkaartje in maar die gebruik ik niet zo veel.

De pc staat in een andere kamer zodat hij onhoorbaar is.

Het kost je wel veel aan kabels, er lopen er heel wat.

Hij is aangesloten op een gewone monitor en ook op mijn beamer.

Omdat hij in een andere kamer staat heb je geen kleine en stille pc nodig, makkelijk zelf samen te stellen.

Het moet natuurlijk wel mogelijk zijn om hem in een andere kamer te zetten maar het is echt super omdat hij onhoorbaar is.

Internetten met een beamer is ook heel relexed, lekker languit op de bank smile

Geplaatst:

Ga eerst bij jezelf na wat je er mee wilt:

1: als hobby project

2: als systeem in de huiskamer

Indien 2: stop er onmiddelijk mee, er zijn teveel ongemakken bij een zelf samen te stellen systeem dat moeder de huisvrouw dat ding na verloop van tijd het raam uitgooit.

Indien 1: zie het ook als een hobbyproject en experiment met allerlei combinaties van zowel software als hardware. Ik heb zelf tot nu toe geen volmaakt systeem bij elkaar gekregen. Eea wordt ook bevestigd door menig forum over dit onderwerp. Met name de CI-kaart gaf problemen. Ook is de kwaliteit van het beeld cq de encoders discutabel. Mijn sat-ontvanger geeft een beter beeld als een door de HTPC geproduceerde beelden.

Kijk in het laatste nummer van C-t van november, daar staat dit ook goed beschreven.

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Geplaatst:

Als ik zie wat j wenst zou ik ook denken aan een multimedia server zoals de PopCorn Hour of eGreat.

Je stopt er geen harde shijf in dan hoef je ook geen fan te gebuiken en heb je helemaal geen geluid.

De rest doet ge via netwerk, streamen, enz.

Spelen hoort en niet bij maar moet een Wii krijg je toch niet ingebouwd. crazy

Anders zijn de meeste van de HTPC's die hier gepresenteerd worden toch niet veel duurder an 600 à 700€ en dat is toch niet duur?

Bovendien zijn die kasten wat groter en speciaal voorzien voor goede koeling te hebben om de fans uit t sluiten of zo traag te laten draaien dat ze niet hoorbaar zijn.

Mijn Antec Fusion is zo koel dat ik zelfs geen fan meer heb op mijn CPU. Ik ben bijna overtuigd dat ik die 2 zijdelingse fans ook zou kunnen stilleggen.

Mijn eerste idée was ook met zo'n harddisk grootte PC te gaan werken maar naar uitbreiding zit je vast.

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Geplaatst:
Origineel bericht van: freeck

Indien 1: zie het ook als een hobbyproject en experiment met allerlei combinaties van zowel software als hardware. Ik heb zelf tot nu toe geen volmaakt systeem bij elkaar gekregen. Eea wordt ook bevestigd door menig forum over dit onderwerp. Met name de CI-kaart gaf problemen. Ook is de kwaliteit van het beeld cq de encoders discutabel. Mijn sat-ontvanger geeft een beter beeld als een door de HTPC geproduceerde beelden.
Kijk in het laatste nummer van C-t van november, daar staat dit ook goed beschreven.

CI kaart verwacht ik geen problemen mee. Ik gebruik CCcam en heb een extern servertje draaien (al een tijdje) die dadelijk ook mijn DM7000 blijft voorzien van TVV, C+, etc.. Mijn Ziggo kaartje steek ik daar dadelijk ook nog wel bij.
Met betrekking tot de beeldkwalitiet, hou ik inderdaad ook nog de mogelijkheid achter de hand om er een eHD bij te steken, indien de normale codecs en HDMI output van mijn HTPC tegen valt. Dit is de kaart die ook in de Reelbox wordt gebruikt.

Geplaatst:
Origineel bericht van: freeck
Ga eerst bij jezelf na wat je er mee wilt:
1: als hobby project
2: als systeem in de huiskamer

Indien 2: stop er onmiddelijk mee, er zijn teveel ongemakken bij een zelf samen te stellen systeem dat moeder de huisvrouw dat ding na verloop van tijd het raam uitgooit.

Ha! jij kent moeders de vrouw niet. Die is wel te porren voor alternatief en steekt met kop en schouders boven het maaiveld uit maar dat terzijde. (:
Maar ik ben wel geinteresseerd in dat artikel maar heb geen idee wat je met C-t bedoelt. Een kwalitatief goed beeld via zo'n PCI-boxje is wel vereist dacht ik zo.
Geplaatst:

Ik heb een mini itx kastje een Morex Venus 668 Black

waar 2 hd's in kunnen + 2 dvd's tevens is er plaats voor één pci kaart (dvb-t) onboard sound, vga en ethernet.

Dit alles op een Intel D201GLY2 Fanless Celeron 1,2GHz

De voorloper van de Atom vreet meer stroom maar is ook een stuk krachtiger.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Geplaatst:

Wat de kwaliteit betreft zal het wel van de hardware afhangen.

Hier is het beeld verkregen met HTPC en Technotrend S2 3650CI beter dan met een Topfield 7700HSCI, beide met HDMI op hetzelfde scherm aangesloten.

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

• 2 weken later...
Geplaatst:

Bedenk wat er allemaal niet mogelijk is op zo’n multimedia machine. Games, internet, briefje tikken, lokaal en via netwerk multimedia op je flatscreen afspelen, televisie opnames op disk, gelijk branden, Blu-ray video afspelen en ga zo maar door. En dat allemaal voor de prijs van een doorsnee satellietontvanger tegenwoordig. En ben je jouw OS systeem beu dan ben je niet afhankelijk van de firmware schrijvers van een satellietontvanger-fabrikant maar zoek je gewoon een ander project bij sourceforge bijvoorbeeld. Of je besluit gewoonweg Windows Media Center in Vista te blijven gebruiken. Mogelijkheden legio en de consument bepalen wat er op zo’n box komt en wat je er mee kan en geen commerciële firma’s die na het dozenschuifen het liefst gelijk de website opdoeken en zich op een nieuw plaklabel-merk stort.

ahhh dat klinkt mooi........
jammer dat dat helaas niet echt opgaat.

ben ook 1 keer zo'n projectje gestart, maar elkn software pakket heeft wel weer zn beperking , of is niet stabiel , of loopt niet op hardware x of draait de softcam niet goed op of of of of of of of.......
als je een beetje de forums leest...lees je toch meer problemen dan goed werkende installs..

codecje hier....extra kaartje daar....blijft heel veel aan elkaar geknoop van soft en hardware....

ben weer heel snel van het idee afgestapt en wacht nu braaf op de dm8000 (of misch q-box ??)

ik wil je niet ontmoedigen hoor, enkel het zou allemaal mooi en probleemloos moeten kunnen werken...maar vaak is dat niet zo...houd daar wel rekening mee.
grtx , arnold.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen