Gast Tijgertje Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Ik heb erg lang geleden op school de formule geleerd --R*A=Rho*L (R keer A=Rho maal L. Dat is dat je tussen de ontvanger en de lnb een kabel zet met een bepaalde rho(is weerstand per meter)deze kabel moet een zo laag mogelijke rho getal hebben omdat dan je verlies (lees weerstand)over je kabel zo klein mogelijk is en je dus tussen ontvanger en je lnb zo weinig mogelijk verlies hebt . Zover ik weet heeft de lnb van zichzelf een aansluitwaarde van 75 ohm wat dus prima past bij je ontvanger die dus ook 75 ohm hebben moet ,wat je met slechte kabel doet (dus hoge rho)is je weerstand verhogen dus je aansluitwaarde is niet meer 75 ohm maar bijvoorbeeld 80 en dat is nu net het het probleem dat geeft een slechtere ontvangst waarde. E.E.A is door middel van simpele formules uit te leggen ,kortere stukken kabel mag best een wat slechtere rho hebben langere of zeg maar lange moet juist veel beter zijn en rechtvaardigen dan een duurdere kabel . En voor jozy Ohm zegt alles over kwaliteit van de kabel ,(Ohm betekent weerstand) je moet echter mijn eerder genoemde formule gebruiken om dat aan te tonen . (je hebt bijvoorbeeld coax met koper mantel maar ook met een aluminium mantel dat is dus al een verschil in rho en dus uiteindelijk ook in weerstand als je het volgens die formule uitrekent. Groeten Tijgertje.
Snurker Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Origineel bericht van: Tonskidutch ik mis hier op 't forum toch nog steeds een formule die een dergelijke keten aan hardware en kabels beschrijft zo iets gain antenne <> LNB <> switch <> coax <> tuner <> signaalsterkte chiao Juist om geen formule te hoeven gebruiken is de dB schaal ontworpen. Stel je hebt -50 dB nodig voor goede ontvangst Signaal sterkte van satelliet is -120 dB net voor aardoppervlak. Schotel heeft 35 dB versterking wordt dus -120+35 = - 85dB LNB heeft 50 dB versterking -85+50 = - 35 dB 25 meter kabel (32db/100) verzwakt 8 dB -35-08 = - 43 dB Wellicht nog ergens een Diseqc switch -43-02 = - 45 dB Dus er is nog 5 dB overwaarde Snurker ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
salem999 Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 mensen jullie zijn professionals. hartelijk dank voor de info.
salem999 Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 ik kom tegen de volgende : Edision 120 db satellietcoaxkabel , en de koka 799 met 95db, dus de edision is beter dan de koka , en is de edision voor 1,50 euro per/m ik denk de kabel haalt de signaal met bijna 90% voll tot de receiver of niet ???
WPW Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Er is niks beters dan koka799 punt uit. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
salem999 Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Origineel bericht van: WPW Er is niks beters dan koka799 punt uit. ik ga ook voor KOKA en zal nix verder zoeken behalve zoeken naar koka thnx vriend salem
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Nou...ik hoop dat er volgende week weer iemand met de vraag: "wat is de beste coax" komt. We hadden er deze week maar 2.
WPW Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Als we datte dan meteen combineren met een versterker zijn we meteen klaar voor dit seisoen gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Wielleke. Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 Hoi Pepela, Ik kan mij vegissen????, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat in de type betekenis Triax TDS, de S staat voor staal, en niet voor aluminium, vandaar dat hij waarschijnlijk maar 20 euro bij Jullie kost. Gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Wielleke. Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 Het is namelijk veel moeilijker een kabel met lage demping te maken als een kabel met hoge afscherming. Zonder er al te diep op te willen ingaan, Klopt dit maar gedeeltelijk nl, 'n iets dikkere kern levert toch al minder verlies op, u.a. is ook hierbij juiste isolatie en de afscherming uiterst belangrijk. Gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
grunnsat Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 Origineel bericht van: salem999 ik kom tegen de volgende : Edision 120 db satellietcoaxkabel , en de koka 799 met 95db, dus de edision is beter dan de koka , en is de edision voor 1,50 euro per/m ik denk de kabel haalt de signaal met bijna 90% voll tot de receiver of niet ??? Neen, die 120dB is de afscherming, en dat zegt niets over de demping. De Koka kabel heeft juist heel gunstige demping waardes. Over die Edision kabel is erg weinig te vinden.
Wielleke. Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 Origineel bericht van: WPW Er is niks beters dan koka799 punt uit. ----------------------------------------------------------- Het is niet omdat ik meen de Alwetendheid in pacht te hebben, maar durf toch wel te stellen dat ik wat Satelliet betrefd, ik meer kennis hier omtrend heb dan de gemiddelde hobby-ist. Gestaafd aan het feit, dat ik hier heel lang mijn brood mee verdiend heb. Maar bevenstaand antwoord lokte mij tot deze uitspraak uit. Er zijn n.l. betere kabels dan koka799. Ik ga ook niet de moeite doen, om dit door middel van 'n vergelijkende meting aan te tonen, omdat dit toch weer tot niets anders dan welles nietes leid. Sorry ik kon het even niet laten. Punt uit. Vriendelijke hobby gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 Ik moet een schotel plaatsen bij familie, Hi pepela, even uit pure nieuwschierigheid, wat heb je of ga je daar voor een schotel plaatsen? Merk, LNC etc.?
Gast Tijgertje Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 Ik heb net 100 m Bedea coax 12 via mijn zoon geregeld mooie degelijke (grijs)kabel volgens de leverancier nauwelijks verlies. Groeten Tijgertje.
Wielleke. Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 Origineel bericht van: Tijgertje Ik heb net 100 m Bedea coax 12 via mijn zoon geregeld mooie degelijke (grijs)kabel volgens de leverancier nauwelijks verlies. Groeten Tijgertje. Het merk Bedea bestaat ook al heel lang, en ze maken i.d. goede Coax kabels. En toevallig betrek ik mijn kabel ook altijd via mijn zoon. Die werk n.l in winkel voor wit en bruingoed, en daarvoor instaleerd hij dus ook sat. instalatie's. Bij grotere klussen help ik af en toe nog wel. Gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen