Ga naar inhoud


Geregelde uitval van Ned1 FTA


Erik S.

Aanbevolen berichten

L.S.

 

Ik heb een passieve buitenantenne hakje (1 m ong 13 dB)in het begin had ik een redelijk signaal sterkte 74% qlt 84%

maar de laatste tijd valt het beeld geregeld om de 15 tot 30 minuten weg eerst wat blokjes steeds slechter en dan zwart no signal en dan is het beeld terug duur 2-3 seconden.

Dit is dan ook niet altijd het geval maar af en toe.

Heb ook naar buiten gekeken maar ik heb dan geen regen of onweer ofzo.

 

Heb er een andere antenne aan geknoopt (voor W3 de linkse op de foto lengte 1,75m ong 18 dB i.p.v 1m) heb een betere signaal sterkte 84 qlt 92 maar het uitvallen is er niet van veranderd.

Ik zit ongeveer 50km van Smilde en buiten het door KPN aangegeven ontvangst bereik.

 

heeft iemand een idee hoe dat kan?

 

kan wind ook de oorzaak zijn ?

Kabel vochtig dan zou het probleem volgen mij constant zijn.

Kan een storing van een draadloosnetwerk / babyfoon oorzaak zijn.

Ik heb zelf een bedraad netwerk!!!!

 

Groeten Erik. S.

 

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites


L.S.

 

@edje, W3, Rene

 

Ik gebruik een Visionnet FCIS7000 combo is een DVB-S en DVB-T ontvanger. met een harkje en de kabel (75 ohm digitaal en duur!) is uit één stuk met een metalen TV HF connector (methode sjaak ??? hi hi, ik sla het alu-folie altijd om)en hij zit met de impedantie aanpassing (300-75ohm blokje in ant. aansluitdoosje is standaard)rechtstreeks op het harkje. geen versterkers of splitters ertussen

 

De storing heb ik op ned 1 en 2 en 3 en TV drente. heb geen betaal zenders (dat geouwehoer om mijn zoon voor jetix weg te krijgen heb ik geen zin meer in)

 

Ik heb nu 19:47 sterkte 64% en qlt 74% en valt niet uit; geen regen nauwelijks wind.

tijdens een storing telt die terug tot 0% sterkte en kwaliteit in 3 sec en even 1 sec beeld weg en komt dan terug en dan loopt het signaal weer op je kunt zien dat die van 0 weer oploopt.

 

Groeten erik

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

L.S.

 

Nu zondag 20:34 een signaal van sterkte 99% en qlt 82%

Toch valt het beeld nog steeds weg.

Met regen is het signaal dus minder.

 

Wat me nu opvalt is dat als er een auto voorbij rijdt het beeld wegvalt.

 

Mijn antenne hangt aan de achtergevel 8 m hoog dat is ongeveer 15m van de straat.

 

Zou dit kunnen? en hoe dit te voorkomen?

 

Groeten Erik

 

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ik heb even gekeken maar volgens mij heb je de keuze tussen Smilde Kanaal 60 en Groningen Kanaal 66 om Ned 1,2,3 te ontvangen. Smilde heeft volgens mij aanzienlijk meer vermogen en hogere antennes. Merk je verschil of je op Kanaal 60 of kanaal 66 kijkt? Ik heb het idee dat de transformatortjes in de UHF antennes enorm dempen vanaf ongeveer kanaal 58 a 60. Misschien is het een optie om eens een andere trafo te gebruiken? Volgens mij moet je op jouw lokatie met een buitenantenne (en een niet al te lange kabel) probleemloos kunnen kijken. Signaalsterkte is minder belangrijk als Kwaliteit hoor. 99% signaalsterkte lijkt me alleen mogelijk als je onder/naast een zender woont. Heb je toch 99% dan heb je denk ik last van stoor signalen heel dichtbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

L.S.

 

@W3 Afschermen met een schotel... mm

Ik zat er aan te denken of je de antenne dipool ook in het brandpunt kunt zetten en de antenne richting gevoeliger kunt maken ik heb nog wel een offset liggen voor een dergelijk experiment maar je moet de schoten er dan zo voorover hangen aan monteren.

mijn antenne kijkt niet naar de straat maar er vanaf.

 

@peter

mijn antenne heeft een kleine dipool is dus een voor de hogere kanalen. zou goed moeten gaan (is van iemand die er de amerikaanse zender van soesterberg mee ving jaren geleden)

en die procente sterkte en kwaliteit is wat het balkje van de ontvanger aangeeft voor wat het waard is.

 

@ edje

mijn ontvanger is een visionet FCIS 7000 combo (DVB-s en DVB-T)

De bovenste hark (1,75m) op de foto.

En de sterkte en kwaliteit lopen terug tot 0 dan komt de melding NO SIGNAL en dan wordt het signaal langzaam weer beter met ongeveer de snelheid dat een auto aan komt rijden en voorbij rijdt als de aoto 30-50 voorbij is is het beeld terug, en elke keer doet hij dit als er een auto voorbij komt. 1 op 1.

 

Groeten Erik

post-40356-1318259994,8668_thumb.jpg

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die auto's leveren reflecties op. Het kan zijn dat de ontvanger daar slecht mee om kan gaan. Kan je niet ergens een door DigiTenne gecertifieerde ontvanger lenen? Een Topfield single tuner of Topfield PVR, zodat je je ontvanger uit kunt sluiten of juist aanwijzen als probleem. Staat je antenne goed uitgericht en niet op een zijlob?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Hi Erik,

 

Je antenne is een UHF kanaal antenne. Die is niet breedbandig.

Daar zit het probleem.

 

Als de storingen op kanaal 60/69 optreden, en deze antenne was een antenne speciaal voor AFN Soesterberg, ik meen me te herinneren dat dat kanaal 21 was, dan is deze antenne totaal ongeschikt.

 

Oplossing: deze antenne verwijderen en er een UHF Kan 21-69 Yagi van bijvoorbeeld Kathrein, Hirschmann, WISI voor in de plaats.

 

Verder zit je FM dipool veel te dicht op je schotel en de UHF antenne. Die is zodoende zeer oneffektief.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Te laat voor het bewerken.

 

Hoe kun je zien dat het om een kanaal antenne gaat? De directoren hebben allemaal dezelfde afstand tot elkaar.

Dit in tegenstelling tot een breedbandige antenne van die lengte.

Hoe dichter je bij de dipool komt, hoe dichter de afstanden tussen de directoren wordt.

 

Nog wat over je FM dipool antenne. Die zit niet alleen veel te dicht op je schotel en UHF antenne, maar hij is ook verkeerd om gemonteerd. In NL zijn de FM zenders vertikaal gepolariseerd.

Je moet hem dus 90° draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

AFN Soesterberg zat op kanaal (a)80, 867.25MHz.

Dus boven ons kanaal 68.

 

Maar de opmerking over de afstand van de antennes onderling klopt wel.

Ik zou de antenne wat hoger zetten, met de dipool op een wat grotere afstand van de dakrand.

 

Even voor alle zekerheid, je hebt toch wel de voorkant van de antenne richting zender gedraaid?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

AFN Soesterberg zat op kanaal (a)80, 867.25MHz.

Dus boven ons kanaal 68.

 

Weet je dat wel zeker?

 

Ik heb een lange tijd in Rodgau gewoont en daar ontving ik met een lange Yagi, hoog gemonteerd AFN uit Wiesbaden op kanaal 27.

Voor de Amerkanen was dat op hun US-NTSC TV´s kanaal 21.

 

Ik ben toen vlijtig aan het modificeren gegaan met mijn bestaande TV´s. Het geluid zat namelijk op 4,5 MHz. ipv 5,5 MHz.

Later kocht ik een Grundig Multinorm TV zodat ik het beeld in kleur had.

 

Voor Soesterberg weet ik dat niet, ik heb daar nooit in de buurt gewoont, maar ik kan me voorstellen dat het niet veel anders was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...