Ga naar inhoud


Geregelde uitval van Ned1 FTA


Erik S.

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ja, heel zeker.

Wij hebben bij Schrader (die van die antenne versterkers in die geelgekleurde kastjes) indertijd nog convertors laten maken, die die frequentie naar kanaal 68 omzette.

 

De eis van de nederlandse overheid was, dat wij het niet konden ontvangen.

Ik had een zelfbouw antenne en mijn tv omgebouwd naar multi norn ontvangst.

Zaterdag middag was er altijd Hee-How uit de grote schuur.

 

Ik heb indertijd er nog een verhaaltje over gehouden bij Hobbyscoop.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

OK..neemt niet weg dat het een kanaal antenne is.

En wie weet voor welk kanaal?

Als hij inderdaad voor AFN ontvangst is gebruikt was ie dan voor kanaal 80 gepiekt?

 

Misschien staat nog ergens op die antenne voor welk kanaal hij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer, zoals verondersteld, een voorbij rijdende wagen tot ontvangst uitval leidt, doet die antenne in ieder geval niet waarvoor die bedoeld is.

Of het huis staat achter een dijk en de antenne kijkt recht die auto in.

 

Wanneer de antenne wel voor die frequentie is ontworpen, komen de ongewenste reflecties te sterk door en verstoren het beeld.

 

Daarom, het zou kunnen zijn dat de antenne niet goed uitgericht staat.

 

En dat de dipool zo kort op de daklijst staat, (zink?) bevordert het richteffect ook niet.

 

Ik zou om te beginnen die fm-dipool eens tijdelijk wegslopen.

Ontvang je met die fm-dipool dezelfde toren? In dat geval staat een van de twee antennes niet goed uitgericht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

L.S.

 

Heren hier kan ik wat mee!

 

Mijn antenne buis is te kort en de directoren en de reflectoren zit de dakrand (haast) tussen.

Waarom ik denk dat het een hoogbandige is, is omdat de dipool erg klein is 4/lambda moet dus een hogere frequentie zijn lijkt me. maar waarschijnlijk hebben jullie gelijk dat het slechts voor een specifiek kanaal is. er staat niets op de antenne.

Toch geeft ie een beter signaal dan de vorige UHF van 1 meter.

 

Ik wist niet dat de antennes elkaar zo kunnen beinvloeden.

 

De FM dipool doet het maar wat op reflectie denk ik. Zo had ik het beste signaal en die staat niet in de richting van Smilde. Klopt.

 

Bij wat beter weer zal ik de antennes wat uit elkaar halen.

 

Hiervoor had ik een iets simpelere UHF antenne (ook af en toe uitvalmaar niet zo vaak denk ik)met maar één reflector en ik had op de DVB-T ook de duitse zenders op de achter kant zwak maar toch enigszins te ontvangen. Deze antenne heeft een 5 reflectoren en schermt de achterkant goed af ik heb nu geen duitse zenders meer. Dus denk ik dat die aardig staat.

Ik zit ongeveer op de lijn Smilde-Aurich.

 

Maar hij moet inderdaad hoger denk ik, misschien met een rotor dan kan ie wat makkelijker heen en weer. moet ik alles weer opnieuw afstellen ook m'n schotels om er een nieuwe buis aan te zetten.

 

mijn dank is groot

Erik

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb net nog even gekeken, en de afstand tot Smilde is krap 20 km. En het is nagenoeg pal zuid. Volgens je foto klopt de richting.

Het ziet er echt naar uit dat je met reflecties te maken hebt.

Ik ga ervan uit, dat vooropgesteld dat je coax kabel in orde is en de balun in de dipool niet kapot is, het vrijer bevestigen van de antenne je probleem oplost.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Reflecties? kan ik me niet voorstellen. Reflekties bevorderen/ondersteunen juist de dvb-t ontvangst. Dit in tegenstelling tot de vroegere analoge ontvangst waar het nare schaduwen en gosthing met zich mee bracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

L.S.

 

Ceesv

Ik woon in een andere Alteveer GN (bij stadskanaal) ongeveer 40km (hemelsbreed)ten noordoosten van Smilde. ongeveer op de lijn Smilde Aurich.

Volgens KPN val ik zelfs buiten het ontvangst gebied met buitenantenne.

 

Ik zal de antenne wat vrijer opstellen en kijken wat het resultaat is. Ik meldt het wel even.

 

Ik heb het nog eens kekeken maar elke keer als er een auto langs komt is het mis.

 

Groeten Erik

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...