Ga naar inhoud


Muizen op de vliering


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Ik ben een tijdlang niet op mijn vliering geweest en wilde vandaag wat aan de bekabeling van mijn schotel en antenne veranderen.

Nu zie ik overal muizekeutels (verse) liggen. Behoorlijk wat.

Ze hebben dus kennelijk een weg naar boven gevonden. Geen idee hoe.

Ik heb een hele enkele keer wel eens een muisje bij mij in de basement gevangen, maar die komen waarschijnlijk door de kelderschacht of de ontluchtingsbuizen van de verwarming naar binnen. Of gewoon door de deur of het openstaande raam.

Van die hele kleine spitsneus muisjes misschien één of twee per jaar. Ik woon aan een bosrand en in de buurt van boerenvelden.

Dus dat is heel normaal.

Aan de keutels te zien zijn deze muizen wat groter.

Er staat niets eetbaars op de vliering.

 

Is er hiervoor een gif te koop en hoe werkt dat?

 

Een muizeval lijkt me niks..is me te omslachtig. Een kat heb ik ook, maar die kan niet op de vliering komen. Gaat via een uitschuiftrap.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn korrels te koop, als ze die eten krijgen ze dunner bloed en gaan ze de pijp uit. Ze verdrogen dan volgens mij, en gaan dus niet stinken. In Nederland kan je die korrels krijgen bij de Gemeente reiniging, afdeling ongedierte.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen gif gebruiken. Ze gaan dood en verdrogen wel maar liggen eerst echt een paar weken gigantisch te meuren. Bij mij komen ze door de spouwmuur en ik bestrijd ze al 30 jaar met vallen. Wel de val met een touwtje ergens aan vast maken, anders gaat er af en toe eentje met de val aan de haal, dood en aan de meur. En vooral niet vergeten de vallen af en toe te legen......

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat deze muizenkeutels groter zijn dan normaal, de verdenking gaat dan al snel spitsmuizen meestal liggen ze in de hoeken op een kluitje.

 

rol een keutel tussen de vingers als hij dan als fijn hard poeder uit elkaar valt is het van spitsmuizen.

Dit is een insecteneter en de uitwerpselen bevatten resten van schildjes .

Daarom kun je ze ook niet bestrijden met (rodenticiden)bestrijdingsmiddelen en bied alleen een muizenval uitkomst.

 

Kijk ook eens omhoog als de keutels overal verspreid liggen of er geen vleermuizen onder het dak of nokpannen hangen die uitwerpselen zijn voor een leek eender.

 

 

Han

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kat ooit besluit een vergiftigde muis op te eten, dan heb je ook geen kat meer - dus kijk uit met gif!!!!

 

Ik zou voor een aantal valletjes gaan - veel humaner. Klap - en dood. Een muis gaat met gif soms pas na een week (en bijhoorlijk pijnlijk) dood...

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk najaar krijgen wij ook muizen op de vliering, het is een jaarlijks ritueel, heb korrels geprobeerd, werkt niet...

Het enige effective middel is de muizenval, muizenvallen gevuld met een beetje ouwe kaas, wel elke paar dagen controleren.

 

Bij ons zijn het er maximaal 4 a 5, binnen enkele weken is het probleem opgelost.

 

succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me beter te voorkomen dat de muizen binnen kunnen komen. Ik heb zelf ook eens muizen tussen zoldervloer en plafond van de bovenverdieping gehad. We hebben een bestrijdingsbedrijf laten komen. De muizen kwamen binnen door een gaatje in het metselwerk van de buitenmuur van de buren (ik woon in een twee-onder-één-kap) en klommen waarschijnlijk omhoog via de spouwmuur. Het bedrijf heeft gifblokjes geplaatst onder de dakpannen en onder de zoldervloer bij de buren, want daar zaten ze ook. Het gaatje in het metselwerk werd dicht gemaakt, en daarna nooit meer last gehad. Tevens zou ik alle overige openingen van ontluchtingsgaten en dergelijke waar muizen doorheen kunnen komen dichtmaken met een fijnmazig gaas. Er zijn ook roostertjes te koop voor de ontluchtingsgaten in de buitenmuur. Succes.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Frank67
Het gaatje in het metselwerk werd dicht gemaakt, en daarna nooit meer last gehad. Tevens zou ik alle overige openingen van ontluchtingsgaten en dergelijke waar muizen doorheen kunnen komen dichtmaken met een fijnmazig gaas. Er zijn ook roostertjes te koop voor de ontluchtingsgaten in de buitenmuur. Succes.


Ga er maar van uit dat je alles groter dan 5 mm dicht moet maken.

Han
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ga er maar van uit dat je alles groter dan 5 mm dicht moet maken"

 

Wat mij dus absoluut niet gelukt is door de huis-constructie.

 

Verder helemaal met Chrisch eens. Los van het gevaar voor katten en niet te vergeten kleine kinderen (leuke gekleurde korreltjes, vast lekker) is gif een extreme uiterste noodgreep. Sommige typen verhinderen het repareren van scheurende bloedvaatjes waardoor de dieren een langzame pijnlijke dood sterven.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik op een ochtend mijn boterhammeke aan het verorberen was, was er eentje die het nodig vond om vanonder de keukenkast naar de living (hoeksalon) te hollen... sickcry

Mijn vrouw kon het niet geloven dat we "bezoek" hadden...

We hebben het eerst met de klassieke muizenvallen met een blokje kaas geprobeerd ze te vangen, (want er was haast bij, gelet op haar mollige omvang)... maar telkens was de kaas eraf gegeten maar de val klapte niet dicht... smirk was dus een muiske met ervaring!

Toen heeft m'n vrouw gips genomen met bloemsuiker erbij... en dit goed geroerd op een konfituurpotblikje... (8delen gips 2 suiker :Dblush )

Elke dag was er aan gegeten... na een week hebben we brokjes van haar gelefde kaas in het gipspoeder gelegd, en er werd niet meer aan geroerd...

Ook vonden we geen "keuteltjes" meer...

Ik denk dat ze bakstenen of keien aan 't kakken is! :D :D

 

Die methode duurt iets langer, maar werkt gegarandeerd, (als ze willen eten) en heeft als voordeel dat ze niet liggen te stinken, en is huisdiervriendelijk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steengoeie gouwe ouwe van Tom Manders(Dorus) als de archvaris,

Heb hem toen ook de tv gezien ,hij had ook een auto de hoestbui op 4 wielen daar reed hij ook gewoon mee rond ik heb hem eens in Deventer met die auto gezien.

 

Groeten Tijgertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Aan de keutels te zien zijn deze muizen wat groter.
Er staat niets eetbaars op de vliering


Dat kan ook wijzen op wat "grotere" muizen, wij hadden een paar jaar gelden ook muizen op zolder (dat dachten we tenminste) je hoorde ze lopen (alsof ze klompen aan hadden) je hoorde ze in de spouw en alles afgezocht maar niets te vinden waardoor ze naar binnen kwamen.
gif neergelegd, maar dat bleef onaangeroerd, muizenvallen neergezet maar die waren elke keer wel afgeknapt maar niets in de val.
Toen maar een nachtcamera van het werk meegenomen en aangesloten op de TV.
En midden in de nacht als je wat hoorde direct de TV aan en kijken of je wat zag.
Na en paar nachten was het eindelijk raak een "muis" vol in beeld, alleen zat deze wel heel vlak voor de lens of was deze muis wel erg groot.
Wat bleek het waren geen muizen, maar ratten. sick
En dat gewoon midden in een normale woonwijk.
En ratten komen niet door een klein gaatje dus moest er een groter gat zijn.

Alles afgezocht maar niets te vinden totdat ik een deksel van een rioolput/vetvanger opende en wat bleek, met het verplaatsen van de keuken moest ook de afvoer wat verplaatst worden.
Daarvoor was het gat naar de put die ontstaan was dichtgemaakt met purschuim en via het riool hadden ze zich door de pur gevreten en zo de spouw in en op zolder gekomen.

Ditmaal wat rattenvallen gekocht en nu was het wel raak gewoon dikke vette ratten, ook op een zolder zonder eten oid.
Mij vrouw gruwelde ervan, midden in de nacht plots "PATS" en een heftig spartelende rat die er nog vandoor probeerder te gaan.
En dan midden in de nacht met een teiltje water naar zolder om de rat met een plas bloed op te ruimen.

Eerst het gat in het riool dichtgemaak met cement, maar de volgende dag was dat er weer uitgekrabt.
Toen een plastic bloempot in het riool geslagen en het gat opnieuw gevuld met cement zodat ze er niet bij konden komen en de bodem was bijna uit de pot gebeten, maar de cement was nu wel hard.
Een paar dagen later konden we jonge ratjes vangen die op zoek waren naar eten en sindsdien geen last meer gehad.


suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...