Gast Geplaatst: 7 oktober 2001 Geplaatst: 7 oktober 2001 Ik heb vandaag op de gebruikersdag een monoblok lnb gekocht.<BR>Zo'n ding met 2 lnb's erin + ingebouwde disecqschakelaar<P>Alleen vraag ik me af hoe ik schuin ik de lnb moet plaatsen om astra en hotbird te krijgen.<P>Ik heb een nokia 9500<BR>Moet ik in de kanalenlijst alles van astra op disecq 1 zetten en hotbird op 2 of kan ik ze gewoon allebei op 1 laten staan?
Gast Geplaatst: 8 oktober 2001 Geplaatst: 8 oktober 2001 Ik weet het niet zeker maar bij mij zit de LNB gewoon horizontaal. Afregelen op de hotbird (astra afplakken) en dan de astra doen. En op aparte disecqs...<P>Wat voor formaat schotel heb je?
Gast Geplaatst: 9 oktober 2001 Geplaatst: 9 oktober 2001 Ik heb hem op een 64 cm triax schotel zitten en ik heb op beide satellieten wel beeld gehad alleen verwaaid de schotel een beetje.<BR>De lnb past niet op mijn 78 cm schotel omdat die geen arm bevat zoals nu, maar gewoon r buizen!<P>Is 64 cm voldoende<P>Hoezo de astra afplakken dat hoeft toch niet als je met een nokia 9500 werkt dan kies je gewoon disecq 1 vor astra en 2 voor hotbird!
satdr Geplaatst: 9 oktober 2001 Geplaatst: 9 oktober 2001 Gewoon disecq B Maximaal op de astra richten, dan is de HB ook oke.<BR>Tenminste bij mij. Vu+ Ultimo4k 1 FBC DVB-C en 1 FBC DUAL DVB-S2X OpenPli 7
Gast Geplaatst: 14 oktober 2001 Geplaatst: 14 oktober 2001 Ik ben er nu een week mee aan het kloten, maar ik krijg geen van beide meer op mn 64 cm schotel.<P>Gisteren heb ik hem onder mn andere schotel geplaatst, maar nu moet ik de lnb helemaal naar de rand draaien om de astra te kunnen ontvangen, maar dan kan ik de hotbird weer niet krijgen.<P>Moet de schotel niet niet tussen de astra en hotbird ingedraaid staan?<P>Weet iemand op hoeveel kompas graden de schotel moet staan om ze allebei te ontangen, want ik krijg het maar niet voor elkaar!<BR>Dus op hoeveel hoevelkompas graden wijst de arm van je schotel naar de satelliet want dan kan ik zien om ik hem goed heb staan.<P>En hoeveel graden schuim noet de lnb staan, omdat de ene lnb lager moet staan dan de andere i.v.m het oppervlak van de aarde (die boog waar alle satellieten in staan)?<P>Bedankt allemaal voor jullie repley's
Hagkobe Geplaatst: 14 oktober 2001 Geplaatst: 14 oktober 2001 hoi, ik heb ook een monoblok lnb en heb er ook veel problemen mee gehad voor het afstellen. dit op een schotel van 90cm.<BR>Of te wel had ik astra of te wel hotbird.<BR>bij de lnb wat ik heb moest ik de astra op disecq B zetten en de hotbird op disecd A.<BR>over de bevestiging van de lnb is ook veel onduidelijkheid, het enige wat ik weet'' is dat het niet uitmaakt op welke kraag dat je hem vastzet, maar dan moet je verschillend te werk gaan voor het afstellen. als je naar de hemel kijkt met de arm mee, dan is de linkse lnb voor de hotbird de rechtse voor astra.<BR>bevestig je de monoblok met de linkse kraag dan moet je uw schotel eerst afstellen op de astra (disecq , bevestig je de monoblok op de rechtse kraag dan uw schotel afstellen op de hotbird.<BR>Het moelijke hieraan is dan je niet alletwee de satellieten optimaal kan afstellen,dus ergens er tussen in.<BR>Als ik het toen geweten had dan kocht ik een tweede lnb die los er bij te zetten is, of een tweede schotel.<BR>ik hoop dat je nu iets meer weet, veel succes<BR>
Avalon Geplaatst: 15 oktober 2001 Geplaatst: 15 oktober 2001 Hallo <P>Ik neem aan dat je de monoblock van MTI hebt Je hebt minimaal een 78 cm schotel nodig. Je stelt de kop niet af op de hotbird je doet dat nu op de astra Satelliet. Instellingen Diseq Astra= A & Hotbird = B<P>Als je een gewone singel LNB op de schotel zet dan stel je eerst de ASTRA af verwijder deze. en plaats dan de nieuwe monblock draai de schotel een klein stukje naar rechts. als je beeld op de ASTRA hebt zet je de schotel vast je kan dan de kop draaien in de feed houder dan stel je de hotbird optimaal af.<P>Groetjes <BR>Avalon<P>Moderator Sat4all™
Gast Geplaatst: 16 oktober 2001 Geplaatst: 16 oktober 2001 @een ieder.<BR>koop eens zo'n satfluiter.<BR>zo hoor en zie je tenminste wat je doet, het scheelt een hoop tijd (en postings).<BR>Met zo'n satfinder heb je binnen no-time een sat te pakken + bijkomend voordeel is dat je exact op de satelliet kunt pointen.<BR>kosten 35 piekies. <BR>werkt echt perfect. Ik heb zelfs een paar onhandige klungels met zo'n fluiter een satelliet binnen 10 minuten zien vinden.
Gast Geplaatst: 20 oktober 2001 Geplaatst: 20 oktober 2001 Kijk eens op mijn pagina, daar staat een foto van mijn eigen monoblock opstelling. Astra=diseqc A en Hotbird Diseqc B. Als je de Monoblock 'verkeerd om' plaatst, dus met de kabel naar boven, staat de focus gewoon uitgericht op astra. Wel zo handig, want dan kun je zelfs met een analoge ontvanger de schotel uitrichten. Ook kun je nog eens een niet-diseqc ontvanger aansluiten en dan toch nog astra gluren.<P>Let er wel op, dat je (in het geval je de monoblock omzet zoals op de foto) de 'vrije' hals iets (ca. 5 graden) naar beneden 'draait', met een goede satfinder zul je zien dat dit het mooiste resultaat geeft.<P>suxes!
Aanbevolen berichten