Ga naar inhoud


PC wordt steeds trager


tipje

Aanbevolen berichten

Heb de laatste tijd steeds meer last dat mijn pc trager wordt.

Sommige programma's opent hij heel langzaam.

Terwijl hij in het begin redelijk snel was (gebruik hem nu 2 jaar)

Heb hitmanpro al gedraaid en gebruik AVG als virusscanner en allebei vinden ze niks.

Doe ook altijd automatisch defragmenteren en regelmatig schijf opruiming.

Wat kan ik doen dat hij weer sneller wordt.

Ook hoor je hem vaak ratelen (dat hij bezig is)

gebruik vista home edition

Link naar reactie
Delen op andere sites


Data backupen en weer lekker vers installeren. Er bestaan "tools" om het te "verhelpen" maar de praktijk leert dat gemiddeld na 1 a 2 jaar het best de moeite loont om je os opnieuw te installeren.

Als je er een beetje handigheid in hebt, werkt alles weer in een avondje en het programma wat je mist installeer je vanzelf wel weer als je het nodig hebt.

 

Je zult zien: Je pc draait weer als nieuw.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Sommige programma's opent hij heel langzaam.

 

als ik 't niet zou doen wisten mijn ouders niet beter

wat doen?

effe opschonen.

 

je hebt wellicht massa's aan onnodige bestanden op je computer

temporaire bestanden

updates (eh de undo of deinstall bedoel ik dan)

heel veel restore points

(en de schijfcontrole en indexering die veel te veel geheugen gebruikt met zo'n massa aan dood gewicht)

 

36 gigabyte eraf gehaald bij pa en ma

en dan nog even de schijven defragmenteren

 

duurt effe maar daarvoor heb je koffie

 

en wat denke je?

lekker snel weer lopen

 

chiao

Mad About You

Hooverphonic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste is na 1 jaar (zelf hou ik 6 maanden aan) te formateren.

 

Anders proberen op te schonen.

 

- In IExplorer - Tools - Opties - Bij "Browsing History" Delete - in nieuwe venster Delete All (Als dit langer dan een minuut draait heb je al teveel troep erop staan van het surfen smile )

 

- Defrag (zoals je blijkbaar doet)

 

- Schijfopruiming

 

- Regcleaner erover heen zodat je registry schoon wordt

 

Ook moet je eens CTRL - ALT - Delete klikken en dan naar 'processes' gaan. Dan sorteer je op CPU en kijk je of iets constant veel van je CPU gebruikt (system idle process zou eigenlijk op 99% moeten staan als je niets verder open hebt)

 

- Ook kun je eens kijken in MSConfig wat er allemaal opgestart wordt en onnodige dingen verwijderen

 

- En als laatste (ik weet niet of je in een netwerk zit) maar als je je automatisch aanmeldt bij externe netwerkschijven gedurende het opstarten ksn dit ook vertraging veroorzaken.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

formateren is overkill.

 

verwijder je oude herstelpunten, laat ccleaner erop los, defragmenteer je hdd nogmaals, doe een online-virusscan, sloop alle overbodige opstartitems uit msconfig, sla d'r een reep geheugen bij (kost tegenwoordig geen drol meer), en installeer alle updates.

 

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan overkill zijn, maar het heeft wel voordelen. In de loop van tijd wordt er nogal wat geinstalleerd en geupdate. Er blijven altijd wel resten over van vorige installaties. Cleaners helpen maar ten dele. Verder kom ik vaak programma's tegen waar mensen echt niet meer weten waarom het er opstaat "ooit een geprobeerd" en niet meer gebruiken.

 

Opnieuw installeren is meestal ook sneller dan trouble shooten.

Het backupen van Mail, documenten, favorieten enz.. kost niet meer dan een half uurtje.

Installeren van Vista, antivirus en Office en terug zetten backup ben je ongeveer 1 - 11/2 uur mee kwijt. Alle andere programma's ongeveer een uurtje (ligt natuurlijk aan de hoeveelheid). (en dan is het tijd voor een image wink )

 

Je systeem is dan weer gegarandeerd schoon en zal soepel lopen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ome Merde
formateren is overkill.

... en installeer alle updates.



merDe


En ik geloof toch, dat dit juist de boosdoener is. Ik snap ook, dat voor de veiligheid dit een noodzaak is, tuurlijk.
Maar, de steeds vertragende PC of laptop fenomeen ken ik zelf ook. Ik heb veel ervaring, alles is hier tot op het kleinste schoon geveegd, schijf opgeruimd, registry opgeschoond, logboeken weggegooid, herstelpunten weg, en nog van alles. Ook volgens het HCC tooltje is hier alles knus.
Maar het verschil tussen windows vanaf de CD en na alle updates (direct na installatie uitgevoerd) is al ontzettend groot.
Ik heb toch wel eens het gevoel, dat we met de update's "geholpen worden" naar een nieuwe PC/ nieuwe Windows. Is maar een gevoel, hoor... :D

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

exciter,

dat schreef ik al...

en jij bevestigd het nog maar eens aan de goegemeente. wink

kijk maar eens onder de windows map

(als systeem en verborgen bestanden zichtbaar zijn)

daar staat me een meuk aan updates_undo mapjes....

 

en bij mij ziet het nog opgeruimd uit tov anderen.

 

cheers

Mad About You

Hooverphonic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al heel wat opgeruimd nu, hij is weer wat sneller geworden.

Ik probeer steeds een update van vista binnen te halen.

Service pack 1, maar dat gaat steeds mis.

Misschien dat dat ook de boosdoener is???

het is een intel core 6300 1,86@1,87 ghz

ram 1022 mb

32 bits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...