Ga naar inhoud


Is de Kathrein de beste keus als Linux ontvanger?


bigtwin

Aanbevolen berichten


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mag ik nog even ontopic: Iemand nog aanvullende info om met te helpen bij mijn keuze als nieuweling in de Linux ontvanger wereld? Dream 800 HDP PVR of Kathrein 910?

 

Ik weet niet wat ik moet kiezen, vooral niet waarom. Ik heb zéker geen voorkeur voor de ene of de andere. Ik wil vooral heel veel ontvangen wat ik nu niet kan ontvangen met mijn topfield.

 

Het enige dat ik kan verzinnen is dat er enorm veel dream fans zijn, dus dat daar meer support / ontwikkeling is...

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best BT,

 

een keuze maken is altijd moeilijk. Beide HDTV ontvangers zijn vrij nieuw op de markt en gebaseerd op een andere chipset dan de oorspronkelijke Dreamboxen, die in hoofdzaak op basis van de IBM PowerPC processor werken.

 

Derhalve zijn de oudere Dreamboxen niet zo direct te vergelijken met deze nieuwe HDTV uitvoeringen.

 

De Dreambox heeft ingebouwde smartcard slot(s) die met behulp van softcam gebruikt kunnen worden.

 

Bij de Kathrein moet je naast de ontvanger hiervoor nog extra cam modules aanschaffen om een smartcard te kunnen gebruiken.

 

De Kathrein ufs-910 heeft geen harde schijf ingebouwd. Maar die kun je gemakkelijk toevoegen met een eenvoudige USB losse drive. De juist verschenen UFS-922 heeft wel een ingebouwde harde schijf.

 

Persoonlijk heb ik liever een separate HD, dan wel een ethernet verbinding naar de HD van mijn PC. Dit laatste kan bij de Kathrein helaas (nog) niet.

 

Verder kun je natuurlijk de losse USB drive eenvoudige aan de PC hangen ofwel KVM gebruiken om de opname op de PC te krijgen.

 

Een ingebouwde HD kan bovendien warmte problemen geven en vereist eigenlijk een ingebouwde ventilator.

 

De kwaliteit van het HDTV beeld is volgens mijn ervaring met de Kathrein prima en de ervaringen van anderen met de Dream 800 zijn ook prima. Maakt waarschijnlijk weinig verschil uit.

 

De Kathrein is een goedgekeurde HDMI ontvanger. De Dream doet dit op een alternatieve manier met een speciale kabel. Deze heeft echter standaard geen HDMI slot.

 

De toekomstige ontwikkelingen op het gebied van de software zijn moeilijk te verspellen.

 

Voordeel van Linux is, voor een aanzienlijk gedeelte Open bron software, dat de ontwikkelingen niet alleen van een fabrikant komen, maar ook van allerlei alternatieve bronnen. Die vervolgens veelal beter werken, met meer mogelijkheden, dan de oorspronkelijke software. Denk hierbij aan AAF, Pli, Ronald etc etc.

 

Kathrein (fabrikant is Marusys) is relatief nieuw op dit gebied en heeft minder alternatieve ontwikkelaars, die zich er mee bezig houden. Dit lijkt echter snel te veranderen. En als Enigma2 gewoon uit de flash opstart op de Kathrein, dan lopen de ontwikkelingen mogelijk ook nog eens parallel aan elkaar.

 

Aantallen ontvangers en gebruikers zullen uiteindelijk wel bepalen waaraan de meeste aandacht wordt geschonken.

 

Uiteindelijk is het appraat bedoeld om TV te kijken met wat extra aanvullende hulpmiddelen en niet voor erg veel andere doeleinden. Email etc kun je beter op de PC ontvangen.

 

Gebleken is dat de Kathrein een degelijk stuk elektronica is en ook het aanbrengen van de firmware met behulp een usb stick (Emergency boot) werkt heel goed. Ik heb nog nergens iets gelezen van een door de firmware onherstelbaar geraakte UFS-910. Het kost wat moeite, maar de box lijkt altijd weer aan de "praat" te geraken.

 

Ook de hulpprogramma's KCC en KVM zijn voor de Kathi prima hulpmiddelen om allerlei zaken toe te voegen.

 

Jammer, dat niemand het aandurft om eens een technische vergelijking te maken tussen de gebruikte chipsets van Broadcom en ST. Want de chipset is uiteindelijk het "hart" van de machine.

 

Ervaringen en problemen met beide boxen worden hier uitvoerig besproken en geven een goede indruk waar de knelpunten liggen.

 

Verder moet je ook in ogenschouw nemen de prijs/prestatie verhouding.

 

Meer kan ik er ook niet over zeggen. En voorgaande helpt derhalve ook niet direct om een keuze te maken. Het zijn geen appels of peren. Maar appels van een verschillende soort en smaak.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms, heel soms, ga ik ook wel eens een weekendje weg.

Als ik weg ben, kan ik ook niet reageren wel?

HET verschil tussen een Dreambox en een Kathrein is dat Dream Multimedia ZELF geheel verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van enigma II.

Dat is tegenstelling tot kathrein die zowel de ontwikkeling van de hardware als ook de software volledig uitbesteed aan externe bedrijven. Die doen dat commercieel voor meerdere "fabrikanten".

De software wordt als het ware op meerdere platformen met een ander grafisch schilletje ingezet.

DAT is de reden dat de kathrein GUI software altijd CLOSED SOURCE zal blijven. Kathrein bezit deze software namelijk niet, maar bezig slecht een licentie voor het gebruik ervan.

Bij kathrein is dus:

----------------------------------------------------------------

Drivers - Closed source, extern onwikkeld

OS - Open source linux (dat is altijd open source)

GUI (gebruiksinterface) - Closed source, extern ontwikkeld

----------------------------------------------------------------

Bij Dream Multimedia:

Drivers - Grotendeels closed source, eigen ontwikkeling

OS - Open source

Gui - Open source, deels Creative Commons licentie, geheel eigen ontwikkeling

----------------------------------------------------------------

Vandaar dat is door middel van deze feiten stel dat je met een Dreambox een echte Linux Open Source receiver met eigen OPEN SOURCE GUI koopt en met een kathrein een grotendeels closed source box, waar een stel hobbyisten aan het prutsen is om een GUI dat door een ander bedrijf ontwikkeld is, op een kathrein te laten draaien.

Dat zal nooit optimaal gaan werken, behalve als kathrein opdracht geeft echte Linux API V3 drivers voor deze box te schrijven en dat zullen ze niet doen.

Ik stel dus niet dat een kathrein slechter of beter is, zeg alleen dat een Dreambox op de prijs na, de betere keuze is.

Hij doet namelijk alles wat een Kathrein kan en veel meer, is alleen wel flink wat duurder. Daar krijg je dan ook wel heel wat meer voor.

Er staat namelijk een bedrijf achter dat zelf fatsoenlijke open source software bied en het niet nodig heeft om software van een ander te gaan gebruiken.

Iedereen kan een stukje hardware laten ontwikkelen. Wat het verschil maakt zijn de knappe koppen die de software maken en die heeft kathrein niet.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
... waar een stel hobbyisten aan het prutsen is om een GUI dat door een ander bedrijf ontwikkeld is, op een kathrein te laten draaien.

Dit is niet echt respectvol naar de mensen die zich daarmee bezig houden.
Zoals het verleden al bewezen heeft, bereiken die hobbyisten veel meer dan een commercieel bedrijf.
Open Source of niet toch mijn petje af voor het Ducktales Team.
Een tijdje terug beweerde je zelfs dat Enigma2 niet op een Kathrein kon draaien omdat de hardware the traag zou zijn.
Ik denk dat intussen het tegendeel al bewezen is.

En in mijn ogen heb je de vraag nog altijd niet beantwoord.
Ik zie in je antwoord niet een technisch aspect (enkel over de software).
Origineel bericht van: verkerkbr
...geef nu zelf eens aan op welke technische gronden de Dreambox 800 op basis van de Broadcom chipset nu beter zou zijn dan de de Kathrein werkend op een ST7100 chipset ? Draai de zaken niet om. Kom nu zelf eens met een technische argumentatie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q

Er is op de aanschafprijs na geen enkele reden om een UFS910 te verkiezen boven een DM800HD want de DM800 is naar mijn mening verder op alle vlakken echt de beste keuze.
Misschien dat iemand dit met echte argumenten kan ontkrachten, maar ik denk niet dat dat mogelijk is.

Ron


@Ron,

Op het vlak van de opstarttijd lijkt mij de Kathrein UFS-910 te verkiezen boven de Dreambox 800HD.
Vanaf uit/deep standby start de Kathrein UFS-910 op in ca. 30 seconden.
Vanaf uit start de Dreambox 800HD op in ca. 2 minuten.
Vergelijken vanuit deep standby is niet mogelijk aangezien de Dreambox 800HD
in tegenstelling tot de Kathrein UFS-910 geen frontprocessor heeft.

Ook op het vlak van energieverbruik is de Kathrein UFS-910 efficiënter dan de Dreambox 800HD.
Aangezien de Dreambox 800HD geen frontprocessor heeft moet deze steeds aanstaan,
immers in de standby stand staat de Dreambox 800HD in feite nog steeds "aan",
waardoor de Dreambox 800HD bij bijvoorbeeld geplande timeropname(s)
voorafgaand aan die opname(s) meer stroom verbruikt dan de Kathrein UFS-910.

Tenslotte is op het vlak van leesbaarheid het display (zoals bijvoorbeeld de zendernaam)
bij de Dreambox 800HD op normale kijkafstand in tegenstelling
tot de Kathrein UFS-910 niet te lezen.

Het is verder heel goed mogelijk dat de Kathrein UFS-910
op nog wel meer vlakken beter is dan de Dreambox 800HD.
Te denken valt onder andere aan de gevoeligheid van de tuner bij (heel) zwakke tranponders
of de ontvangst(on)mogelijkheid van bepaalde (lage) symbolrates, enzovoort, enzovoort.
Wellicht dat dit dit bij een meer uitgebreide vergelijkingstest naar voren kan/zal komen.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een tijdje terug beweerde je zelfs dat Enigma2 niet op een Kathrein kon draaien omdat de hardware the traag zou zijn.

Ik denk dat intussen het tegendeel al bewezen is

 

Niet mijn woorden verdraaien. Ik schreef dat het nooit soepel zou gaan werken en dat doet het ook niet. Er werkt namelijk meer niet goed dan wel goed onder een extern bootende enigma II.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, haloo zeg.

 

ten eerst Toxic, uw menig is duidelijk, maar zoals black_64 schreef is het niet echt respectvol wat jij schrijft over de mensen die de moeite doen om een "niet open systeem" toch te laten draaien met open soft.

 

Ik kan maar zeggen, pluim voor alle mensen die testen met de kathi om tot een goed geheel te komen.

 

Ik ben er namelijk vast van overtuigd dat de kathi even stabiel of zelf beter zal draaien dan de dm800. tijd zal het uitwijzen.

 

maar laten we niet hier discussies starten over de eeuwige discussie :-)

 

pet af voor alle mensen die iets doen, iemand helpen, tips geven,

zo blijft de hobby een leuke hobby.

 

laten we het daar bij houden.

 

greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

volledig met black_64 en satman eens, ik heb hier de Kathrein al ruim anderhalve week op enigma 2 draaien en tot volle tevredenheid, sterker hij doet nu niets minder ten opzichte van de dreambox dm800 die ik hier ook heb staan en daardoor kan ik ook zeggen dat de enigma 2 hetzelfde werkt.

 

wanneer we de groene schermen bedoelen, wel die treden bij beide regelmatig op en dat terwijl de DM 800 door toxic als beter wordt beschouwd??

 

Betekent dus alleen maar dat er nog doorontwikkelt moet worden en ik ben daarom erg blij met de mensen die er een hobby van maken de enigma 2 beschikbaar te stellen voor de Kathrein.

 

Chapeau dus voor alle ontwikkelaars van de Kathreinversie!!!

 

Greetz

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik enigma2 niets vond op de kathrein. Ik vind het gewoon niet stabiel. De originele en enkele mods daarop zijn superstabiel daarintegen. Wel zijn die wat langzaam in de menu's, en het zappen kan sneller. Maar voor mij is het acceptabel.

 

Als ik hier lees dat de dm800 ook die groene schermen heeft, dan snap ik niet waar al die "hoera" verhalen vandaan komen uit de dreamboxafdeling.

 

Goede stabiele software hoort niet te crashen. Als enigma2k straks stabieler wordt en de beeldkwaliteit wordt beter dan ga ik het er zeker op zetten (ook moet hij nog in de flash passen).

 

Tof dat hobbyisten hier zoveel tijd insteken!.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q op 21-02-2008 te 19:39 uur

Wat ik uit wilde leggen en wat ik ook onderbouwde is dat een kathrein niet vergeleken kan worden met de Dreambox. Zowel de hardware als veel belangrijker de software. Dat werd namelijk door iemand in dit topic beweerd en dat is onjuist.
Het misverstand dat namelijk ontstaat bij velen is dat men denkt dat door het beschikbaar stellen (of lekken) van sources nu plotseling enigma op een kathrein zou kunnen draaien. Zover is het dus nog lang niet en ik zie dat ook niet gebeuren.

Ron

Bron


Origineel bericht van: Toxic[Q op 21-02-2008 te 23:28 uur

Neemt niet weg dat de kathrein de eerste HDTV ontvanger is met een meer open structuur dan alle andere HDTV ontvangers en dat is natuurlijk lovenswaardig.
Het enige dat ik er mee wilde zeggen is dat mensen niet zo'n box moeten kopen met de gedachte dat het op den duur een soort dreambox met enigma wordt, Dat zit er namelijk niet in.

Ron

Bron


Origineel bericht van: Toxic[Q op 10-11-2008 te 19:53 uur
Citaat:
Een tijdje terug beweerde je zelfs dat Enigma2 niet op een Kathrein kon draaien omdat de hardware the traag zou zijn.
Ik denk dat intussen het tegendeel al bewezen is


Niet mijn woorden verdraaien. Ik schreef dat het nooit soepel zou gaan werken en dat doet het ook niet. Er werkt namelijk meer niet goed dan wel goed onder een extern bootende enigma II.

Ron

Bron


@Ron,

Volgens mij verwijst Black_64 naar jouw postings van 21-02-2008.

Daarin schrijf je dat het er niet in zit dat een Kathrein een soort Dreambox met Enigma wordt
en dat je het ook niet ziet gebeuren dat Enigma op een Kathrein zal kunnen draaien.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...