Ga naar inhoud

wanneer is the sterkste signaal van een schotel?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo iedereen,

ik heb een 2de hands groot schotel door sat4all , 132x122cm Echostar met ,2db lnb, en heb ik hem richting Nilesat Zonder motor, maar ik heb hem zoals ik een motor gaan gebruiken, dus hij staat nu beetje naar west kant,, Mijn vraag nu,

als ik nu hem recht zetten ik bedoel , polarmount met de schotel en lnb in een lijn richting NIlesat ,Krijg ik een betere signaal ??? of in motor situatie is beter?

hartelijk dank

Geplaatst:

hoi,

dank je wel , maar ik bedoel als bvb de hele ding ( schotel polarmount lnb alles op een lijn richting Nilesat ( zoals positie 0 (NULL) )) op die richting ;krijg ik betere signaal,

of als ik op sirius als 0 positie daarna beweeg ik de polarmount richting nile (dat is mijn huiding instelling),,

en ik wil niet de huidige instelling verloren alleen als ik krijg te weten dat de hele zaak richting nilesat beter signaal oplevert.

hartelijk dank

groeten

Geplaatst:

De motor volgt ( mits goed afgesteld) precies de baan (Clarke belt) waar de satellieten aan de hemel staan. De schotel moet dus juist een beetje schuin hangen omdat dit de positie is die de satelliet heeft, vanuit jouw locatie gezien.

Positie 0 moet overeenkomen met écht nul graden voor het beste resultaat op alle posities, inclusief nilesat.

Geplaatst:

Als alles goed uitgericht is. Dan is het in beide gevallen precies hetzelfde. Dus het maakt niet uit of je een motor of een vaste opstelling hebt.

Geplaatst:

@1664

Hartelijk dank , dat wat ik precies wil weten, dus hoef ik niet verder to spelen, want toen ik de schotel kochte ,ik dat met zo'n schotel (132x122cm) kan ik makkelijker de Horizentale freq. ontvangen MAAR is nog steeds niets of bijna dus niet genoeg alleen een freq. 12303H is Ok als het mooi weer, maar de andere niks , want op mijn DM500s moet het signal qualiteit echt boven de 74% of hoger zijn, als op 73% of minder dan begint de beeld schokken. op verticale freq. is verschillend, heb ik op de vert.freq. tussen 79 - 83% signaal.

dus ik denk als ik de Nilesat wil goed ontvangen zoals astra of hotbird dan moet ik een schotel vanaf 2m doorsnede kopen, en dat voor mij veel geld en plaats.

hartelijk dank

groeten

salem

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Als je de schotel op de polar-mount monteerd, en hem zo africht dat ie precies de satellieten op de Clark-Belt volgt, dat zul je zien dat ie ook inderdaad kantelt aan de uiteinden.

Dat moet ook want met het kantelen van de schotel, kantelt ook de LNC mee. Daardoor is de juiste skew gewaarborgt.

De hoeveelheid opgevangen en teruggekaatste energie is hetzelfde al naar gelang hoe de schotel staat. Ook al zou die op z´n kant staan, dus 90° "verkeerd", is de ontvangst hetzelfde als de LNC-skew aangepast is.

Je kunt de schotel zelfs op zijn kop zetten...het maakt niets uit.

Je moet je namelijk voorstellen dat een offset schotel een "stuk" van een primefocus schotel is.

Geplaatst:

Drs. IJzerbout

wat een mooie antwood, haaaaatelijk dank, ben ik nog een stukje beter geworden met schotels etcc..

hartelijk dank

groeten uit Rotterdam

salem

Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
De hoeveelheid opgevangen en teruggekaatste energie is hetzelfde al naar gelang hoe de schotel staat. Ook al zou die op z´n kant staan, dus 90° "verkeerd", is de ontvangst hetzelfde als de LNC-skew aangepast is.

Als het achter de schotel redelijk "vrij is" (geen gebouwen e.d.) zou een normale opstelling, waarbij de LNB een beetje omhoog kijkt, toch iets beter kunnen zijn. Dan is er minder "spill over" naar de LNB van thermische ruis, afkomstig van aardoppervlak en gebouwen.

Maar vaak is achter de schotel een muur o.i.d. en dan maakt het inderdaad niks uit.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Bij gebruik van de juiste LNBF..ja, een LNB met Feedhorn, die op de schotel is aangepast, is die spilover minimaal.

Helaas wordt er in de praktijk maar wat aangemodderd en worden er "gemiddelde" feeds toegepast, die over het algemeen enigszins bij iedere Jan-Kaas-Triax soepdeksel funktioneren.

En wat zou het...Astra doet het werkelijk op een omgekeerde soep pan-deksel.

Maar ga je het onderste uit de kan halen, bijvoorbeeld NileSat en BADR, etc...dan moet je de verschillende onderdelen zo goed mogelijk op elkaar aanpassen.

Geplaatst:

En wat zou het...Astra doet het werkelijk op een omgekeerde soep pan-deksel.

Deze?
koken%20en%20afgieten%20%20deksel.jpg
:D

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:
Als je de schotel op de polar-mount monteerd, en hem zo africht dat ie precies de satellieten op de Clark-Belt volgt, dat zul je zien dat ie ook inderdaad kantelt aan de uiteinden.
Dat moet ook want met het kantelen van de schotel, kantelt ook de LNC mee. Daardoor is de juiste skew gewaarborgt.

Je moet je namelijk voorstellen dat een offset schotel een "stuk" van een primefocus schotel is.

Uit ervaring met kijken naar Nilesat heb je normaal gezien goed beeld (behalve als het echt heel slecht weer is) op Dubai One. Ook heb ik met mijn Triax 110cm redelijk veel goed beeld (laten we zeggen ongeveer een 80% van de tijd dat we tv kijken) op MBC1tot 4, action en max. Ook rotana zaman is goed bekijkbaar (iets minder dan MBC). Rotana Cinema en Foxmovies en melody aflam zijn enkel maar snachts te bekijken bij mij als het weer echt goed is.
PS. Ik heb met mijn draaibare opstelling Nilesat uitgericht op Kuwait tp aangezien die iets beter doorkwam dan degene van Prim educ.

Ook heb ik tegen alle raad in de LNB skew iets verdraait (met klein signaalverlies op andere sats) waardoor Nilesat toch beter doorkomt.

Dit is hoe ik het gedaan heb en het werkt voor mij dus misschien kan jij dat ook proberen. Toch is volgens mij voor het beste resultaat voor Nilesat een vaste schotelopstelling omdat je die dan echt kunt opstellen speciaal voor Nilesat.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen