Ga naar inhoud

Nucleaire energie, willen we dat wel..

Aanbevolen berichten

• Reacties 186
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

HA! leuk voor in de tuin.. laugh

en dan via je KWH meter.. ( industrie standaard :++ ) aansluiten op t grid laugh

kijken hoehard die achteruit kan spinnen >:)

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Geplaatst:
Origineel bericht van: satcat

Ik schreef al eerder;
Volgens het IAEA (Atoomagentschap) is het aandeel kernenergie in de wereldwijde stroomvoorziening gedaald.
Maar als alle aangekondigde mogelijke bouwplannen van kerncentrales werkelijk gerealiseerd worden (onwaarschijnlijk) dan zal het aandeel kernenergie stijgen van 5,9% nu tot 7,3% in 2030.(Rapport 11 september 2008)

Uit mijn Franse stopcontact komt toch voor 87% kernenergie. De rest is wind- en waterkracht. Niks olie of gas.
De EDF heeft British Energie opgekocht en zal daar nu zwaar gaan investeren om de oude, afgeschreven Engelse kerncentrales te vervangen door nieuwe Franse 4e generatie centrales.
Kerncentrales zijn voor Frankrijk inmiddels een goed exportproduct geworden, ook Zweden heeft er een paar besteld.
Geplaatst:

Het artikel heeft toch wel een erg groot broodje aap gehalte.

Terwijl er nog bijna niemand zijn verwarmingsketel probleemloos door de jaren heen krijgt.

Worden in dit artikel kerncentrales geleverd waar je maar eens in de 7 a 10 jaar even wat nucleaire brandstoffen in kiepert.

(en zonder bewegende delen wordt het vanzelf stroom?)

En omdat je geen meltdown zou kunnen krijgen zijn deze reactors veilig?

Volgens mij heb je geen meltdown nodig om toch een verdomde rotzooi te krijgen.

Er is in het verleden al een enkele keer een kerncentrale in aanbouw plat gebombardeerd om te voorkomen dat nucleaire mogelijkheden in verkeerde handen valt.

Maar de heren zien wel mogelijkheden om te leveren aan ontwikkelingslanden en afgelegengebieden.

Dit zou mogelijk zijn omdat hun brandstof niet voor wapens inzetbaar zou zijn.

Dit is natuurlijk de grootste kolder.

Iedere nucleaire brandstof is te gebruiken als wapen.

Je hoeft geen terrorist te zijn om te weten dat een stukje cemtex en een nucleairmateriaal een groot gebied kan vergiftigen.

Geplaatst:

Er staat ook wereldwijd en is dus groter dan Frankrijk.

Het rapport is van het Internationale Atoomagentschap en die lijkt mij toch wel op de hoogte te zijn.

Verder zullen ook niet alle Fransen zo blij zijn gezien het aantal ongelukken en lekkages in de centrales dit jaar.

Gezien het recente ongeluk in Zweden is het nog de vraag of die nieuwe centrales er zomaar komen.

Geplaatst:

Doe eens een link naar dat rapport.

Ik lees heel andere cijfers bij de IAEA:

Dit jaar komt al 14% van de mondiale elektriciteit uit kerncentrales ( dus niet pas 7,3% in 2030 )

In 2030 moet er al tussen 473 en 748 GWe aan nuclear vermogen draaien.

Bron: IAEA (Frans document)

Geplaatst:
Origineel bericht van: caveman
Zonne- en wind energie kan zonder subsidie niet rendabel worden gemaakt,

Onzin, onzin en lariekoek.
Citaat:
los hiervan beseft iedereen die over alternative energie praat wel hoeveel energie er nodig is?

Ja. Veel.

Het is complete gekte om te roepen "dat zonne- en wind-energie zonder subsidie niet rendabel kan worden gemaakt": dit is puur een kwestie van tijd.

Een TFT-scherm was in 1993 alleen weggelegd voor rijke mensen die zich b.v. een IBM Thinkpad 750C konden veroorloven. Die hadden dan een 10,4" 640*480 TFT. Alleen al de gedachte om een TFT op je desktop te zetten was volstrekte waanzin.

Eind 2000 was er een aankondiging van Samsung: een 21" TFT zou voor slechts F16.500,- ex. BTW op de markt komen. Waaauw. Kleinere TFT's waren toen natuurlijk ook al te koop: een 15" Samsung TFT had je voor een luttle F2800,- incl. BTW.

Wie had in 1993 durven dromen dat TFT's vandaag de dag standaard op ons bureau pronken? Wie had durven dromen dat TFT's voor de massa ooit rendabel zouden zijn?

Kijk ook eens de film Total Recall, een film uit 1990. In 1993 had de Thinkpad 750C al een 10,4" TFT die relatief veel lijkt op de hedendaagse schermen (je zou er b.v. TV op kunnen kijken, geen gigantische ghosting zoals bij DSTN) dus in 1990 (en iets ervoor, 1990 was de release) moeten er toch al producten - al dan niet in het lab - zijn geweest die een hint gaven in deze richting. Monochrome LCD's waren er sowieso al op de consumentenmarkt, dus de gedachte dat die een keer groter zouden worden, kleur zouden krijgen en een snellere responstijd is niet zo heel ver gezocht.

Maar nee - hoewel de makers van Total Recall zich levendig voor konden stellen dat we in 2084 herinneringen kunnen implanteren, kon men zich niet voorstellen dat we de beeldbuis dan achter ons zouden hebben gelaten. Afgezien van Drs. IJzerbout zijn we dat punt echter allang voorbij.

Het is een kwestie van tijd voor iedereen voor een schijntje zonnepanelen op z'n dak kan laten leggen.
Citaat:
Een flinke windmolen levert tegenwoordig 3MW of zo? Nederland zou snel vol staan op deze manier.
Wat gaan we doen als het niet waait?

Energie hoeft niet uit één bepaald punt te komen. Zolang er ergens in Europa wind of zon is is er geen direct probleem. Eventuele tijdelijke tekorten zouden ook nog aan te vullen zijn met kerncentrales/kolen/gas/etc, dan is een deel van je energie welliswaar nog steeds fossiel, maar of je 94% van je energie uit fossiele brandstoffen gaat halen of 2% "gatenvuller" is een enorm verschil.

Verder is er ook nog zoiets als golfslagenergie en getijde-energie. Waarbij de getijden het voordeel hebben dat ze uitermate voorspelbaar zijn, anders dan de zon en de wind.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Citaat:
Een flinke windmolen levert tegenwoordig 3MW of zo? Nederland zou snel vol staan op deze manier.

Wat gaan we doen als het niet waait?

Zal wel mee vallen denk ik, die dingen worden ook steeds efficiënter, en als ze langs snelwegen worden geplaatst heeft niemand er last van, het geluid dat ze produceren wordt ruimschoots overtroffen door het langsrazend verkeer. Maar zolang er "milieubewegingen" zijn die om het even ergens tegen zijn om maar de kunnen demonstreren gaat er een hoop geld verloren die anders in de ontwikkeling gestoken zo kunnen worden, de vraag is of die bewegingen ons uiteindelijk een plezier doen of niet, persoonlijk denk ik het laatste.

Ik zie trouwens liever een paar indrukwekkende windmolens langs de snelweg dan het zoveelste overbodige industrieterrein wat 6 keer groter is dan het bijbehorende dorp.

Geplaatst:

Bereken eens hoeveel windenergie er eigenlijk beschikbaar is boven het oppervlak van Nederland, in de onderste 100 meter, en vergelijk dat eens met de energie-behoefte. Stel dus eens dat het in Nederland altijd windstil is, want alle beschikbare windenergie wordt omgezet in elektriciteit. Hoeveel elektriciteit komen we dan nog steeds te kort?

Geplaatst:
Origineel bericht van: 1664
Origineel bericht van: satcat

Ik schreef al eerder;
Volgens het IAEA (Atoomagentschap) is het aandeel kernenergie in de wereldwijde stroomvoorziening gedaald.
Maar als alle aangekondigde mogelijke bouwplannen van kerncentrales werkelijk gerealiseerd worden (onwaarschijnlijk) dan zal het aandeel kernenergie stijgen van 5,9% nu tot 7,3% in 2030.(Rapport 11 september 2008)

Uit mijn Franse stopcontact komt toch voor 87% kernenergie. De rest is wind- en waterkracht. Niks olie of gas.
De EDF heeft British Energie opgekocht en zal daar nu zwaar gaan investeren om de oude, afgeschreven Engelse kerncentrales te vervangen door nieuwe Franse 4e generatie centrales.
Kerncentrales zijn voor Frankrijk inmiddels een goed exportproduct geworden, ook Zweden heeft er een paar besteld.

Jammer dat ze hun afval dan bij de buren dumpen. frown

11 November 2008
Omstreden kernafval in Gorleben

Een omstreden transport van kernafval heeft zijn eindbestemming bereikt in het Noord-Duitse Gorleben. Het kernafval kwam ondanks felle protesten kort na middernacht aan. Het transport werd door honderden agenten beveiligd.

Mensen die op de weg waren gaan zitten om het transport te blokkeren, werden één voor één weggedragen door agenten. Betogers hadden verder wegblokkades gemaakt met betonblokken en tractoren.

Het radioactief afval was gisteren in Dannenberg overgeladen van een trein op vrachtwagens. Het afval is afkomstig uit een kerncentrale in het Franse La Hague en wordt opgeslagen in een oude mijn.

bron: NOS.NL
Geplaatst:

Citaat:
Stel dus eens dat het in Nederland altijd windstil is

Waarom zouden we dat stellen dan? In Nederland is het nooit altijd windstil.

Laten we eens stellen dat het altijd hard waait, dan ziet het plaatje er weer heel anders uit.

Er is altijd wel een reden te vinden waarom we iets wel of niet willen, hoe onrealistisch die reden ook is.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Neptunus

Als verzachtende omstandigheid geldt dat de huidige generatie kerncentrales niet te vergelijken is met die van Chernobyl.

Tja, daar waren ze destijds ook van overtuigd dat er niets zou kunnen gebeuren...alles onder controle..

Je hebt nou eenmaal niet alles in de hand, er zijn altijd onvoorziene omstandigheden die tot een ramp kunnen leiden.

digipaps

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Inderdaad. Ooit wel eens in den Helder geweest.

Ik wel en zou er nooit willen wonen, want je ballen waaien er altijd uit je broek.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Inderdaad. Ooit wel eens in den Helder geweest.
Ik wel en zou er nooit willen wonen, want je ballen waaien er altijd uit je broek.

Kennelijk heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt.

Als je álle windenergie gebruikt dan wordt het per definitie windstil. Je maakt het windstil, want álle windenergie heb je dan omgezet in elektriciteit. En zelfs in dat theoretische optimum van benutting van windenergie kom je nog veel, heel veel energie te kort.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen