Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag bij iemand geweest die in de problemen zat met zijn sat installatie...

Een schotel Triax 78cm met 4LNB en diseqc...

Hij had vroeger perfekte ontvangst!

Nu heeft ie een kabel gelegd, vanop het dak waar schotel staat, doorheen de drie verdiepingen (gelijkvloers, eerste en zolder) van zijn woning naar de kelder (hobbyruimte = 4de verdiep).

Op elk verdiep heeft ie een F-Tconnector gestoken, met daarop een stuk draad, weer een T- en nog enkele m draden...

Nu stellen we vast dat de open coaxen een kortsluiting voor wisselspanning realiseren... (stubs)

Hoe oplossen dat ie op elk verdiep en op meerdere kamers per verdiep zijn sat tuner kan zetten?

Lukt dit dan zou ie 4 koppen installeren met 4 taps en 4diseqcs....

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met het fenomeenniet direct "mee" was,tot ik systematisch begonte werken,en van op de diseqc een tuner aansloot dieperfektwerkte,en zo tot op elke T per verdiep...

• Moderator
Geplaatst:

Jeetje, dit is een goeie, zoiets bedenk je niet.

Je zou op elke verdieping de aftakking kunnen afsluiten met een cai doos, die gecombineerd is met een f-uitgang.

Dan zijn die stubs in ieder geval afgesloten.

Echter heb je dan met elke aftakking een steeds groter wordende misaanpassing.

Of je installeert een matrix, of het wordt per verdieping steeds kabels omsteken.

Je zou ook nog kunnen werken met coax relais, die je laat schakelen op de antenne spanning.

Wanneer je op elke verdieping (aftakking) een antenne relais plaatst i.p.v.een f-t connector zou het kunnen werken.

De relais staan in rust allemaal zo geschakeld, dat je vanaf de onderste aansluiting naar de schotel "kijkt".

Sluit je de ontvanger op een hoger gelegen aftakking aan, schakel je op die verdieping de lager gelegen kabels af, en heb je geen last van dode stukken kabels.

Schotel

[

[

[

/ ------ 2e etage (relais in rust)

[

[

[

\========= 1e etage (ontvanger aangesloten, relais bekrachtigd)

[

[

[ ------- begane grond

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ja echt, ""het gaat niet meer en was altijd zo mooi en goed...

Wat heb je gedaan... niks verdorie,alleendendraadmooi in buizen getrokken..."" crazyconfused

Je draait een draad aan een T los en beeld..., jedraait dieer terugaanbeeld weg... stuk Ohms uitgemeten oneindig...

Maar leg eens aan aan partikulier die in de bouw zit wat stub kunnen doen hoe impedanties werken...

Dan is't van stop maar, ik wordt daar ziek van of ik begrijp dit niet...

Ik heb hemvoor raad gegeven alles x4, vier LNB's met 4 aansluitingenen en 4 diseqc...

En voor het multikamerprobleem per verdieping, dat zou ik opgeven, want het wordt een CAI... en prijs gaat naar omhoog...

Bij die gasten is het eerst een satdoos per verdiep en dan een tuner in meerdere kamers...

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik heb het verhaal vluchtig doorgelezen begreep er niet veel van, maar kreeg wel een akute balverzakking.

Zeg maar tegen die kennis van je dat het verdelen van satsignalen niet hetzelfde is als het verdelen van de CAI lijn.

En T stukken zijn UIT DEN BOZE. Dat geldt voor sat en CAI.

Het verdelen van satsignalen is niet hetzelfde als het verdelen van de waterleiding op iedere verdieping.

Dus in de schotel een quad LNC met 4 leidingen. Iedere satontvanger zijn eigen leiding. En anders gaat het niet.

En wat is eigenlijk een stub? Nooit van gehoord.

Gast Pedro Newbie
Geplaatst:

Ja, ja, dit maakt het een stuk duidelijker, het zijn de berekeningen die het hem doen sick

Waar gaat dit over, ben ik effe blij dat ik hier geen verstand van heb.

Mannen petje af maar ik hij het wel bij een stukkie rechtoe-rechtaan coax :D

Geplaatst:

Hiermee word bedoelt dat die T stukjes in de coaxkabel als impedantie trafo werkt en daardoor een gigantische misaanpassing geeft.

Die eindjes die aan de coaxkabel zitten werken als een open parallelstub

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen