Rungkut Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Zojuist probeerde iemand mij uit te leggen dat door het gebruik van een actuator met een polarmount ik waarschijnlijk betere ontvangst zou hebben voor "mijn" meest westelijke en oostelijke satellieten. Zoals hij het uitlegde klonk het heel aannemelijk. Maar voor ik mij SG2100 met vervroegd pensioen stuur hoor ik graag wat de experts hier er van vinden.
Fatfreddy Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Origineel bericht van: Rungkut Zojuist probeerde iemand mij uit te leggen dat door het gebruik van een actuator met een polarmount ik waarschijnlijk betere ontvangst zou hebben voor "mijn" meest westelijke en oostelijke satellieten. Zoals hij het uitlegde klonk het heel aannemelijk. Maar voor ik mij SG2100 met vervroegd pensioen stuur hoor ik graag wat de experts hier er van vinden. Een actuator plus polarmount is alleen zinvol als je met grotere schotels gaat werken zeg maar boven de 1 a 1,2 mtr. daaronder voldoet een diseqcmotor prima. Ik heb zelf een polarmount van channelmaster en die draait zelfs nog minder ver naar oost en west dan mijn vroegere moteck.
Rungkut Geplaatst: 7 november 2008 Auteur Geplaatst: 7 november 2008 Het ging niet zo zeer om verder te draaien, maar meer dat de horizon / de sat belt nauwkeuriger gevolgd zou worden.....
Smile Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Origineel bericht van: Rungkut Het ging niet zo zeer om verder te draaien, maar meer dat de horizon / de sat belt nauwkeuriger gevolgd zou worden..... Dit lijkt mij flauwekul. Ik ontvang al jaren 70 west t/m 70 oost met een DiseqC motor. Het volgen van de Clarke belt is niet afhankelijk van de motor maar van de mount en de nauwkeurigheid tijdens het plaatsen van de schotel. Daarbij komt nog eens dat veel ontvangers wel een DiseqC motor kunnen aansturen, maar geen actuator. Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.
harry37 Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Sterker nog: juist in de uiterste standen is een actuator/polarmount combinatie niet zo standvast naarmate de hoek waaronder de actuator staat te groot resp. te klein wordt. Vandaar dat ik een 36 V H2H motor heb voor mijn 1,2 m schotel toegepast. Die ideaal is voor grotere schotels op de uiterst West/Oost posities.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Dat klopt. Het ligt eraan aan welke kant de actuator is gemonteerd. Aan de oostkant "hangt" mijn schotel met zijn hele gewicht aan de actuator. En daar moet ie donders hard aan de mount sleuren om hem op positie te zetten. Mijn actuator zit aan de westkant. Het draaibereik is bij mij van 45° west tot 57° oost. Dat is genoeg omdat ik buiten deze geen ontvangst meer heb vanwege heuvels. Een actuator heeft wel het voordeel dat het geheel praktisch onverwoestbaar is.
maja Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Origineel bericht van: Sjaak(k) En een belangrijk nadeel dat je met een actuator geen Usala hebt Kun je dat uitleggen of is dit geheime taal?
minplus Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Usals. Je richt de schotel op 1 satelliet goed uit en alle andere sats staan meteen ook goed ingesteld. 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Wielleke. Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Hoi Fatfreddy, Dat jou schotel minder ver oost en west kan, komt misschien doordat de gebruikte actuator te klein is, En indien dit niet zo is, je de polarmount kunt aanpassen. Neemd niet weg dat mijn voorkeur ook uitgaat naar de Diseqc motor. Gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Wielleke. Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Origineel bericht van: Rungkut Zojuist probeerde iemand mij uit te leggen dat door het gebruik van een actuator met een polarmount ik waarschijnlijk betere ontvangst zou hebben voor "mijn" meest westelijke en oostelijke satellieten. Zoals hij het uitlegde klonk het heel aannemelijk. Maar voor ik mij SG2100 met vervroegd pensioen stuur hoor ik graag wat de experts hier er van vinden. --------------------------------------------- Rungkut. De veronderstelde betere onvanst, die onstaat bij het gebruik van 'n actuator ten opzichte van 'n Diseqcmotor, komt doordat de besturing van de actuator niet over de coax kabel plaatsvindt zoals bij de diseqcmotor. Maar het verlies dat daarbij onstaat is zo gering, dat het alleen maar meetbaar te zien is. Heb e.a. al eens uitgemeten. Gr. Wiel Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Smile Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Origineel bericht van: Wielleke De veronderstelde betere onvanst, die onstaat bij het gebruik van 'n actuator ten opzichte van 'n Diseqcmotor, komt doordat de besturing van de actuator niet over de coax kabel plaatsvindt zoals bij de diseqcmotor. Maar het verlies dat daarbij onstaat is zo gering, dat het alleen maar meetbaar te zien is. Heb e.a. al eens uitgemeten. Gr. Wiel De besturing van de DiseqC motor vindt alleen plaats tijdens het afstemmen op een zender. Je hebt wel verlies. Dit komt doordat de motor tussen de ontvanger en de lnb in de coax kabel zit. Elk apparaat of koppeling (met uitzondering van een versterker of repeater) zal iets verlies opleveren. Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.
Wielleke. Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Origineel bericht van: Smile Origineel bericht van: Wielleke De veronderstelde betere onvanst, die onstaat bij het gebruik van 'n actuator ten opzichte van 'n Diseqcmotor, komt doordat de besturing van de actuator niet over de coax kabel plaatsvindt zoals bij de diseqcmotor. Maar het verlies dat daarbij onstaat is zo gering, dat het alleen maar meetbaar te zien is. Heb e.a. al eens uitgemeten. Gr. Wiel De besturing van de DiseqC motor vindt alleen plaats tijdens het afstemmen op een zender. Je hebt wel verlies. Dit komt doordat de motor tussen de ontvanger en de lnb in de coax kabel zit. Elk apparaat of koppeling (met uitzondering van een versterker of repeater) zal iets verlies opleveren. ----------------------------------------------- Smile he he . Dat maakt dat mijn antwoord, toch 'n stuk gemakkelijker te begrijpen is.???? Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Fatfreddy Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Origineel bericht van: Wielleke Hoi Fatfreddy, Dat jou schotel minder ver oost en west kan, komt misschien doordat de gebruikte actuator te klein is, En indien dit niet zo is, je de polarmount kunt aanpassen. Neemd niet weg dat mijn voorkeur ook uitgaat naar de Diseqc motor. Gr. Wiel. De actuator is prima en minder ver naar west komt doordat de polarmount op een gegeven moment zo ver gaat de actuator vlak langs de as loopt waardoor deze geen kracht meer kan leveren omdat er geen hefboomwerking meer is. Ik kan het wel aanpassen maar ik vind het wel best zo. Een diseqCmotor is niet sterk genoeg voor mijn schotels namelijk 1 Channelmaster met een diameter van 1,2 mtr. en 1 van 1,8 mtr. Een 36 voltmotor is overigens een stuk sneller dan een diseqCmotor waardoor de wachttijden van de ene naar de andere sat veel korter is. Als ik ooit nog eens een andere motor neem dan word het dus wel zo een 36 volt H2H mount van jaeger de HQ1224
Smile Geplaatst: 8 november 2008 Geplaatst: 8 november 2008 Ja, oeps ik interpreteerde je verhaal verkeerd. Je bedoelde natuurlijk hetzelfde. Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen