Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

morgen zou ik willen een printje etsen

ik zou een tl lamp gebruiken uit een zonnebank

deze print is wel kleiner smile

de lamp doorboord een zwarte doos , waar dan de print en klakpapier worden ingebracht

hoelang zou ik die moeten belichteN ?

Ten slotte ik zie vaak dat men als ontwikkelaar , onstop produkt gebruik smile is dat om het even welke , indien nee op wat letten ?

73

geen

Geplaatst:

Ik doe het 4 minuten,maar het is afhankelijk van de UV sterkte en de afstand deze is bij mij 6 cm en er ligt een glasplaat op de transparant.

Succes,

Ron

Geplaatst:

da belichten was oke

maar eens in de balk met ontstoper komt tekening op print

maar als je die dan afspoeldt gaat die weg ??

WAT als ik die ni afspoel en de ets bak in doe , das ook water gaat de tekening ook verdwijnen

geen

Geplaatst:
Origineel bericht van: elektroboy

Ten slotte ik zie vaak dat men als ontwikkelaar , onstop produkt gebruik smile is dat om het even welke , indien nee op wat letten ?

Ik heb een aantal zakjes bijtende soda laten afwegen van 9 gr - dit is voldoende op 1 liter water. Je kan natuurlijk ook speciale ontwikkelaars kopen maar die kosten zoveel meer.
Deze bijtende soda wordt ook gebruikt in ontstoppers en zijn beschikbaar in schilfervorm. Let op agressief voor de huid.
Geplaatst:

ga eens kijken bij www.circuitsonline of www.picbasic.nl in picbasic staat bij projecten een lijst oude programma`s daarin staat ook printen etsen .

ik doen vanaf 6cm met gezichtsbruiner 4uv lampen 5en een halfe minuut.

daarna in een klein beetje wc onstopper fifax dopje vullen tot aan de rand en een liter water (lauw water) daarna goed afspoelen en deed gaat goed.

als de layout volgens mij verdwijnt is je ontwikkelaar te sterk.

mvg johan

Geplaatst:

gewoon coustic soda van "dat zeg ik"

er hoeft niet zo veel in een korrel of 20 in een halve liter lauwwarm water is vaak al voldoende.

Te weinig (gaat het ontwikkelen wat langzamer) is vaak beter dan teveel (ook je sporen verdwijnen)

Wel voor het gebruik even goed roeren.

Dat alles weg gaat betekend dus vaak dat je de oplossing gewoon te sterk hebt gemaakt.

Om uit te proberen hoelang je moet belichten pak ik bij een nieuwe lichtbak meestal een stuk print waarvan ik de folie in kleine vierkantjes snij maar wel op de print laat zitten.

Vervolgens ga je belichten en elke minuut haal je een stukje afdekfolie van de print.

Als je dan 15 stukjes hebt ga je dus 15 minuten belichten en heb je een stukje dat maar 1 minuut belicht is, een stukje wat 15 min belicht is en alles wat er tussen zit.

Dan ontwikkelen en die wat goed blijft zitten is ongeveer de juiste belichtingstijd.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen